• Anonym (Kvinn­a)
    Tue 7 Jan 2020 02:58
    6029 visningar
    167 svar
    -1 +1
    167
    6029

    Föda vaginalt

    Jag vill ha barn i framtiden men vet inte hur jag ska klara att föda vaginalt. När jag ser videos på kvinnor som föder vaginalt får jag fullständig panik och det gör ont i kroppen. Jag tror att jag skulle be om att få dö under tiden jag föder och ge upp. Jag vet att många är rädda men jag är extremt känslig. Har smärtor under sex och extrem mensvärk som jag brukar svimma av. Är inte oskuld men är väldigt trång. Kan hålla mig från att gå på toa för att jag ogillar känslan och lätt få ont både fram och bak

    Jag är psykiskt och fysiskt känslig för fysisk smärta och inte stark nog. Det här får mig att känna mig svag och okvinnlig... Jag tänker att jag aldrig hade kunnat få barn om jag var född i en annan tid eller plats. All respekt till folk som har biologiska barn utan att ha fött vaginalt men för mig känns det fel skaffa barn och inte föda dem trots att jag fysiskt kan

    Någon som tänker/känner likadant? Förstår ni mig eller tycker ni illa om det jag skriver/tänker?

  • Svar på tråden Föda vaginalt
  • Anonym (Lady)
    Mon 10 Feb 2020 13:51
    +1
    Cavill skrev 2020-02-10 03:14:12 följande:

    Ska inte ha fler barn, men skulle jag det så finns det inte en chans i helvetet att jag skulle föda vaginalt. 


    Haha, om du inte blev beviljad snitt då?
    Vad skulle du göra då?
  • Anonym (Hej)
    Mon 10 Feb 2020 16:08
    -1
    Anonym (Lady) skrev 2020-02-10 13:51:00 följande:

    Haha, om du inte blev beviljad snitt då?

    Vad skulle du göra då?


    Det går att få beviljat snitt innan man blir gravid. Det skall säkert mycket till. Men för den som haft en dramatisk förlossning tidigare är detta ingen omöjlighet.

    Efter en grad 3 eller 4 skada har vården inte rätt att neka snitt. Dock kan man vara tvungen att argumentera för sin sak ändå, men som sagt, de har inte rätt att neka då
  • Anonym (Lady)
    Mon 10 Feb 2020 16:43
    Anonym (Hej) skrev 2020-02-10 16:08:10 följande:

    Det går att få beviljat snitt innan man blir gravid. Det skall säkert mycket till. Men för den som haft en dramatisk förlossning tidigare är detta ingen omöjlighet.

    Efter en grad 3 eller 4 skada har vården inte rätt att neka snitt. Dock kan man vara tvungen att argumentera för sin sak ändå, men som sagt, de har inte rätt att neka då


    Wow, är det verkligen så?

    Har faktiskt aldrig hört talas om det.
  • Anonym (Nja)
    Mon 10 Feb 2020 19:04
    Anonym (Lady) skrev 2020-02-10 16:43:36 följande:

    Wow, är det verkligen så?

    Har faktiskt aldrig hört talas om det.


    Det är otroligt vad mycket åsikter folk har i tråden som bevisligen inte ens känner till sådana basala förutsättningar. Ja, det går att få planerat snitt om man tex får väldigt mycket ångest vid tanken på vaginal förlossning. Det har man kunnat få sedan minst en generation tillbaka.

    ?Hej?, jag uppskattar att du orkar vara en förnuftig röst i den här diskussionen. Blir ledsen över människors totala brist på empati, generellt och för TS.
  • Anonym (Hej)
    Mon 10 Feb 2020 20:33
    Anonym (Lady) skrev 2020-02-10 16:43:36 följande:

    Wow, är det verkligen så?

    Har faktiskt aldrig hört talas om det.


    Ja men det ska ju som sagt en del till för att få det beviljat före graviditet. Och tyvärr tror jag inte att man blir beviljad detta som förstagångsfödwrska utan det ska nog till en traumatisk tidigare förlossning
  • Anonym (Hej)
    Mon 10 Feb 2020 20:40
    Anonym (Nja) skrev 2020-02-10 19:04:10 följande:

    Det är otroligt vad mycket åsikter folk har i tråden som bevisligen inte ens känner till sådana basala förutsättningar. Ja, det går att få planerat snitt om man tex får väldigt mycket ångest vid tanken på vaginal förlossning. Det har man kunnat få sedan minst en generation tillbaka.

    ?Hej?, jag uppskattar att du orkar vara en förnuftig röst i den här diskussionen. Blir ledsen över människors totala brist på empati, generellt och för TS.


    Tack!

