• Anonym (Kvinn­a)
    Tue 7 Jan 2020 02:58
    6125 visningar
    167 svar
    -1 +1
    167
    6125

    Föda vaginalt

    Jag vill ha barn i framtiden men vet inte hur jag ska klara att föda vaginalt. När jag ser videos på kvinnor som föder vaginalt får jag fullständig panik och det gör ont i kroppen. Jag tror att jag skulle be om att få dö under tiden jag föder och ge upp. Jag vet att många är rädda men jag är extremt känslig. Har smärtor under sex och extrem mensvärk som jag brukar svimma av. Är inte oskuld men är väldigt trång. Kan hålla mig från att gå på toa för att jag ogillar känslan och lätt få ont både fram och bak

    Jag är psykiskt och fysiskt känslig för fysisk smärta och inte stark nog. Det här får mig att känna mig svag och okvinnlig... Jag tänker att jag aldrig hade kunnat få barn om jag var född i en annan tid eller plats. All respekt till folk som har biologiska barn utan att ha fött vaginalt men för mig känns det fel skaffa barn och inte föda dem trots att jag fysiskt kan

    Någon som tänker/känner likadant? Förstår ni mig eller tycker ni illa om det jag skriver/tänker?

  • Svar på tråden Föda vaginalt
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Mon 10 Feb 2020 02:17
    Anonym (ADHD-tjej) skrev 2020-02-09 11:55:30 följande:
    Nej, jag fick t.ex. inte ADHD-diagnosen för att något i mitt liv inte skulle ha fungerat - jag hade redan då jobb, man och flera barn och hade inga större problem att klara av det. Jobbet var krävande, men det är det också för folk utan ADHD. Jag ville själv ha utredning för att veta och jag kunde då även få medicin, vilket inte går utan diagnos.

    Och min poäng är just att det inte är schysst att antyda att psykisk instabilitet skulle ingå i "diagnoser". Då tänker många på NPF och det är inte korrekt, det ingår INTE psykisk instabilitet i dessa diagnoser. 
    Sedan när tar man medicin (eller ens tillskott) om allt fungerar som det ska? 
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Mon 10 Feb 2020 02:18
    -1
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-02-09 16:47:37 följande:
    Kortfattat, du har tre val
    Nej, du har fel, haha
    Jag kan skaffa barn och inte behöva föda det vaginalt. Eller så är min smärta inte värre än andras och allt gå naturligt och så bra som möjligt. Ha det bra :)
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Mon 10 Feb 2020 02:24
    -1
    Anonym (Hej) skrev 2020-02-09 12:15:11 följande:
    Ja alltså statistik är svårt och ofta missvisande. Tror som sagt inte alls det handlar om särskilt stora siffror på att kort skulle få mer bristningar utan väldigt marginellt och som i praktiken inte är avgörande alls på något sätt.

    Jag tjatar och tjatar om överspänd bäckenbotten. Men jag tror inte det är omöjligt att du har det och om så är fallet så finns det hjälp att få

    Men nu är vi tillbaka på det där som kanske inte har med mig att göra (men jag anar det): varför kan man inte bara vara trängre än normalt? Jag har t.ex. breda höfter och det behöver inte vara något fel på mig för att jag har det. Vissa är korta, vissa är långa. Ibland är längden påverkad av något "fel" men ibland är det bara så man är skapad.


    Det finns en rad kvinnor som dött under sin förlossning. Tvivlar på att alla hade överspänd bäckenbotten. De kanske hade andra problem som gjorde att förlossningen tog så hårt på dem men ja, jag står fast vid att jag tror att vissa är trånga.


    Varje gång jag varit på en gynundersökning har de blivit chockade över hur trång jag är. Vissa har trott att jag varit spänd men sedan har de kommenterat att jag har starka muskler där nere. Det är alltid någon förklaring... Fattar inte varför folk inte bara kan acceptera att vissa är trånga. Att vara trång är mycket mer negativt än positivt

  • Mon 10 Feb 2020 03:14
    -1 +1

    Ska inte ha fler barn, men skulle jag det så finns det inte en chans i helvetet att jag skulle föda vaginalt. 

  • Anonym (Hej)
    Mon 10 Feb 2020 04:30
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-10 02:24:28 följande:

    Men nu är vi tillbaka på det där som kanske inte har med mig att göra (men jag anar det): varför kan man inte bara vara trängre än normalt? Jag har t.ex. breda höfter och det behöver inte vara något fel på mig för att jag har det. Vissa är korta, vissa är långa. Ibland är längden påverkad av något "fel" men ibland är det bara så man är skapad.

    Det finns en rad kvinnor som dött under sin förlossning. Tvivlar på att alla hade överspänd bäckenbotten. De kanske hade andra problem som gjorde att förlossningen tog så hårt på dem men ja, jag står fast vid att jag tror att vissa är trånga.

    Varje gång jag varit på en gynundersökning har de blivit chockade över hur trång jag är. Vissa har trott att jag varit spänd men sedan har de kommenterat att jag har starka muskler där nere. Det är alltid någon förklaring... Fattar inte varför folk inte bara kan acceptera att vissa är trånga. Att vara trång är mycket mer negativt än positivt


    Hej! Jag menar inte alls att du inte kan vara trång. Det har jag allt för dåliga kunskaper för att uttala mig om. Jag tror nog egentligen på att man kan vara trång. Men kan som sagt inte uttala mig gällande detta.

