• Anonym (Kvinn­a)
    Tue 7 Jan 2020 02:58
    6046 visningar
    167 svar
    -1 +1
    167
    6046

    Föda vaginalt

    Jag vill ha barn i framtiden men vet inte hur jag ska klara att föda vaginalt. När jag ser videos på kvinnor som föder vaginalt får jag fullständig panik och det gör ont i kroppen. Jag tror att jag skulle be om att få dö under tiden jag föder och ge upp. Jag vet att många är rädda men jag är extremt känslig. Har smärtor under sex och extrem mensvärk som jag brukar svimma av. Är inte oskuld men är väldigt trång. Kan hålla mig från att gå på toa för att jag ogillar känslan och lätt få ont både fram och bak

    Jag är psykiskt och fysiskt känslig för fysisk smärta och inte stark nog. Det här får mig att känna mig svag och okvinnlig... Jag tänker att jag aldrig hade kunnat få barn om jag var född i en annan tid eller plats. All respekt till folk som har biologiska barn utan att ha fött vaginalt men för mig känns det fel skaffa barn och inte föda dem trots att jag fysiskt kan

    Någon som tänker/känner likadant? Förstår ni mig eller tycker ni illa om det jag skriver/tänker?

  • Svar på tråden Föda vaginalt
  • Anonym (L)
    Thu 16 Jan 2020 21:41
    #21

    Fast att vara trång i underlivet har absolut ingenting att göra med om du kan föda barn eller inte :). Det som kan bli ett problem är om man är trång i bäckenet och det hänger inte ihop med trångheten i underlivet ;). Tror du skulle få ut massor av att gå och prata med en Aurorabm och få lite mer kunskap och information om förlossning.

    Det är så extremt många kvinnor idag med diverse svårigheter och psykiska problem som trots det föder barn hur fint som helst. Det finns massor av verktyg och kunskap att använda sig av som gör att du maximerar din chans till en riktigt fin upplevelse. Lovar dig.

  • Anonym (L)
    Thu 16 Jan 2020 21:44
    #22
    Anonym (Smärtan) skrev 2020-01-16 21:10:17 följande:

    Jag har fött två barn och sprack inte alls och båda barnen vägde runt 4 kg. Ja det gjorde ont det ska jag inte förneka men inte så ont så jag inte stod ut. Mest en brännande känsla.

    2005 fick jag en hjärnblödning och den gjorde tusen gånger ondare än att föda barn.

    Den smärta man får av värkar och att föda är positiv på ett sätt för att du vet att snart har du ditt lilla knyte som du längtat så mycket efter.

    Men om du har någon slags smärtfobi och spänner dig när du har ont så blir det ju värre såklart. Det finns ju också smärtlindring när man föder barn men passa dig för sterila kvaddlar. Jag klarade bara en sen fick det vara. Lustgas är bra att ta. Känns som när man börjar bli salongsberusad. Men ju närmare födseln man blir ökas ju syremängden på.

    Men om du nu är så smärtkänslig som du skriver så kanske du får välja att leva utan egna barn eller adoptera.


    Inte syremängden, lustgasmängden ;)
  • Anonym (Tull)
    Thu 16 Jan 2020 22:17
    #23

    Jag har själv inga egna barn, men längtar mycket. Och jag har läst att man vid förlossningsrädsla kan få välja att göra kejsarsnitt. Jag har själv funderat på det, inte så mycket för rädslan för smärtan, men har blivit rädd när jag läst skräckhistorier om hur mycket man kan gå sönder i underlivet och hur det sällan tas på allvar inom vården. Vet att en del inte känner sig som en riktig kvinna om de inte föder vaginalt, har en kompis som har det tankesättet bl.a. Inget hon dömer andra för, men vad gäller henne själv. Men jag skulle inte ha något problem med att välja kejsarsnitt av den orsaken, dock är jag osäker på hur "lätt" det är att få beviljat pga rädsla.

  • Anonym (pippi­)
    Thu 16 Jan 2020 22:24
    #24
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-01-08 23:18:40 följande:

    Jag är ärlig. Jag kan inte anpassa mina känslor för att du inte ska tolka det på ett negativt sätt. Hur du tolkar det har ingenting med mina intentioner att göra

    Orkar inte med falska konton som ska starta drama Lämna tråden om du inte vill svara på seriösa frågorDet jag inte förstår är varför folk tror att alla klarar av det när det faktiskt finns folk som dör och måste göra akut kejsarsnitt...

    Och alla upplever inte smärta likadant. Vissa piercar bröstvårtorna medan jag inte ens kan ta på mina utan att få ont. All smärta är inte inbillning eller "rädsla" utan vissa är faktiskt fysiskt "svagare" och/eller känsligare

    Finns ju kvinnor som knappt får mensvärk jämfört med andra. Många utav de som får lite mensvärk kanske går runt och tänker att de är starka eller tål smärtan fast det egentligen handlar om att de inte upplevt lika stark smärta som vissa andra som pga t.ex. endometrios eller bara ärftlighet eller något upplever outhärdlig smärta


    Men vill trots allt säga att smärta i sig inte är farligt.
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Fri 17 Jan 2020 01:15
    #25
    Anonym (L) skrev 2020-01-16 21:41:46 följande:

    Fast att vara trång i underlivet har absolut ingenting att göra med om du kan föda barn eller inte :). Det som kan bli ett problem är om man är trång i bäckenet och det hänger inte ihop med trångheten i underlivet ;). Tror du skulle få ut massor av att gå och prata med en Aurorabm och få lite mer kunskap och information om förlossning.

    Det är så extremt många kvinnor idag med diverse svårigheter och psykiska problem som trots det föder barn hur fint som helst. Det finns massor av verktyg och kunskap att använda sig av som gör att du maximerar din chans till en riktigt fin upplevelse. Lovar dig.


