• Anonym (Kvinn­a)
    Tue 7 Jan 2020 02:58
    6133 visningar
    167 svar
    -1 +1
    167
    6133

    Föda vaginalt

    Jag vill ha barn i framtiden men vet inte hur jag ska klara att föda vaginalt. När jag ser videos på kvinnor som föder vaginalt får jag fullständig panik och det gör ont i kroppen. Jag tror att jag skulle be om att få dö under tiden jag föder och ge upp. Jag vet att många är rädda men jag är extremt känslig. Har smärtor under sex och extrem mensvärk som jag brukar svimma av. Är inte oskuld men är väldigt trång. Kan hålla mig från att gå på toa för att jag ogillar känslan och lätt få ont både fram och bak

    Jag är psykiskt och fysiskt känslig för fysisk smärta och inte stark nog. Det här får mig att känna mig svag och okvinnlig... Jag tänker att jag aldrig hade kunnat få barn om jag var född i en annan tid eller plats. All respekt till folk som har biologiska barn utan att ha fött vaginalt men för mig känns det fel skaffa barn och inte föda dem trots att jag fysiskt kan

    Någon som tänker/känner likadant? Förstår ni mig eller tycker ni illa om det jag skriver/tänker?

  • Svar på tråden Föda vaginalt
  • Anonym (Hej)
    Fri 17 Jan 2020 10:44
    #31
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-01-17 01:19:07 följande:

    Förstår men jag tror att vissa inte är gjorda för att föda barn... Eller att de hanterar det sämre eller att det tar mer på deras kropp.

    Det är väl en självklarhet egentligen...Jag kan inte tänka mig föda vaginalt övh 

    Tror jag skulle få fysiska skador som skulle kunna vara livet ut

    Har redan problem med underlivet som begränsar min vardag (ja! jag kan vakna upp och knappt gå utan att ha haft sex senaste året!! eller mens eller något. Har problem som ingen kunnat hjälpa mig med)

    Ser inte ner på de som gjort kejsarsnitt. Önskar min mamma hade gjort det för hon led fruktansvärt när hon födde mig...! Men jag hade inte känt mig stark. Hade hela livet gått runt och känt att jag på något sätt inte förtjänar mina barn för att jag inte klarade av att föda dem vaginalt :(


    Du har inte vestibulit? Kanske kan vara värt att fundera på iaf.

    Alternativt överspänd bäckenbotten. Skulle råda dig att söka hjälp för att reda ut detta. Sök dig till en fysioterapeut som är kunnig inom bäckenbotten.

    En överspänd bäckenbotten kan försvåra vid vaginal förlossning och eventuellt öka risk för bristning. Tyvärr finns ingen forskning som nedvisar detta utan det är bara ganska logiska teoriers som finns. Inför en förlossning kan det därför vara värt att ha fått hjälp med att minska spänningen.

    Överspänd bäckenbotten kan även orsaka problem som samlagssmärta, urinläckage, smärta i underliv, rygg, höfter.

    Alla kan inte föda vaginalt. Och om man är så rädd som du är så kanske det inte heller är att rekommendera. Om du den dag du är gravid är lika rädd som nu så är jag övertygad om att du blir beviljad snitt, trots att detta kan vara svårt, om du då vill ha det.

    Jag bifogar en länk angående vestibulit. Att föda med vestibulit innebär en ökad risk för bristningar och bedövning är högst relevant.

    Jag förstår din oro med tanke på dina problem du redan har idag. Men tror att du kanske faktiskt kan få hjälp med dom problemen, inte nödvändigtvis för att i framtiden kunna föda vaginalt utan för att få en dräglig vardag.

    Jag vill också säga att det naturligtvis finns de som upplever samma rädsla som du. Men att de allra flesta faktiskt inte gör det, inte på samma nivå iaf. Och med det vill jag bara förstärka att jag förstår att du är orolig och skulle önska att bli snittad

    www.bbkrisen.se/l/man-dumforklaras-som-gravid/
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Tue 21 Jan 2020 22:16
    #32
    Anonym (Tull) skrev 2020-01-17 10:00:13 följande:
    Åh, jag önskar att du inte kände så. Oavsett hur barnet kommer till världen kan du ju vara en helt fantastisk mamma, och det är vad som räknas.
    Hjärta
    Anonym (Hej) skrev 2020-01-17 10:44:32 följande:
    Du har inte vestibulit? Kanske kan vara värt att fundera på iaf.

    Alternativt överspänd bäckenbotten. Skulle råda dig att söka hjälp för att reda ut detta. Sök dig till en fysioterapeut som är kunnig inom bäckenbotten.

