• Anonym (Kvinn­a)
    Tue 7 Jan 2020 02:58
    6050 visningar
    167 svar
    -1 +1
    167
    6050

    Föda vaginalt

    Jag vill ha barn i framtiden men vet inte hur jag ska klara att föda vaginalt. När jag ser videos på kvinnor som föder vaginalt får jag fullständig panik och det gör ont i kroppen. Jag tror att jag skulle be om att få dö under tiden jag föder och ge upp. Jag vet att många är rädda men jag är extremt känslig. Har smärtor under sex och extrem mensvärk som jag brukar svimma av. Är inte oskuld men är väldigt trång. Kan hålla mig från att gå på toa för att jag ogillar känslan och lätt få ont både fram och bak

    Jag är psykiskt och fysiskt känslig för fysisk smärta och inte stark nog. Det här får mig att känna mig svag och okvinnlig... Jag tänker att jag aldrig hade kunnat få barn om jag var född i en annan tid eller plats. All respekt till folk som har biologiska barn utan att ha fött vaginalt men för mig känns det fel skaffa barn och inte föda dem trots att jag fysiskt kan

    Någon som tänker/känner likadant? Förstår ni mig eller tycker ni illa om det jag skriver/tänker?

  • Svar på tråden Föda vaginalt
  • Anonym (Lyykk­e)
    Thu 6 Feb 2020 16:52
    #91
    +1
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-06 06:42:37 följande:

    Får man ont i slidan om man gör kejsarsnitt?


    För det är just slidont jag vill undvika och är känslig för. Jag kan inte onanera som många andra pga jag har känslig slida, klitoris och allt. Jag är känslig där nere så ja, jag hade hellre fått ett ärr och ont i magen än spräcka upp mig till analen och vilja ta livet av mig under tiden
    Är onormalt trång också men min mage är normal.


    Ja du får fortfarande ont i slidan även om du är förlöst via KS. Livmodern drar ihop sig och det spänner som fan hela vägen från lungorna ned till slidöppningen. Personalen kommer också att peta, klämma och trycka överallt på dig för att livmodern inte ska sluta dra ihop sig. (plus att du har såret) Avslag, dvs allt uppsamlat blod frångraviditeten kommer ut via slidan efter ett KS, och det är som att ha 9månaders mens

    Så ja du får ont där. Inte så att du spricker, men ont kommer du ha. Och i en längre tid också eftersom kroppen kämpar med ihopläkningen från bukoperationen samtidigt.

  • Thu 6 Feb 2020 17:18
    #92
    -1 +1
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-06 06:42:37 följande:

    Får man ont i slidan om man gör kejsarsnitt?


    För det är just slidont jag vill undvika och är känslig för. Jag kan inte onanera som många andra pga jag har känslig slida, klitoris och allt. Jag är känslig där nere så ja, jag hade hellre fått ett ärr och ont i magen än spräcka upp mig till analen och vilja ta livet av mig under tiden
    Är onormalt trång också men min mage är normal.


    Man får inte heller ont i slidan när man föder vaginalt, egentligen. Man har just ont i magen för att man får först och främst ont i livmodertappen, och det känns ungefär som stark mensvärk. De sexuellt känsliga delarna så som klitoris är inte alls involverade i barnafödande.

    Sedan känner man mest tryck när barnet flyttar sig neråt. Någonstans gör det väl också ont med det kändes mer som tryck än smärta, för mig i alla fall.

    När barnets huvud är på väg ut kan man få ont där i vävnaden runt omkring, men det påverkar varken klitoris eller andra känsliga delar. Jag lovar - i den situationen har man passerat såna känsligheter för länge sedan, det är inte aktuellt då. Jag kände faktiskt knappt något där - trots att det gjorde ett snitt, just för att undviker att det spricker. 
  • Anonym (Hej)
    Thu 6 Feb 2020 18:42
    #93
    AndreaBD skrev 2020-02-06 17:18:10 följande:

    Man får inte heller ont i slidan när man föder vaginalt, egentligen. Man har just ont i magen för att man får först och främst ont i livmodertappen, och det känns ungefär som stark mensvärk. De sexuellt känsliga delarna så som klitoris är inte alls involverade i barnafödande.

