• Anonym (Kvinn­a)
    Tue 7 Jan 2020 02:58
    6053 visningar
    167 svar
    -1 +1
    167
    6053

    Föda vaginalt

    Jag vill ha barn i framtiden men vet inte hur jag ska klara att föda vaginalt. När jag ser videos på kvinnor som föder vaginalt får jag fullständig panik och det gör ont i kroppen. Jag tror att jag skulle be om att få dö under tiden jag föder och ge upp. Jag vet att många är rädda men jag är extremt känslig. Har smärtor under sex och extrem mensvärk som jag brukar svimma av. Är inte oskuld men är väldigt trång. Kan hålla mig från att gå på toa för att jag ogillar känslan och lätt få ont både fram och bak

    Jag är psykiskt och fysiskt känslig för fysisk smärta och inte stark nog. Det här får mig att känna mig svag och okvinnlig... Jag tänker att jag aldrig hade kunnat få barn om jag var född i en annan tid eller plats. All respekt till folk som har biologiska barn utan att ha fött vaginalt men för mig känns det fel skaffa barn och inte föda dem trots att jag fysiskt kan

    Någon som tänker/känner likadant? Förstår ni mig eller tycker ni illa om det jag skriver/tänker?

  • Svar på tråden Föda vaginalt
  • Anonym (Nja)
    Sun 26 Jan 2020 13:47
    #81
    AndreaBD skrev 2020-01-26 13:32:13 följande:

    Okej, men det är inte så ovanligt, även om jag hade som mest 11 timmar öppningsvärkar - dock inte så tätt hela tiden. 

    Jag vet inte om du missförstod mig - jag menade inte att man inte behövde göra mycket i krystfasen. Jag menade mer att man ju styr själv, man kryster så mycket man orkar och om man inte orkar fullt ut så tar det lite längre tid bara. Visst, om man har riktigt starka krystvärkar så underlättar det nog, det går fortare. Större risk dock att något går sönder också. Jag sa också att jag inte tyckte det var lika smärtsamt som öppningsvärkarna. 


    Ja och min upplevelse skiljer sig ifrån din, jag tycker att det ÄR konditionskrävande och att kryssandet VAR det mest smärtsamma. Poängen är att olika personer har olika förlossningar, upplever dem olika och att det därför är onödigt att berätta för TS vad som kommer att göra mer eller mindre ont om hon skulle föda vaginalt. För vi har ingen aning.
  • Sun 26 Jan 2020 15:05
    #82
    -1
    Anonym (Nja) skrev 2020-01-26 13:47:05 följande:
    Ja och min upplevelse skiljer sig ifrån din, jag tycker att det ÄR konditionskrävande och att kryssandet VAR det mest smärtsamma. Poängen är att olika personer har olika förlossningar, upplever dem olika och att det därför är onödigt att berätta för TS vad som kommer att göra mer eller mindre ont om hon skulle föda vaginalt. För vi har ingen aning.
    Jo, uppenbarligen är det ju olika. Men om man nu är rädd för just utdrivningsfasen och utgår ifrån att den (alltid?) är det mest smärtsamma, då kan det väl ändå vara bra att få höra att det inte alltid behöver vara så? 
  • Anonym (Nja)
    Sun 26 Jan 2020 15:28
    #83
    AndreaBD skrev 2020-01-26 15:05:31 följande:

    Jo, uppenbarligen är det ju olika. Men om man nu är rädd för just utdrivningsfasen och utgår ifrån att den (alltid?) är det mest smärtsamma, då kan det väl ändå vara bra att få höra att det inte alltid behöver vara så? 


    Jo kanske. Men läste inte att det var just den delen som var problemet. Och tänker att det hjälper TS föga att ?ibland gör det inte skitont att trycka ut barnet?, utan att hon borde satsa på kejsarsnitt istället.
  • Anonym (Power­)
    Sun 26 Jan 2020 15:40
    #84
    -1 +1

    Jag tycker inte att du ska skaffa barn då du vekar psykiskt och fysiskt instabil, egenskaper som skulle nedärvas till barnet.

