• Anonym (?)
    Sun 5 Jan 2020 20:16
    530 visningar
    7 svar
    7
    530

    Någon mer som haft/har en lugn bebis i magen?

    Jag är gravid i vecka 29(28+0) och sitter här o håller på att bli tokig.

    Jag har ända sedan jag började känna rörelser känt ganska lite av bebisen som jag själv tycker, inga starka sparkar alls & heller inte särskilt aktiv då jag ofta bara känner bebisen på kvällen. Och det händer än, trots att bebisen nu ska va ganska stor runt 40 cm. Senaste veckan/veckorna tycker jag dock jag kunnat urskilja något mer rörelser från bebisen, inte starkare eller mer sparkar men att det både syns och känns när bebisen vrider på sig där inne tex så man ser hur magen ålar sig.

    Idag har jag knappt känt av sparkar alls, kände inget imorse så satt och tryckte på magen under dagen och kände då små rörelser där inne- inte sparkar men att bebisen ålade sig. Detta kändes dock endast när jag pressade handen HÅRT mot livmodern. Sen har jag inte känt några sparkar alls så har varit nära på att ringa förlossningen, men för fem minuter sedan började jag se hur magen rörde lite på sig igen, men det knepiga är att jag knappt känner det. Har känt som små pick mot min ändtarm eller liksom inne i magen på nått sätt på ställen som jag inte riktigt kan precisera, vet inte att det är att bebisen sparkar inåt. Hade det inte synts på magen hade jag inte känt något nu heller för det knappt är märkbart. Saken är att detta händer OFTA. Igår var bebisen rätt aktiv ändå och jag behövde aldrig ligga ner och försöka känna sparkar, men varje vecka händer detta i stort sett att bebisen blir helt still någon dag och det känns helt sinnes om ja ska behöva åka in till förlossningen när det blir så varje gång då detta inte alls är avvikande, vart inne tre gånger redan för att detta hänt och allt har vart normalt. Så skulle jag åka in varje gång det händer kanske ja skulle behöva ringa in var tredje dag eller liknande.. men orolig blir man ju att nått inte är bra. Har en doppler hemma så har lyssnat och hört hjärtat.

    Jag undrar om det finns fler som har sånna här bebisar, som är oerhört lugna och har oregelbundet rörelsemönster?! jag har så svårt att avgöra när jag ska åka in eller inte, då detta som sagt händer hela tiden...

  • Svar på tråden Någon mer som haft/har en lugn bebis i magen?
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sun 5 Jan 2020 20:57
    #1

    Ingen mer som har en lugn bebis.. ?

  • Sun 5 Jan 2020 21:25
    #2

    Jag är också i vecka 29 och upplever precis som du lugna dagar! Jag har dock moderkakan i framvägg så det kan vara därför jag inte alltid känner vad bebin pysslar med. Jag brukar tvinga sambon att lägga örat mot magen och lyssna :) jag upplever som du att bebisen för tillfället vrider sig och spjärnar emot mer än den sparkar.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sun 5 Jan 2020 21:44
    #3
    Lita89 skrev 2020-01-05 21:25:45 följande:

    Jag är också i vecka 29 och upplever precis som du lugna dagar! Jag har dock moderkakan i framvägg så det kan vara därför jag inte alltid känner vad bebin pysslar med. Jag brukar tvinga sambon att lägga örat mot magen och lyssna :) jag upplever som du att bebisen för tillfället vrider sig och spjärnar emot mer än den sparkar.


    Skönt att höra att någon annan också upplever lugnare dagar hos bebisen. Jag har dock moderkakan bak och det gör också att ja blir frustrerad att ja inte känner mer då bebisen har fritt fram att ge mig rejäla kickar men verkar helt enkelt inte vilja det. När jag var inne på förlossningen för två veckor sedan och lyssnade med ctg så hörde man flera gånger swishande ljud som barnmorskan sa var bebisens rörelser och hon undrade om jag inte kände något när detta ljud kom, men jag kände ingenting trots att det swishade mycket. Så förstår att bebisen troligtvis rör sig mer än vad jag kan känna.
  • Anonym (...)
    Sun 5 Jan 2020 21:49
    #4

    Jag har en väldigt livlig bebis i min mage (v24) men jag fick tips när jag väntade sonen för 5 år sen att om man känner lite rörelser så kan man dricka iskall dricka gärna kanske med isbitar och sen lägga sig på magen (i sängen såklart) Då ska bebis komma igång. Kanske bättre än att leta hjärt slag var dag.. annars ring förlossning.

    Lycka till :)

  • Sun 5 Jan 2020 21:52
    #5
    Anonym (...) skrev 2020-01-05 21:49:41 följande:

    Jag har en väldigt livlig bebis i min mage (v24) men jag fick tips när jag väntade sonen för 5 år sen att om man känner lite rörelser så kan man dricka iskall dricka gärna kanske med isbitar och sen lägga sig på magen (i sängen såklart) Då ska bebis komma igång. Kanske bättre än att leta hjärt slag var dag.. annars ring förlossning.

    Lycka till :)


    Det tipset fick jag också när min son inte ville röra på sig en hel dag och jag ringde förlossningen!
  • Anonym (Sienn­a)
    Sun 5 Jan 2020 22:15
    #6

    Min dotter var lugn i magen.Det kunde gå flera timmar utan att jag kände nåt.Men mest på em och kväll.Däremot sonen var vild och sparkade mycket både dagtid och nätterna.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sun 5 Jan 2020 22:20
    #7
    Anonym (...) skrev 2020-01-05 21:49:41 följande:

    Jag har en väldigt livlig bebis i min mage (v24) men jag fick tips när jag väntade sonen för 5 år sen att om man känner lite rörelser så kan man dricka iskall dricka gärna kanske med isbitar och sen lägga sig på magen (i sängen såklart) Då ska bebis komma igång. Kanske bättre än att leta hjärt slag var dag.. annars ring förlossning.

    Lycka till :)


    Jo det vet jag och brukar göra det, men jag har aldrig tyckt att jag fått någon speciell respons av varken kallt vatten/dricka eller att buffa på magen. Därför har jag letat hjärtat med en doppler, vilket jag kanske gjort 5 ggr hela graviditeten.
Svar på tråden Någon mer som haft/har en lugn bebis i magen?