    Jag har väldigt breda höfter så tror jag har brett bäcken (?) men mitt underliv är extremt trångt. Vid gynundersökningar har de dock förundrats över mina muskler där nere 
    Tar det dock inte som en komplimang eftersom mina "defekter" är fler (känslig, samlagssmärtor, kan inte använda tamponger)
    Likadant med min nästa - den är ganska stor men kan inte andas normalt med det :d
    tack!
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Fri 17 Jan 2020 01:19
    #26
    +1
    Anonym (pippi) skrev 2020-01-16 22:24:03 följande:
    Men vill trots allt säga att smärta i sig inte är farligt.
    Förstår men jag tror att vissa inte är gjorda för att föda barn... Eller att de hanterar det sämre eller att det tar mer på deras kropp.
    Det är väl en självklarhet egentligen...
    Anonym (Tull) skrev 2020-01-16 22:17:53 följande:

    Jag har själv inga egna barn, men längtar mycket. Och jag har läst att man vid förlossningsrädsla kan få välja att göra kejsarsnitt. Jag har själv funderat på det, inte så mycket för rädslan för smärtan, men har blivit rädd när jag läst skräckhistorier om hur mycket man kan gå sönder i underlivet och hur det sällan tas på allvar inom vården. Vet att en del inte känner sig som en riktig kvinna om de inte föder vaginalt, har en kompis som har det tankesättet bl.a. Inget hon dömer andra för, men vad gäller henne själv. Men jag skulle inte ha något problem med att välja kejsarsnitt av den orsaken, dock är jag osäker på hur "lätt" det är att få beviljat pga rädsla.


    Jag kan inte tänka mig föda vaginalt övh 
    Tror jag skulle få fysiska skador som skulle kunna vara livet ut
    Har redan problem med underlivet som begränsar min vardag (ja! jag kan vakna upp och knappt gå utan att ha haft sex senaste året!! eller mens eller något. Har problem som ingen kunnat hjälpa mig med)
    Ser inte ner på de som gjort kejsarsnitt. Önskar min mamma hade gjort det för hon led fruktansvärt när hon födde mig...! Men jag hade inte känt mig stark. Hade hela livet gått runt och känt att jag på något sätt inte förtjänar mina barn för att jag inte klarade av att föda dem vaginalt :(
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Fri 17 Jan 2020 01:21
    #27
    Anonym (Smärtan) skrev 2020-01-16 21:10:17 följande:

     smärtkänslig 


    Rynkar på näsanObestämd Smärtkänslig är ett ord jag inte vill använda i det här sammahanget. Det är mångtydigt och därav vilseledande

    Kanske använde det i ts men isf tar jag tillbaka den beskrivningen.
  • Anonym (elin)
    Fri 17 Jan 2020 06:55
    #28

    Kvinnor gjorde det på stenåldern, du kan med. Det är bara det att vi i vårt osunda samhälle kommit så långt ifrån det naturliga. Se ditt barnafödande som ett motstånd mot detta.

  • Anonym (...)
    Fri 17 Jan 2020 07:49
    #29
    +1
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-01-07 02:58:20 följande:

    Jag vill ha barn i framtiden men vet inte hur jag ska klara att föda vaginalt. När jag ser videos på kvinnor som föder vaginalt får jag fullständig panik och det gör ont i kroppen. Jag tror att jag skulle be om att få dö under tiden jag föder och ge upp. Jag vet att många är rädda men jag är extremt känslig. Har smärtor under sex och extrem mensvärk som jag brukar svimma av. Är inte oskuld men är väldigt trång. Kan hålla mig från att gå på toa för att jag ogillar känslan och lätt få ont både fram och bak

    Jag är psykiskt och fysiskt känslig för fysisk smärta och inte stark nog. Det här får mig att känna mig svag och okvinnlig... Jag tänker att jag aldrig hade kunnat få barn om jag var född i en annan tid eller plats. All respekt till folk som har biologiska barn utan att ha fött vaginalt men för mig känns det fel skaffa barn och inte föda dem trots att jag fysiskt kan

    Någon som tänker/känner likadant? Förstår ni mig eller tycker ni illa om det jag skriver/tänker?


    Hej! Jag tänkte precis som dig, sen när jag blev gravid var jag lika rädd, när förlossningen närmade sig hände inget. Hon kom en vecka efter bf. Jag tyckte det var värre att de satte en nål i handen än att föda barn. Visst det gjorde lite ont, men nu i efterhand så var inte smärtan så stor.
  • Anonym (Tull)
    Fri 17 Jan 2020 10:00
    #30
    +1
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-01-17 01:19:07 följande:

    Förstår men jag tror att vissa inte är gjorda för att föda barn... Eller att de hanterar det sämre eller att det tar mer på deras kropp.

    Det är väl en självklarhet egentligen...Jag kan inte tänka mig föda vaginalt övh 

    Tror jag skulle få fysiska skador som skulle kunna vara livet ut

    Har redan problem med underlivet som begränsar min vardag (ja! jag kan vakna upp och knappt gå utan att ha haft sex senaste året!! eller mens eller något. Har problem som ingen kunnat hjälpa mig med)

    Ser inte ner på de som gjort kejsarsnitt. Önskar min mamma hade gjort det för hon led fruktansvärt när hon födde mig...! Men jag hade inte känt mig stark. Hade hela livet gått runt och känt att jag på något sätt inte förtjänar mina barn för att jag inte klarade av att föda dem vaginalt :(


    Åh, jag önskar att du inte kände så. Oavsett hur barnet kommer till världen kan du ju vara en helt fantastisk mamma, och det är vad som räknas.
Svar på tråden Föda vaginalt