• Anonym (Kvinn­a)
    Tue 7 Jan 2020 02:58
    6054 visningar
    167 svar
    -1 +1
    167
    6054

    Föda vaginalt

    Jag vill ha barn i framtiden men vet inte hur jag ska klara att föda vaginalt. När jag ser videos på kvinnor som föder vaginalt får jag fullständig panik och det gör ont i kroppen. Jag tror att jag skulle be om att få dö under tiden jag föder och ge upp. Jag vet att många är rädda men jag är extremt känslig. Har smärtor under sex och extrem mensvärk som jag brukar svimma av. Är inte oskuld men är väldigt trång. Kan hålla mig från att gå på toa för att jag ogillar känslan och lätt få ont både fram och bak

    Jag är psykiskt och fysiskt känslig för fysisk smärta och inte stark nog. Det här får mig att känna mig svag och okvinnlig... Jag tänker att jag aldrig hade kunnat få barn om jag var född i en annan tid eller plats. All respekt till folk som har biologiska barn utan att ha fött vaginalt men för mig känns det fel skaffa barn och inte föda dem trots att jag fysiskt kan

    Någon som tänker/känner likadant? Förstår ni mig eller tycker ni illa om det jag skriver/tänker?

  • Svar på tråden Föda vaginalt
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sun 9 Feb 2020 09:09
    -1
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-02-08 19:38:06 följande:
    Trist för henne

    Ja, därför jag vill undvika det. Det är min mamma... Som är 15 cm längre än mig. Som inte har mina problem.


    Jag läste ditt inlägg även om jag glömt vad som exakt står (kan naturligtvis inte komma ihåg vad alla skriver) men jag citerar vanligtvis det jag vill kommentera. Det betyder inte att jag inte läst eller inte värdesätter resten, ok? Du behöver inte ta illa upp eller dra förhastade slutsatser för att jag inte svarade på allt

  • Anonym (Hej)
    Sun 9 Feb 2020 09:42
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-09 09:06:52 följande:

    Bristningar så som i att spricka där nere eller bristningar på huden? Antar det förstnämnda hehe men har innan svaren i den här tråden aldrig hört det ordet användas istället för "att spricka"... Men är Bristningar den rätta benämningen?


    Jo precis. Bristningar som i att spricka. Den riktiga benämningen är bristningar och de graderas i bristning grad 1,2,3 och 4. Är i en rapport från socialstyrwlsen som man kunnat konstatera att korta kvinnor löper större risk för bristningar. Vad detta beror på vet jag tyvärr inte. Men misstänker att det handlar om förlossningsförloppetet som kanske oftare blir mer riskfyllt som kort?

    Jag vill dock poängtera att det i praktiken kanske inte skiljer jättemycket. 3% får bristning grad 3 eller 4 så det är ju 3 på 100. Säg att det då skulle vara tio procent högre risk som kort (hittepåsiffra från mig bara som exempel). Så blir risken 3,3% istället för 3. Så som sagt, i praktiken kanske inte risken är så brutalt mycket högre ändå
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Sun 9 Feb 2020 09:52
    Anonym (Hej) skrev 2020-02-09 09:42:44 följande:
    Jo precis. Bristningar som i att spricka. Den riktiga benämningen är bristningar och de graderas i bristning grad 1,2,3 och 4. Är i en rapport från socialstyrwlsen som man kunnat konstatera att korta kvinnor löper större risk för bristningar. Vad detta beror på vet jag tyvärr inte. Men misstänker att det handlar om förlossningsförloppetet som kanske oftare blir mer riskfyllt som kort?

    Jag vill dock poängtera att det i praktiken kanske inte skiljer jättemycket. 3% får bristning grad 3 eller 4 så det är ju 3 på 100. Säg att det då skulle vara tio procent högre risk som kort (hittepåsiffra från mig bara som exempel). Så blir risken 3,3% istället för 3. Så som sagt, i praktiken kanske inte risken är så brutalt mycket högre ändå

    Jag har svårt för statistik utan närmare förklaringar... Jag menar... Jag tror inte samma resultat och statistik skulle kunna göras i länder där medellängden för kvinnor är 160. I Sverige anser vi att bl.a. <160 är kort


    Om jag skulle spricka/få bristningar så är det snarare för att jag är så extremt trång. Om jag inte är upphetsad får jag inte in ett finger och jag är inte ens oskuld. Kanske förändras när jag börjar ha sex regelbundet, vet inte.