    Sedan känner man mest tryck när barnet flyttar sig neråt. Någonstans gör det väl också ont med det kändes mer som tryck än smärta, för mig i alla fall.

    När barnets huvud är på väg ut kan man få ont där i vävnaden runt omkring, men det påverkar varken klitoris eller andra känsliga delar. Jag lovar - i den situationen har man passerat såna känsligheter för länge sedan, det är inte aktuellt då. Jag kände faktiskt knappt något där - trots att det gjorde ett snitt, just för att undviker att det spricker. 

    [quote=80209996][quote-nick]AndreaBD skrev 2020-02-06 17:18:10 följande:[/quote-nick]Man får inte heller ont i slidan när man föder vaginalt, egentligen. Man har just ont i magen för att man får först och främst ont i livmodertappen, och det känns ungefär som stark mensvärk. De sexuellt känsliga delarna så som klitoris är inte alls involverade i barnafödande.

    Sedan känner man mest tryck när barnet flyttar sig neråt. Någonstans gör det väl också ont med det kändes mer som tryck än smärta, för mig i alla fall.

    När barnets huvud är på väg ut kan man få ont där i vävnaden runt omkring, men det påverkar varken klitoris eller andra känsliga delar. Jag lovar - i den situationen har man passerat såna känsligheter för länge sedan, det är inte aktuellt då. Jag kände faktiskt knappt något där - trots att det gjorde ett snitt, just för att undviker att det spricker. 


    Jag tänker såhär.... Med tanke på att ingen av oss som skrivit här verkar ha de problem med underlovet som ts faktiskt har, så är det svårt för oss att uttala oss angående huruvida hon kommer känna något i vaginan vid förlossningen.

    Det finns dom som får mycket bristningar inuti vaginan vid förlossning för att barnet river upp dom. Skulle en förlossning dessutom behöva avslutas med instrument kan även dessa orsaka invändiga skador. Utöver detta har vi risken för bristningar av grad 2-4.

    Jag skulle aldrig rekommendera ts att föda vaginalt utifrån de problem hon har idag. Jag anser att riskerna är alldeles för stora för henne. Och tror även att hennes tillstånd skulle kunna förvärras pga både fysiskt och psykiskt trauma.

    Därför är mitt enda råd till ts att försöka få sina problem utredda. Och gällande det är det nog tyvärr svårt att hitta rätt kompetens. Annars ser jag faktiskt inget annat val för ts än kejsarsnitt. Även om det inte är problemfritt, men betydligt mycket bättre än att ts förlossning slutar i panik där de drar ut barnet med sugklocka/ett akut snitt. För med den stress ts troligtvis kommer känna är detta tyvärr inte en orimlig utgång.
  • Thu 6 Feb 2020 19:01
    #94
    Anonym (Hej) skrev 2020-02-06 18:42:46 följande:

    Jag tänker såhär.... Med tanke på att ingen av oss som skrivit här verkar ha de problem med underlovet som ts faktiskt har, så är det svårt för oss att uttala oss angående huruvida hon kommer känna något i vaginan vid förlossningen.

    Det finns dom som får mycket bristningar inuti vaginan vid förlossning för att barnet river upp dom. Skulle en förlossning dessutom behöva avslutas med instrument kan även dessa orsaka invändiga skador. Utöver detta har vi risken för bristningar av grad 2-4.

    Jag skulle aldrig rekommendera ts att föda vaginalt utifrån de problem hon har idag. Jag anser att riskerna är alldeles för stora för henne. Och tror även att hennes tillstånd skulle kunna förvärras pga både fysiskt och psykiskt trauma.

