• Anonym (Kvinn­a)
    Tue 7 Jan 2020 02:58
    6045 visningar
    167 svar
    -1 +1
    167
    6045

    Föda vaginalt

    Jag vill ha barn i framtiden men vet inte hur jag ska klara att föda vaginalt. När jag ser videos på kvinnor som föder vaginalt får jag fullständig panik och det gör ont i kroppen. Jag tror att jag skulle be om att få dö under tiden jag föder och ge upp. Jag vet att många är rädda men jag är extremt känslig. Har smärtor under sex och extrem mensvärk som jag brukar svimma av. Är inte oskuld men är väldigt trång. Kan hålla mig från att gå på toa för att jag ogillar känslan och lätt få ont både fram och bak

    Jag är psykiskt och fysiskt känslig för fysisk smärta och inte stark nog. Det här får mig att känna mig svag och okvinnlig... Jag tänker att jag aldrig hade kunnat få barn om jag var född i en annan tid eller plats. All respekt till folk som har biologiska barn utan att ha fött vaginalt men för mig känns det fel skaffa barn och inte föda dem trots att jag fysiskt kan

    Någon som tänker/känner likadant? Förstår ni mig eller tycker ni illa om det jag skriver/tänker?

  • Svar på tråden Föda vaginalt
  • Anonym (ADHD-­tjej)
    Fri 7 Feb 2020 17:18
    Anonym (Hej) skrev 2020-02-07 09:48:03 följande:
    Jag tror att ts faktiskt inte menade ?alla? i den bemärkelsen som du tolkade det. När hon skriver ?tex alla med...? så tror jag att hon snarare menar dom som faktiskt på ett ellwr annat sätt har uppenbara problem. Ts kommentar dömer inte heller en grupp utan säger egentligen att alla de som har värre problem än vad hon kanske har (psykologiskt) faktiskt klarar av att vara föräldrar och ta hand om sina barn på bästa sätt trots detta.

    Jag förstår att du tolkar ts som du gör och kanske har hon uttryckt sig klantigt. Men kanske kan du försöka förstå vad det faktiskt är ts vill säga
    Visst.... jag störde mig mest på att man överhuvudtaget drar upp någon grupp för att framställa de som värre än vad man själv är. Men vi behöver inte diskutera det i all oändlighet nu heller. 

  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Fri 7 Feb 2020 22:25
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2020-02-07 09:37:23 följande:
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-06 22:04:41 följande:
    Jag kanske formulerade mig inkorrekt 

    Det handlar inte bara om formuleringen. Du drog upp en grupp funktionshindrade som inte har det minsta med ämnet att göra och framställde dem som "värre". Sånt gör man bara inte!
    Personen ansåg att personer med funktionsnedsättningar eller funktionsvariationer inte ska ha barn. Så jo, det var ett relevant exempel enligt mig. Du får gärna förklara varför det inte är det så jag kan hålla med dig
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Fri 7 Feb 2020 22:27
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2020-02-07 17:18:40 följande:
    Visst.... jag störde mig mest på att man överhuvudtaget drar upp någon grupp för att framställa de som värre än vad man själv är. Men vi behöver inte diskutera det i all oändlighet nu heller. 

    Jag har ingen diagnos. Så folk som har en diagnos anses ha mer omfattande symptom som begränsar dem i livet. Jag kanske bör ha en diagnos men jag har ingen i nuläget, därför kan jag inte riktigt ta åt mig av vad personen skrev när det egentligen är fler personer som lättare kan ta åt sig.


    Om någon försöker göra mig ledsen genom att kalla mig något typ "benrangel" eller "fetto" så är det ju onödigt att jag ska deppa ihop när personen egentligen har gått in i en konflikt med människor som är mer under- eller överviktiga. Förstår du?

  • Anonym (Lyykk­e)
    Sat 8 Feb 2020 19:38
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-06 21:30:44 följande:
    Min mamma sprack av att föda mig och blev sydd efteråt. Hon sprack ända till analen
    Ok. Trist för henne. Men nu var det ju inte det jag skrev. 

    Vore bättre om du läste hela inlägget, istället för att fokusera på en enskild mening.
  • Anonym (ADHD-­tjej)
    Sat 8 Feb 2020 22:49
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-07 22:25:01 följande:
    Personen ansåg att personer med funktionsnedsättningar eller funktionsvariationer inte ska ha barn. Så jo, det var ett relevant exempel enligt mig. Du får gärna förklara varför det inte är det så jag kan hålla med dig
    Jag har dubbelkollat nu igen, och kollat exakt vad som skrevs. Den personen tog inte upp folk med funktionsnedsättningar/-variationer alls. Det var du som gjorde. Och det var därför jag sa att det var taskigt. 

    Den andra personen pratade bara om "psykiskt instabil" .
  • Anonym (ADHD-­tjej)
    Sat 8 Feb 2020 22:52
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-07 22:27:10 följande:

    Jag har ingen diagnos. Så folk som har en diagnos anses ha mer omfattande symptom som begränsar dem i livet. Jag kanske bör ha en diagnos men jag har ingen i nuläget, därför kan jag inte riktigt ta åt mig av vad personen skrev när det egentligen är fler personer som lättare kan ta åt sig.


    Om någon försöker göra mig ledsen genom att kalla mig något typ "benrangel" eller "fetto" så är det ju onödigt att jag ska deppa ihop när personen egentligen har gått in i en konflikt med människor som är mer under- eller överviktiga. Förstår du?