  • Anonym (Lady)
    Sun 9 Feb 2020 10:19
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-09 09:52:28 följande:

    Jag har svårt för statistik utan närmare förklaringar... Jag menar... Jag tror inte samma resultat och statistik skulle kunna göras i länder där medellängden för kvinnor är 160. I Sverige anser vi att bl.a. <160 är kort


    Om jag skulle spricka/få bristningar så är det snarare för att jag är så extremt trång. Om jag inte är upphetsad får jag inte in ett finger och jag är inte ens oskuld. Kanske förändras när jag börjar ha sex regelbundet, vet inte.


    Kroppen anpassar sig vid förlossningen. Det är inget att vara rädd för.
    Det är endast om du har för trångt bäcken som det kan bli problem.
  • Anonym (ADHD-­tjej)
    Sun 9 Feb 2020 11:55
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-09 08:55:24 följande:
    Fast man får en diagnos för att något inte funkar och då har man en funktionsvariation som enligt många kan tolkas som att vara instabil antingen fysiskt, psykisk eller socialt. Jag antar dock att folk som är okunniga s inte skiler så mycket på socialt och psykiskt. Som jag skrev tidigare så kan man egentligen ha en diagnos men inte fått den på papper eftersom att man redan har tillräckligt mycket stöd för att utåt sett leva normalt.
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2020-02-08 22:49:45 följande:
    Jag har dubbelkollat nu igen, och kollat exakt vad som skrevs. Den personen tog inte upp folk med funktionsnedsättningar/-variationer alls. Det var du som gjorde. Och det var därför jag sa att det var taskigt. 

    Den andra personen pratade bara om "psykiskt instabil" .

    Precis, den personen tog inte upp det men försökte förolämpa mig och det jag menar är att personen förolämpat fler än mig och eftersom att den inte vet något om hur jag fungerar fysiskt (typ vaginalt...) och psykiskt så är det omöjligt för mig att ta åt mig då personen bara spekulerat ihop något (det är det jag tror så länge personen inte svarar på min tidigare fråga angående hur hen definierat min eventuella instabilitet). Däremot är det många som är psykiskt eller fysiskt instabila (eller socialt) vilket många som har diagnoser anses vara (därav har det fått en diagnos för att ha rätt till vissa samhälleliga stödinsatser eller dylikt. 


     


    Jag är t.ex.precis på gränsen till 160cmoch när någon hånar mig för min längd eller skojar/retas om den så är det ju de som är kortare än vad jag är som kan ta mer illa vid sig. Förstår du hur jag menar?


    Nej, jag fick t.ex. inte ADHD-diagnosen för att något i mitt liv inte skulle ha fungerat - jag hade redan då jobb, man och flera barn och hade inga större problem att klara av det. Jobbet var krävande, men det är det också för folk utan ADHD. Jag ville själv ha utredning för att veta och jag kunde då även få medicin, vilket inte går utan diagnos.

    Och min poäng är just att det inte är schysst att antyda att psykisk instabilitet skulle ingå i "diagnoser". Då tänker många på NPF och det är inte korrekt, det ingår INTE psykisk instabilitet i dessa diagnoser. 
  • sextio­talist
    Sun 9 Feb 2020 11:56
    -1
    Anonym (Lady) skrev 2020-02-09 10:19:32 följande:

    Kroppen anpassar sig vid förlossningen. Det är inget att vara rädd för.

    Det är endast om du har för trångt bäcken som det kan bli problem.


    För de flesta tyvärr är det inte så. Med tanke på att 20% av förlossningarna slutar med kejsarsnitt (av medicinska orsaker). Desto fler behöver yttre hjälp, många kvinnor har bestående men efter förlossningen, under "naturliga förhållanden, dvs inte tillgång till medicinsk vård, så är det många kvinnor som avlider.

    Rent fysiskt så är människan den arten som har de sämsta förutsättningarna att föda.

    Nu har människan överlevt tack vare tillräckligt många kvinnor överlevt och tillräckligt många barn överlevt
  • Anonym (ADHD-­tjej)
    Sun 9 Feb 2020 11:57
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-09 09:02:28 följande:
    Folk med koncentrationssvårigheter, fobier, rädslor, katastroftänk, grandiosa uppfattningar om sig själva, snåla, "elaka", självupptagna... Alltså... Beroende på vem man frågar så kan vem som helst anses vara-, eller faktiskt vara, psykiskt instabil. Det är inte bara de med psykossjukdomar eller personlighetsstörningar (du nämnde BPD...) som klassas som psykiskt instabila.

    Psykisk instabil kan vem som helst bli när den blir dumpad, har hormonförändringar, inte har sovit bra, är under stress m.m.