    Anledningen till att jag engagerar mig är helt enkelt att jag själv har en förlossningsskadad och vet vilket helvete det är att få bra eftervård och pckså insett den stora inkompetensen gällande förlossningsskador. Jag anser att det med dagens förlossningsvård är befogat att vara rädd inför sin förlossning både pga personalbrist och platsbrist men även pga ren inkompetens i yrkeskåren.

    Jag anser att alla har rätt att veta vilka risker de ger sig in på när de väljer förlossningssätt och att man inte bör tvinga någon som är rädd till en vaginal förlossning.

    Statistiken gällande komplikationer vid kejsarsnitt delar heller inte upp risken för komplikationer vid akuta och planerade kejsarsnitt. Jag antar att komplikationer är betydligt vanligare vid ett akut snitt, vilket ju gör att statistiken ger en väldigt missvisande bild gällande komplikationer vid ett planerat snitt.

    Själv skulle jag aldrig välja ett snitt om det inte var absolut nödvändigt pga många olika anledningar. Men jag anser att vi alla har kompetens att ta våra egna beslut utifrån våra rädslor och fysiska förutsättningar. Och framförallt att information om risker med vaginal förlossning inte skall märkas på det sätt det gör idag.
  • Anonym (Hej)
    Mon 10 Feb 2020 20:52

    Och framförallt att information om risker med vaginal förlossning inte skall märkas

    MÖRKAS ska det naturligtvis stå

  • Anonym (Lady)
    Mon 10 Feb 2020 21:28
    Anonym (Nja) skrev 2020-02-10 19:04:10 följande:
    Det är otroligt vad mycket åsikter folk har i tråden som bevisligen inte ens känner till sådana basala förutsättningar. Ja, det går att få planerat snitt om man tex får väldigt mycket ångest vid tanken på vaginal förlossning. Det har man kunnat få sedan minst en generation tillbaka.

    ?Hej?, jag uppskattar att du orkar vara en förnuftig röst i den här diskussionen. Blir ledsen över människors totala brist på empati, generellt och för TS.
    Det var inte ens det jag svarade på, alltså ångest. Det finns hjälp för psykiska åkommor.

    Det jag replikerade var detta: "Efter en grad 3 eller 4 skada har vården inte rätt att neka snitt. "
    Det är en himmelsvid skillnad på det och på "förlossningsrädsla" som enbart sitter i psyket.
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Mon 10 Feb 2020 23:07
    Anonym (Lyykke) skrev 2020-02-10 13:01:34 följande:
    Alltså jag börjar tro att du är typ 16år, eller har någon diagnos.. eller svårt med läskunnigheten.
    Eftersom du inte tar till dig något som står och ger helt irrelevanta svar på information.

    Det finns två sätt att få ut ett barn, vaginalt eller med kejsarsnitt, BÄGGE sätten GÖR ONT. Du kommer ha ont i kroppen generellt, ont i slidan, ont i livmodern, ont i bäcken, ont i ryggen, avslag ska ut genom slidan och det är som 9 månaders samlad mens. Med ett kejsarsnitt kommer du dessutom ha ett sår som ska läka efter en bukoperation, och du kommer ha ont på alla de ställena du har efter en vaginalförlossning.
    Det finns inget sätt att få ut ett barn ur kroppen utan att det gör ont på något sätt.

    Jag har redan svarar om kejsarsnitt. Jag tror inte det är smärtfritt (det kanske jag inte skrivit tidigare men det är väl en del av allmänbildningen som en svensk kvinna över 20 år? Det trodde iaf jag) men det spräcker inte slidan och som jag skrivit x antal gånger nu så tror jag att min problematik handlar om bl.a. att jag är trängre än normalt. Sen om det har med att jag inte haft vaginalt sex tillräckligt mycket (för att just jag ska vara normaltrång) vet jag inte.... Kanske inte är onormalt trång i framtiden.


    Och det andra du skriver har jag också svarat: jag är inte tvungen att svara på allt. Jag kanske prioriterar annat...


    Å enda sidan skriver du att jag inte tar till mig info men sedan ifrågasätter du min läsförmåga och... Intelligens? Vilket är lite obehagligt. Jag svarar på det jag vill. Bara för att jag väljer att inte kommentera hela inlägget betyder det inte att jag inte har läst.

    Jag skulle hellre må dåligt flera månader efter och ha ont i magen och hemska värkar än att föda vaginalt för jag har problem där nere. Är det något med det som du inte förstår?


    Jag får hellre magsjuka x10 än en analspricka. Är det okej, eller? Jag ger dig exakt vad du verkar vilja ha av mig nu. Du ville provocera mig, eller hur? Njut av det nu och sluta med dina påhopp. 

  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Mon 10 Feb 2020 23:08
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-10 23:07:42 följande:

     allmänbildningen som en svensk kvinna över 20 år? Det trodde iaf jag)


    Men närmare eftertanke... Nej. Men för mig var det bekant
Svar på tråden Föda vaginalt