    Därför är mitt enda råd till ts att försöka få sina problem utredda. Och gällande det är det nog tyvärr svårt att hitta rätt kompetens. Annars ser jag faktiskt inget annat val för ts än kejsarsnitt. Även om det inte är problemfritt, men betydligt mycket bättre än att ts förlossning slutar i panik där de drar ut barnet med sugklocka/ett akut snitt. För med den stress ts troligtvis kommer känna är detta tyvärr inte en orimlig utgång.


    Nummer ett borde väl ändå vara korrekt information?

    Oavsett om det sedan blir vaginal förlossning eller kejsarsnitt.

    Och korrekt information är att det vid en förlossning inte spelar någon roll hur trång du upplevt dig själv vid sex. Inte heller spelar det in hur känslig du är i klitoris, har aldrig någonsin hört någon ens nämna det.

    Har själv haft vestibulit men den var inte sas aktiv då min förlossning tog plats men trots att jag fick ett katastrofsnitt i slutändan så har jag efter förlossningen inte fått ett enda återfall, vilket jag kunde få tidigare.

    Så även om det inte är sant för alla så kan det(som flera andra vittnat om) faktiskt hjälpa på sikt.

    Men det kan ju vara vettigt att faktiskt börja i änden att försöka bearbeta sin rädsla istället för att måla fan på väggen innan man tar till sig fakta. Sen får man ju inleda en konversation med vården om möjlighet till snitt. Men oftast är det själva rädslan i sig som gör det farligt för något av den farligaste förutsättningen man kan ha vid början av en förlossning är en panikslagen och låst mamma.

    Sen kan det ju gå fel av andra orsaker men det kan allt och den stora msjoriteten går faktiskt bra.
  • Thu 6 Feb 2020 19:17
    #95
    -1
    Anonym (Hej) skrev 2020-02-06 18:42:46 följande:
    Jag tänker såhär.... Med tanke på att ingen av oss som skrivit här verkar ha de problem med underlovet som ts faktiskt har, så är det svårt för oss att uttala oss angående huruvida hon kommer känna något i vaginan vid förlossningen.

    Det finns dom som får mycket bristningar inuti vaginan vid förlossning för att barnet river upp dom. Skulle en förlossning dessutom behöva avslutas med instrument kan även dessa orsaka invändiga skador. Utöver detta har vi risken för bristningar av grad 2-4.

    Jag skulle aldrig rekommendera ts att föda vaginalt utifrån de problem hon har idag. Jag anser att riskerna är alldeles för stora för henne. Och tror även att hennes tillstånd skulle kunna förvärras pga både fysiskt och psykiskt trauma.

    Därför är mitt enda råd till ts att försöka få sina problem utredda. Och gällande det är det nog tyvärr svårt att hitta rätt kompetens. Annars ser jag faktiskt inget annat val för ts än kejsarsnitt. Även om det inte är problemfritt, men betydligt mycket bättre än att ts förlossning slutar i panik där de drar ut barnet med sugklocka/ett akut snitt. För med den stress ts troligtvis kommer känna är detta tyvärr inte en orimlig utgång.
    Jo, kanske har du rätt. 
  • Anonym (Nja)
    Thu 6 Feb 2020 20:26
    #96
    Anonym (Hej) skrev 2020-02-06 18:42:46 följande:

    Jag tänker såhär.... Med tanke på att ingen av oss som skrivit här verkar ha de problem med underlovet som ts faktiskt har, så är det svårt för oss att uttala oss angående huruvida hon kommer känna något i vaginan vid förlossningen.

    Det finns dom som får mycket bristningar inuti vaginan vid förlossning för att barnet river upp dom. Skulle en förlossning dessutom behöva avslutas med instrument kan även dessa orsaka invändiga skador. Utöver detta har vi risken för bristningar av grad 2-4.

    Jag skulle aldrig rekommendera ts att föda vaginalt utifrån de problem hon har idag. Jag anser att riskerna är alldeles för stora för henne. Och tror även att hennes tillstånd skulle kunna förvärras pga både fysiskt och psykiskt trauma.