  • Sun 26 Jan 2020 17:20
    #85
    +3
    Anonym (Power) skrev 2020-01-26 15:40:10 följande:

    Jag tycker inte att du ska skaffa barn då du vekar psykiskt och fysiskt instabil, egenskaper som skulle nedärvas till barnet.


    Då hoppas jag innerligt att du inte skaffat eller planerat att skaffa barn någon gång för om man är så psykiskt sjuk att man går in i en tråd om förlossningsrädsla och skriver som du gör har man grava psykiska problem. Synd om de behöver nedärvas.
  • Anonym (Power­)
    Tue 28 Jan 2020 09:48
    #86
    Kexsmula skrev 2020-01-26 17:20:51 följande:
    Då hoppas jag innerligt att du inte skaffat eller planerat att skaffa barn någon gång för om man är så psykiskt sjuk att man går in i en tråd om förlossningsrädsla och skriver som du gör har man grava psykiska problem. Synd om de behöver nedärvas.
    Så logiskt tänkande = psykiska problem? Ok.
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Thu 6 Feb 2020 06:38
    #87
    Anonym (Power) skrev 2020-01-26 15:40:10 följande:

    Jag tycker inte att du ska skaffa barn då du vekar psykiskt och fysiskt instabil, egenskaper som skulle nedärvas till barnet.


    Fysiskt instabil? Definiera gärna det. Jag förstår att jag är otillräckligt enligt dina krav/värderingar men det vore dumt att ta åt sig av det du skrev för det finns så många som är "mer" "fysiskt instabila" och "psykiskt instabila". T.ex. alla med diagnoser eller funktionsvariationer/-nedsättningar.


    Och varför psykiskt instabil? För att jag förstår att det gör ont att föda barn eller på grund av något jag skrivit i tråden? Som någon annan skrev så är det logiskt att tänka/förstå att barnafödande är smärtsamt.


    Det gör ont att dra av plåster på en relativt hårig arm också. Vissa skiter i det och rycker av plåstret men jag tror de flesta föredrar att raka bort håret eller använda vissa tekniker för att minska smärtan. Är man psykiskt instabil då eller om man inte föredrar smärta? 

  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Thu 6 Feb 2020 06:40
    #88
    Cox Orange skrev 2020-01-25 20:50:38 följande:

    Om du kan läsa studier så kan du enkelt hitta [dem] själv. 


    Kan du förklarar den där meningen
    "Om du kan läsa studier så kan du enkelt hitta [studier?] själv"


    Ja... Om jag kan något så kan jag något.


    Eller vad menar du att jag ska hitta? Vad är [dem] som jag enkelt kan hitta om jag kan läsa studier? 

  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Thu 6 Feb 2020 06:42
    #89
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-01-21 22:33:30 följande:
    Kejsarsnitt är inte något som "tar bort smärtan" Det tar lååång tid att läka och uppstår ibland mycket värre komplikationer än vid en vaginal förlossning.

    Skulle råda dig att titta på denna

    Får man ont i slidan om man gör kejsarsnitt?


    För det är just slidont jag vill undvika och är känslig för. Jag kan inte onanera som många andra pga jag har känslig slida, klitoris och allt. Jag är känslig där nere så ja, jag hade hellre fått ett ärr och ont i magen än spräcka upp mig till analen och vilja ta livet av mig under tiden
    Är onormalt trång också men min mage är normal.

  • Anonym (ADHD-­tjej)
    Thu 6 Feb 2020 08:50
    #90
    -1
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-06 06:38:11 följande:

     för det finns så många som är "mer" "fysiskt instabila" och "psykiskt instabila". T.ex. alla med diagnoser eller funktionsvariationer/-nedsättningar.


     


    Varför förolämpar du folk som har en funktionsvariation? Jag har ADHD och det innebär att jag har svårt med uppmärksamheten, planering, korttidsminne. Jag är INTE psykisk instabil och jag har själv vuxna barn. 
Svar på tråden Föda vaginalt