    En överspänd bäckenbotten kan försvåra vid vaginal förlossning och eventuellt öka risk för bristning. Tyvärr finns ingen forskning som nedvisar detta utan det är bara ganska logiska teoriers som finns. Inför en förlossning kan det därför vara värt att ha fått hjälp med att minska spänningen.

    Överspänd bäckenbotten kan även orsaka problem som samlagssmärta, urinläckage, smärta i underliv, rygg, höfter.

    Alla kan inte föda vaginalt. Och om man är så rädd som du är så kanske det inte heller är att rekommendera. Om du den dag du är gravid är lika rädd som nu så är jag övertygad om att du blir beviljad snitt, trots att detta kan vara svårt, om du då vill ha det.

    Jag bifogar en länk angående vestibulit. Att föda med vestibulit innebär en ökad risk för bristningar och bedövning är högst relevant.

    Jag förstår din oro med tanke på dina problem du redan har idag. Men tror att du kanske faktiskt kan få hjälp med dom problemen, inte nödvändigtvis för att i framtiden kunna föda vaginalt utan för att få en dräglig vardag.

    Jag vill också säga att det naturligtvis finns de som upplever samma rädsla som du. Men att de allra flesta faktiskt inte gör det, inte på samma nivå iaf. Och med det vill jag bara förstärka att jag förstår att du är orolig och skulle önska att bli snittad

    www.bbkrisen.se/l/man-dumforklaras-som-gravid/

    Nej


    Tack{#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Lyykk­e)
    Tue 21 Jan 2020 22:30
    #33
    +1
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-01-07 02:58:20 följande:

    Jag vill ha barn i framtiden men vet inte hur jag ska klara att föda vaginalt. När jag ser videos på kvinnor som föder vaginalt får jag fullständig panik och det gör ont i kroppen. Jag tror att jag skulle be om att få dö under tiden jag föder och ge upp. Jag vet att många är rädda men jag är extremt känslig. Har smärtor under sex och extrem mensvärk som jag brukar svimma av. Är inte oskuld men är väldigt trång. Kan hålla mig från att gå på toa för att jag ogillar känslan och lätt få ont både fram och bak

    Jag är psykiskt och fysiskt känslig för fysisk smärta och inte stark nog. Det här får mig att känna mig svag och okvinnlig... Jag tänker att jag aldrig hade kunnat få barn om jag var född i en annan tid eller plats. All respekt till folk som har biologiska barn utan att ha fött vaginalt men för mig känns det fel skaffa barn och inte föda dem trots att jag fysiskt kan

    Någon som tänker/känner likadant? Förstår ni mig eller tycker ni illa om det jag skriver/tänker?


    Det finns ett sorts hjälpmedel att köpa för att underlätta förlossningen. Det är som en liten ballong som man använder sista månaden av graviditeten för att vänja sig. (Om alla använde den skulle ingen behöva oroa sig för skador eller onödig smärta tror jag.) Öppnade upp mig 30cm, min dotter hade 35cm i huvudomfång och kom ut på 4 timmar.

    Var bara tydlig med att du vill ha epidural och att du verkligen gjort övningen innan så går det bra.

    Kan också avråda dig från kejsarsnitt om du är smärtkänlig, då smärtan från ett snitt sitter kvar långt mycketmer än en förlossning. Med helt andra komplikationer.

  • Anonym (Lyykk­e)
    Tue 21 Jan 2020 22:33
    #34
    Anonym (Tull) skrev 2020-01-16 22:17:53 följande:

    Jag har själv inga egna barn, men längtar mycket. Och jag har läst att man vid förlossningsrädsla kan få välja att göra kejsarsnitt. Jag har själv funderat på det, inte så mycket för rädslan för smärtan, men har blivit rädd när jag läst skräckhistorier om hur mycket man kan gå sönder i underlivet och hur det sällan tas på allvar inom vården. Vet att en del inte känner sig som en riktig kvinna om de inte föder vaginalt, har en kompis som har det tankesättet bl.a. Inget hon dömer andra för, men vad gäller henne själv. Men jag skulle inte ha något problem med att välja kejsarsnitt av den orsaken, dock är jag osäker på hur "lätt" det är att få beviljat pga rädsla.


    Kejsarsnitt är inte något som "tar bort smärtan" Det tar lååång tid att läka och uppstår ibland mycket värre komplikationer än vid en vaginal förlossning.

    Skulle råda dig att titta på denna

  • Anonym (U)
    Tue 21 Jan 2020 22:43
    #35
    Anonym (elin) skrev 2020-01-17 06:55:38 följande:

    Kvinnor gjorde det på stenåldern, du kan med. Det är bara det att vi i vårt osunda samhälle kommit så långt ifrån det naturliga. Se ditt barnafödande som ett motstånd mot detta.