    Gällande att de påstår att du är spänd och tycker du har starka muskler så kan det handla om okunskap och oförmåga att bedöma detta. Eller så är du som sagt bara trång. Oavsett så tycker jag att det inte låter normalt att ha ont på det sättet du har och att du borde kunna få hjälp med detta.
  • Anonym (Hej)
    Mon 10 Feb 2020 04:32
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-10 02:24:28 följande:

    Men nu är vi tillbaka på det där som kanske inte har med mig att göra (men jag anar det): varför kan man inte bara vara trängre än normalt? Jag har t.ex. breda höfter och det behöver inte vara något fel på mig för att jag har det. Vissa är korta, vissa är långa. Ibland är längden påverkad av något "fel" men ibland är det bara så man är skapad.

    Det finns en rad kvinnor som dött under sin förlossning. Tvivlar på att alla hade överspänd bäckenbotten. De kanske hade andra problem som gjorde att förlossningen tog så hårt på dem men ja, jag står fast vid att jag tror att vissa är trånga.

    Varje gång jag varit på en gynundersökning har de blivit chockade över hur trång jag är. Vissa har trott att jag varit spänd men sedan har de kommenterat att jag har starka muskler där nere. Det är alltid någon förklaring... Fattar inte varför folk inte bara kan acceptera att vissa är trånga. Att vara trång är mycket mer negativt än positivt


    Jag har själv fått höra från diverse gynekologer att jag har bra knip när så absolut inte varit fallet vilket också bekräftats av sjukgymnast som är mer kompetent gällande muskler än vad gynekologwrna är i det avseendet
  • Anonym (ADHD-­tjej)
    Mon 10 Feb 2020 09:12
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-10 02:17:15 följande:
    Sedan när tar man medicin (eller ens tillskott) om allt fungerar som det ska? 
    För att det är väldigt ansträngande att få det att fungera normalt och man blir utbränd lätt. 
  • Anonym (Lyykk­e)
    Mon 10 Feb 2020 13:01
    +2
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-10 02:18:40 följande:
    Nej, du har fel, haha
    Jag kan skaffa barn och inte behöva föda det vaginalt. Eller så är min smärta inte värre än andras och allt gå naturligt och så bra som möjligt. Ha det bra :)
    Alltså jag börjar tro att du är typ 16år, eller har någon diagnos.. eller svårt med läskunnigheten.
    Eftersom du inte tar till dig något som står och ger helt irrelevanta svar på information.

    Det finns två sätt att få ut ett barn, vaginalt eller med kejsarsnitt, BÄGGE sätten GÖR ONT. Du kommer ha ont i kroppen generellt, ont i slidan, ont i livmodern, ont i bäcken, ont i ryggen, avslag ska ut genom slidan och det är som 9 månaders samlad mens. Med ett kejsarsnitt kommer du dessutom ha ett sår som ska läka efter en bukoperation, och du kommer ha ont på alla de ställena du har efter en vaginalförlossning.
    Det finns inget sätt att få ut ett barn ur kroppen utan att det gör ont på något sätt.
  • sextio­talist
    Mon 10 Feb 2020 13:17
    -1
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-02-10 13:01:34 följande:

    Alltså jag börjar tro att du är typ 16år, eller har någon diagnos.. eller svårt med läskunnigheten.

    Eftersom du inte tar till dig något som står och ger helt irrelevanta svar på information.

    Det finns två sätt att få ut ett barn, vaginalt eller med kejsarsnitt, BÄGGE sätten GÖR ONT. Du kommer ha ont i kroppen generellt, ont i slidan, ont i livmodern, ont i bäcken, ont i ryggen, avslag ska ut genom slidan och det är som 9 månaders samlad mens. Med ett kejsarsnitt kommer du dessutom ha ett sår som ska läka efter en bukoperation, och du kommer ha ont på alla de ställena du har efter en vaginalförlossning.

    Det finns inget sätt att få ut ett barn ur kroppen utan att det gör ont på något sätt.


    Fast detta är individuellt. Jag snittades och gick på Alvedon dagen efter. Inte alls ont någon annanstans än själva såret och knappt det. Sammandragningarna var inte värre än mensvärk.

    Andra är det värre för.

    Kan tillägga att jag var livrädd för snittet, då en tidigare bukoperation gjorde mig utslagen i två veckor (men sedan var det inga problem)
  • Anonym (Hej)
    Mon 10 Feb 2020 13:43
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-02-10 13:01:34 följande:

    Alltså jag börjar tro att du är typ 16år, eller har någon diagnos.. eller svårt med läskunnigheten.

    Eftersom du inte tar till dig något som står och ger helt irrelevanta svar på information.

    Det finns två sätt att få ut ett barn, vaginalt eller med kejsarsnitt, BÄGGE sätten GÖR ONT. Du kommer ha ont i kroppen generellt, ont i slidan, ont i livmodern, ont i bäcken, ont i ryggen, avslag ska ut genom slidan och det är som 9 månaders samlad mens. Med ett kejsarsnitt kommer du dessutom ha ett sår som ska läka efter en bukoperation, och du kommer ha ont på alla de ställena du har efter en vaginalförlossning.

    Det finns inget sätt att få ut ett barn ur kroppen utan att det gör ont på något sätt.


    Jag vet inte om jag kan hålla med om ?alla andra ställena du har efter en vaginal förlossning?. Har svårt att tro att du har lika ont i underlivet efter ett snitt som om du tryckt ut en unge.

    Därmed inte sagt att det inte gör ont vid snitt eller att det på nåhot sätt skulle vara lättare än en vaginal förlossning.

    Själv fick jag en tredje gradens bristning som jag inte hade ont från över huvud taget. Andra föder utan bristning och kan inte sitta på flera veckor. Det är helt enkelt väldigt individuellt varför jag inte anser att någon kan påstå att en vaginal förlossning för ts del skulle vara bättre än ett snitt.

    Och även du är ju här tydlig med att båda vägar gör ont.
Svar på tråden Föda vaginalt