    Nej, verkligen inte. Du försöker skjuta beteckningen "psykiskt instabil" över till folk med t.ex. NPF som INTE automatiskt är instabila. Det ingår faktiskt inte i diagnosen. Om du hade sagt, folk med Borderline - fine. Där ingår det faktiskt. 
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sun 9 Feb 2020 08:55
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2020-02-08 22:52:23 följande:
    Nej, verkligen inte. Du försöker skjuta beteckningen "psykiskt instabil" över till folk med t.ex. NPF som INTE automatiskt är instabila. Det ingår faktiskt inte i diagnosen. Om du hade sagt, folk med Borderline - fine. Där ingår det faktiskt. 
    Fast man får en diagnos för att något inte funkar och då har man en funktionsvariation som enligt många kan tolkas som att vara instabil antingen fysiskt, psykisk eller socialt. Jag antar dock att folk som är okunniga s inte skiler så mycket på socialt och psykiskt. Som jag skrev tidigare så kan man egentligen ha en diagnos men inte fått den på papper eftersom att man redan har tillräckligt mycket stöd för att utåt sett leva normalt.
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2020-02-08 22:49:45 följande:
    Jag har dubbelkollat nu igen, och kollat exakt vad som skrevs. Den personen tog inte upp folk med funktionsnedsättningar/-variationer alls. Det var du som gjorde. Och det var därför jag sa att det var taskigt. 

    Den andra personen pratade bara om "psykiskt instabil" .

    Precis, den personen tog inte upp det men försökte förolämpa mig och det jag menar är att personen förolämpat fler än mig och eftersom att den inte vet något om hur jag fungerar fysiskt (typ vaginalt...) och psykiskt så är det omöjligt för mig att ta åt mig då personen bara spekulerat ihop något (det är det jag tror så länge personen inte svarar på min tidigare fråga angående hur hen definierat min eventuella instabilitet). Däremot är det många som är psykiskt eller fysiskt instabila (eller socialt) vilket många som har diagnoser anses vara (därav har det fått en diagnos för att ha rätt till vissa samhälleliga stödinsatser eller dylikt. 


     


    Jag är t.ex.precis på gränsen till 160cmoch när någon hånar mig för min längd eller skojar/retas om den så är det ju de som är kortare än vad jag är som kan ta mer illa vid sig. Förstår du hur jag menar?

  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sun 9 Feb 2020 09:02
    -1
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2020-02-08 22:49:45 följande:
    Den andra personen pratade bara om "psykiskt instabil" .
    Folk med koncentrationssvårigheter, fobier, rädslor, katastroftänk, grandiosa uppfattningar om sig själva, snåla, "elaka", självupptagna... Alltså... Beroende på vem man frågar så kan vem som helst anses vara-, eller faktiskt vara, psykiskt instabil. Det är inte bara de med psykossjukdomar eller personlighetsstörningar (du nämnde BPD...) som klassas som psykiskt instabila.

    Psykisk instabil kan vem som helst bli när den blir dumpad, har hormonförändringar, inte har sovit bra, är under stress m.m.

    Jag som är allergisk kan få en instabilitet (vet inte om det kan definieras som direkt fysiskt eller psykiskt) om jag kommer i kontakt med det jag är allergisk mot. Kopplar det till att ha en diagnos: kommer man i kontakt med störande stimuli så hamnar man i någon form av instabilitet. Alla är relativt instabila men de som har fått en diagnos har fått funktionsvariationen definierad och kan ha koll på vad som utlöser instabilitet(en) 
  • Anonym (Hej)
    Sun 9 Feb 2020 09:04
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-09 08:55:24 följande:

    Fast man får en diagnos för att något inte funkar och då har man en funktionsvariation som enligt många kan tolkas som att vara instabil antingen fysiskt, psykisk eller socialt. Jag antar dock att folk som är okunniga s inte skiler så mycket på socialt och psykiskt. Som jag skrev tidigare så kan man egentligen ha en diagnos men inte fått den på papper eftersom att man redan har tillräckligt mycket stöd för att utåt sett leva normalt.Precis, den personen tog inte upp det men försökte förolämpa mig och det jag menar är att personen förolämpat fler än mig och eftersom att den inte vet något om hur jag fungerar fysiskt (typ vaginalt...) och psykiskt så är det omöjligt för mig att ta åt mig då personen bara spekulerat ihop något (det är det jag tror så länge personen inte svarar på min tidigare fråga angående hur hen definierat min eventuella instabilitet). Däremot är det många som är psykiskt eller fysiskt instabila (eller socialt) vilket många som har diagnoser anses vara (därav har det fått en diagnos för att ha rätt till vissa samhälleliga stödinsatser eller dylikt. 

     

    Jag är t.ex.precis på gränsen till 160cmoch när någon hånar mig för min längd eller skojar/retas om den så är det ju de som är kortare än vad jag är som kan ta mer illa vid sig. Förstår du hur jag menar?


    Vill pga din längd ts informera dig om att korta kvinnor statistiskt sett har större risk för bristningar vid förlossning
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sun 9 Feb 2020 09:06
    Anonym (Hej) skrev 2020-02-09 09:04:35 följande:
    Vill pga din längd ts informera dig om att korta kvinnor statistiskt sett har större risk för bristningar vid förlossning
    Bristningar så som i att spricka där nere eller bristningar på huden? Antar det förstnämnda hehe men har innan svaren i den här tråden aldrig hört det ordet användas istället för "att spricka"... Men är Bristningar den rätta benämningen?
Svar på tråden Föda vaginalt