    Jag som är allergisk kan få en instabilitet (vet inte om det kan definieras som direkt fysiskt eller psykiskt) om jag kommer i kontakt med det jag är allergisk mot. Kopplar det till att ha en diagnos: kommer man i kontakt med störande stimuli så hamnar man i någon form av instabilitet. Alla är relativt instabila men de som har fått en diagnos har fått funktionsvariationen definierad och kan ha koll på vad som utlöser instabilitet(en) 
    Jag lägger ner, du förstår inte. Är det så svårt? Det är inte korrekt att svartmåla en grupp när det inte ens ingår i diagnosen, att vara psykiskt instabil..... 
  • Anonym (Hej)
    Sun 9 Feb 2020 12:15
    +1
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-09 09:52:28 följande:

    Jag har svårt för statistik utan närmare förklaringar... Jag menar... Jag tror inte samma resultat och statistik skulle kunna göras i länder där medellängden för kvinnor är 160. I Sverige anser vi att bl.a. <160 är kort

    Om jag skulle spricka/få bristningar så är det snarare för att jag är så extremt trång. Om jag inte är upphetsad får jag inte in ett finger och jag är inte ens oskuld. Kanske förändras när jag börjar ha sex regelbundet, vet inte.


    Ja alltså statistik är svårt och ofta missvisande. Tror som sagt inte alls det handlar om särskilt stora siffror på att kort skulle få mer bristningar utan väldigt marginellt och som i praktiken inte är avgörande alls på något sätt.

    Jag tjatar och tjatar om överspänd bäckenbotten. Men jag tror inte det är omöjligt att du har det och om så är fallet så finns det hjälp att få
  • Anonym (Lyykk­e)
    Sun 9 Feb 2020 16:47
    +1
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-09 09:09:53 följande:

    Ja, därför jag vill undvika det. Det är min mamma... Som är 15 cm längre än mig. Som inte har mina problem.


    Jag läste ditt inlägg även om jag glömt vad som exakt står (kan naturligtvis inte komma ihåg vad alla skriver) men jag citerar vanligtvis det jag vill kommentera. Det betyder inte att jag inte läst eller inte värdesätter resten, ok? Du behöver inte ta illa upp eller dra förhastade slutsatser för att jag inte svarade på allt


    Men det du kommenterade på är ju irrelevant eftersom det inte hade med inlägget att göra...

    Kortfattat, du har tre val
    1. Skaffa inte barn, skaffa en katt istället
    2. Skaffa inte barn, skriv up dig som familjehem och ta fosterbarn som det finns många utav och verkligen behöver en förälder som älskar och tar hand om dem.
    3. Skaffa barn och hoppas vid gud att du inte hatar barnet pga den smärta du får vid förlossning/snitt för oavsett vad så kommer du få ont.
  • Sun 9 Feb 2020 20:08
    +2
    sextiotalist skrev 2020-02-09 11:56:05 följande:

    För de flesta tyvärr är det inte så. Med tanke på att 20% av förlossningarna slutar med kejsarsnitt (av medicinska orsaker). Desto fler behöver yttre hjälp, många kvinnor har bestående men efter förlossningen, under "naturliga förhållanden, dvs inte tillgång till medicinsk vård, så är det många kvinnor som avlider.

    Rent fysiskt så är människan den arten som har de sämsta förutsättningarna att föda.

    Nu har människan överlevt tack vare tillräckligt många kvinnor överlevt och tillräckligt många barn överlevt


    Vad menar du?

    Nu pratar vi ju om förlossningar som inletts och det inte fungerar och det är var så vitt jag vet 8.5% av de som påbörjade en vaginal förlossning som fick avsluta med snitt(2017).

    Och jo i en absolut majoritet av de fallen är det för att barnet inte tränger ned genom bäckenet som det ska. Antingen på grund av för trångt bäcken, för svaga värkar, fel läge på barnet etc.

    Visst kan kanske som någon nämnt en öcerspänd bäckenbotten muskulatur ställa till det men att man skulle kunna avgöra hur svårt det skulle vara att få barn genom att känna efter hur många fingrar som går in i slidan(vilket verkar vara TS egen indikator) blir ju bara dumt. De mjukdelarna anpassar sig

    Och jag har hittills aldrig träffat en kvinna som har mätt och fått plats med ett bebishuvud innan graviditeten.

    Sen att en förlossning kan bli farlig, jo det kan det men TS kommer väl inte att vara tvingad att föda ensam och isolerad i en hydda i urskogarna?
Svar på tråden Föda vaginalt