    Läs på om mödradödlighet nu och genom historien samt om förlossningsskador.
  • Wed 22 Jan 2020 07:18
    #36
    +1

    Det som egentligen gör ont under en förlossning är öppningsfasen, de värkarna gör ont men kan lindras eller tas bort helt med en massa olika smärtlindrande. Jag själv använde bara lustgas och jag var helt borta under öppningsfasen, kommer endast ihåg den första halvtimmen. Krystvärkarna är inte alls så farliga för när du väl börjar krysta så gör det knappt ont alls, du har extremt mycket adrenalin i kroppen som också bedövar och ger energi.

    Om du vet redan nu att du har förlossnings rädsla så kan du kontakta vc och be om att få gå på terapi för detta, då har du även detta i din journal som sen kan vara bra för att få kejsarsnitt eller planerad födsel med epidural inbokat.

    Men du får också tänka på att vara gravid är inte smärtfritt heller och du kan inte gå och knapra alvedon och ipren eller andra smärtstillande varje dag heller. Du kan få foglossning, ryggont,uvi, förstoppning, halsbränna etc etc.

    Så om jag var du så skulle jag ta kontakt med en psykolog redan nu och ta tag i denna rädslan för smärta, inte bara inför förlossningen utan även inför kommande graviditet.

  • Anonym (elin)
    Thu 23 Jan 2020 08:35
    #37
    Anonym (U) skrev 2020-01-21 22:43:35 följande:

    Läs på om mödradödlighet nu och genom historien samt om förlossningsskador.


    Alla vet att det även idag finns risker med barnafödande, på stenåldern var det än värre och ÄNDÅ har mänskligheten överlevt. Det är vad jag säger.
  • sextio­talist
    Thu 23 Jan 2020 09:19
    #38
    Anonym (elin) skrev 2020-01-17 06:55:38 följande:

    Kvinnor gjorde det på stenåldern, du kan med. Det är bara det att vi i vårt osunda samhälle kommit så långt ifrån det naturliga. Se ditt barnafödande som ett motstånd mot detta.


    Och så dog några längs vägen, faktiskt rätt många
  • Thu 23 Jan 2020 09:27
    #39
    -1
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-01-07 06:58:27 följande:
    Lära sig hantera smärta? Jag svimmar av mensvärk. Kan man lära sig att inte svimma? Kan man lära sig att hantera smärtan av analsprickor och därför strunta i att förebygga sprickorna? 

    Suck
    Det finns folk som får väldigt stark mensvärk. Det är kanske inte så att du skulle vara överkänslig, utan att du helt enkelt har stark mensvärk. Analsprickor har jag inte haft vad jag minns men jag kan tänka mig att det gör väldigt ont. 

    Förlossningsvärkar känns faktiskt som starka mensvärk, så kanske är du väl förberedd. Men skillnaden är ju att det inte gör ont hela tiden utan bara 30 till 40 sekunder åt gången ungefär. Och det är det som gör skillnaden. En kortare tid går det mycket bättre att stå ut. Och i början har man så där 10 till 15 minuter paus emellan varje värk. Sedan blir värken starkare och tätare, men kroppen bildar endorfiner som gör att man inte känner det så mycket som man annars skulle göra.Och man får ju maximalt med smärtlindring, dvs. man får typ ipren i kombination med något annat, så man är ju inte utan smärtlindring.

    Dessutom kan man andas in lustgas. Där gäller det att andas rätt och vid rätt tidpunkt, så är man "borta" i några sekunder när det skulle vara som värst. Låt någon förklara det för dig i förväg hur man ska göra. Då hjälper det också bra.

    Det finns förstås också ryggmärgsbedövningen, som verkligen tar bort smärtan - men jag har själv aldrig haft den. Har fött tre barn och ville egentligen ha en sån åtminstone vid första, men sedan gick det så fort att det bedömdes inte behövas. 

    Ofta är man rädd just för fasen där barnet kommer ut (heter det utdrivningsfasen, tror jag?). Konstigt nog så är det inte så farligt som man tror. Jag märkte knappt det. Det var betydligt bättre än värkarna innan. Det är mest ansträngningen som gör att det ser lite dramatiskt ut. Och det är inte så mycket konditionskrävande ansträngning heller, utan mer som tunga lyft. Antigen orkar man, eller så gör man inte riktigt det, då krystar man väl lite svagare (vilket inte är någon stor fara heller, då går det lite långsammare bara). 
  • Anonym (elin)
    Thu 23 Jan 2020 09:44
    #40
    sextiotalist skrev 2020-01-23 09:19:40 följande:

    Och så dog några längs vägen, faktiskt rätt många


    Har jag sagt emot det?
Svar på tråden Föda vaginalt