    Därför är mitt enda råd till ts att försöka få sina problem utredda. Och gällande det är det nog tyvärr svårt att hitta rätt kompetens. Annars ser jag faktiskt inget annat val för ts än kejsarsnitt. Även om det inte är problemfritt, men betydligt mycket bättre än att ts förlossning slutar i panik där de drar ut barnet med sugklocka/ett akut snitt. För med den stress ts troligtvis kommer känna är detta tyvärr inte en orimlig utgång.


    JA! Och jag blir genuint irriterad av att folk försöker hävda att man inte skulle få ont i slidan av att föda barn bara för att de själva inte upplevt det?! Alltså förlåt men det brände som en jävla ELD i slidan att trycka ut något så stort där! Jag tyckte att det var skitjobbigt, var helt oförberedd på hur ont det skulle göra! Och efteråt gör det ont i SLIDAN och ända fram i klitoris och bak till anus varje gång man skulle kissa lite. Eller hålla rent. Jag tyckte att den delen var betydligt jobbigare än värken i livmodern. Men jag är inte så dum att jag inte är öppen för att andra kan ha upplevt det annorlunda, och skulle därför aldrig påstå att ?såhär känns det för alla under/efter en förlossning?. Så lägg av med att försöka göra det för TS!
  • Anonym (Hej)
    Thu 6 Feb 2020 20:42
    #97
    Anonym (Nja) skrev 2020-02-06 20:26:08 följande:

    JA! Och jag blir genuint irriterad av att folk försöker hävda att man inte skulle få ont i slidan av att föda barn bara för att de själva inte upplevt det?! Alltså förlåt men det brände som en jävla ELD i slidan att trycka ut något så stort där! Jag tyckte att det var skitjobbigt, var helt oförberedd på hur ont det skulle göra! Och efteråt gör det ont i SLIDAN och ända fram i klitoris och bak till anus varje gång man skulle kissa lite. Eller hålla rent. Jag tyckte att den delen var betydligt jobbigare än värken i livmodern. Men jag är inte så dum att jag inte är öppen för att andra kan ha upplevt det annorlunda, och skulle därför aldrig påstå att ?såhär känns det för alla under/efter en förlossning?. Så lägg av med att försöka göra det för TS!


    Självklart skall ts själv bestämma vad som är bäst för henne. Det jag menar på är att om hon känner som hon känner nu. Plus den smärta hon har, så är snitt troligtvis enda altieenativet. Eftersom det faktiskt verkar vara det hon vill. Det betyder inte att ts inte kan föda vaginalt, utan handlar isf om att hon måste komma till läget där det känns okej först.
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Thu 6 Feb 2020 21:22
    #98
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2020-02-06 08:50:14 följande:
    Varför förolämpar du folk som har en funktionsvariation? Jag har ADHD och det innebär att jag har svårt med uppmärksamheten, planering, korttidsminne. Jag är INTE psykisk instabil och jag har själv vuxna barn. 
    På vilket sätt har jag förolämpat folk som har en funktionsvariation?
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Thu 6 Feb 2020 21:22
    #99
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2020-02-06 08:50:14 följande:
    Varför förolämpar du folk som har en funktionsvariation? Jag har ADHD och det innebär att jag har svårt med uppmärksamheten, planering, korttidsminne. Jag är INTE psykisk instabil och jag har själv vuxna barn. 
    På vilket sätt har jag förolämpat folk som har en funktionsvariation?
  • Anonym (Nja)
    Thu 6 Feb 2020 21:25
    Anonym (Hej) skrev 2020-02-06 20:42:14 följande:

    Självklart skall ts själv bestämma vad som är bäst för henne. Det jag menar på är att om hon känner som hon känner nu. Plus den smärta hon har, så är snitt troligtvis enda altieenativet. Eftersom det faktiskt verkar vara det hon vill. Det betyder inte att ts inte kan föda vaginalt, utan handlar isf om att hon måste komma till läget där det känns okej först.


    Jag höll med dig
Svar på tråden Föda vaginalt