• Anonym (Tick tack)
    Wed 8 Jan 2020 22:22
    314 visningar
    5 svar
    5
    314

    Biologiska klockan för män

    Är en man som inom en inte allt för avlägsen tid blir 40. Har vart singel i stort sett hela mitt liv (inte självvalt, men tråden handlar inte om det) och även om jag för det mesta trivts med mitt liv har jag i perioder sedan jag passerade 30 verkligen längtat efter att bilda familj, särskilt när jag träffat mina vänners familjer.

    Jag vet att jag rent biologiskt kan få barn i hög ålder, men det var ju inte så här som jag hade sett mitt liv framför mig, och tanken på att på att vara en jättegammal pappa är inte särskilt ljuvlig. I bland känns det verkligen som att jag aldrig kommer träffa någon, vilket ger en inte allt för rolig känsla. Kan inte säga att jag är deprimerad, men ibland känns det väldigt hopplöst.

    Anat att jag inte är ensam om dessa tankar och undrar hur ni andra hanterar det hela.
    För er som är kvinnor finns ju möjligheten att skaffa barn på egen hand. Är det något ni känner är ett alternativ? Hur tänker ni som är män?

    Tråden handlar alltså om att vara ofrivilligt utan egen familjebildning.

  • Svar på tråden Biologiska klockan för män
  • Anonym (Tick tack) Trådstartaren
    Thu 9 Jan 2020 08:29
    #1

    puff

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 9 Jan 2020 10:02
    #2
    Anonym (Tick tack) skrev 2020-01-08 22:22:46 följande:

    Är en man som inom en inte allt för avlägsen tid blir 40. Har vart singel i stort sett hela mitt liv (inte självvalt, men tråden handlar inte om det) och även om jag för det mesta trivts med mitt liv har jag i perioder sedan jag passerade 30 verkligen längtat efter att bilda familj, särskilt när jag träffat mina vänners familjer.

    Jag vet att jag rent biologiskt kan få barn i hög ålder, men det var ju inte så här som jag hade sett mitt liv framför mig, och tanken på att på att vara en jättegammal pappa är inte särskilt ljuvlig. I bland känns det verkligen som att jag aldrig kommer träffa någon, vilket ger en inte allt för rolig känsla. Kan inte säga att jag är deprimerad, men ibland känns det väldigt hopplöst.

    Anat att jag inte är ensam om dessa tankar och undrar hur ni andra hanterar det hela.
    För er som är kvinnor finns ju möjligheten att skaffa barn på egen hand. Är det något ni känner är ett alternativ? Hur tänker ni som är män?

    Tråden handlar alltså om att vara ofrivilligt utan egen familjebildning.


    Jag tror du har tid på dig att bli pappa. Min svärfar måste ha varit i ungefär din ålder när han fick sitt sista barn. Själv är jag kvinna, blir 40 senare i år men är förhoppningsvis gravid i skrivande stund. Jag har stor ångest och sorg över min ålder, snarare för alla år som jag annars hade kunnat ha med mitt/mina barn, men nu blev inte livet så.

    Förstår att det är tuffare som man. Jag har inte koll på vad som gäller på så sätt, men kan du adoptera kanske? Eller hitta en surrogatmamma utomlands?

    Kan tillägga att en kompis till mig, tror han är ett år yngre, alltså snart 40, hittade sin tjej helt otippat via en dejtingapp för kanske tre år sedan. De är nu gifta och har två barn. Säger som Triss, plötsligt händer det ;) så fortsätt dejta och sök dig till kvinnor som verkar seriösa för en framtid med barn och familj.
  • Anonym (Tick tack) Trådstartaren
    Thu 9 Jan 2020 20:33
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-09 10:02:36 följande:
    Jag tror du har tid på dig att bli pappa. Min svärfar måste ha varit i ungefär din ålder när han fick sitt sista barn. Själv är jag kvinna, blir 40 senare i år men är förhoppningsvis gravid i skrivande stund. Jag har stor ångest och sorg över min ålder, snarare för alla år som jag annars hade kunnat ha med mitt/mina barn, men nu blev inte livet så.

    Förstår att det är tuffare som man. Jag har inte koll på vad som gäller på så sätt, men kan du adoptera kanske? Eller hitta en surrogatmamma utomlands?

    Kan tillägga att en kompis till mig, tror han är ett år yngre, alltså snart 40, hittade sin tjej helt otippat via en dejtingapp för kanske tre år sedan. De är nu gifta och har två barn. Säger som Triss, plötsligt händer det ;) så fortsätt dejta och sök dig till kvinnor som verkar seriösa för en framtid med barn och familj.

    Håller tummarna för att du verkligen är gravid och att allt går bra. Solig

    Är fult medveten om att jag rent biologiskt kan få barn upp till väldigt hög ålder (finns ju de som blir far när de är över 70), men den biologiska förmågan är inte det jag är orolig över.
    Tanken på att bli en gammal pappa känns  lite skrämmande eftersom jag vill ha orken att vara aktiv med mina eventuella barn. Dessutom vore det ju trevlig att inte vara redo för ålderdomshemmet när lagom tills barnen har blivit vuxna Skrattande.

    Men det är ju förvisso många som får barn runt 40 års åldern så jag oroar mig förmodligen i onödan.


    Att adoptera som ensamstående är vad jag förstått väldigt svårt. Som man förmodligen ännu svårare än som kvinna. En surrogatmamma känns inte som något som jag är intresserad av alls.


    Jag vill ju åt familjelivet med allt som tillhör det, så jag är inte alls intresserad av att vara ensamstående förälder redan från start (och förhoppningsvis håller jag och mina eventuella barns mamma ihop, även om det inte finns några garantier för det).

    Kul med din kompis. Hoppet lever fortfarande även om det känns väldigt jobbigt ibland.

  • Anonym (På nätet?­)
    Tue 28 Jan 2020 21:29
    #4

    Jag är kvinna men jag tänker att det väl skulle gå att hitta på kvinna via nätdejting som vill ha barn? Om man är tydlig med att man inte har barn sedan tidigare och söker en kvinna som också vill bilda familj. Kan du tänka dig någon som redan har barn men vill ha fler, eller är det en som vill försöka få första barnet du söker? Det kanske begränsar utbudet men det borde ju finnas kvinnor i 30-årsåldern som letar med ljus och lykta efter någon som du.

  • Anonym (Tick tack) Trådstartaren
    Wed 29 Jan 2020 22:55
    #5
    Anonym (På nätet?) skrev 2020-01-28 21:29:29 följande:

    Jag är kvinna men jag tänker att det väl skulle gå att hitta på kvinna via nätdejting som vill ha barn? Om man är tydlig med att man inte har barn sedan tidigare och söker en kvinna som också vill bilda familj. Kan du tänka dig någon som redan har barn men vill ha fler, eller är det en som vill försöka få första barnet du söker? Det kanske begränsar utbudet men det borde ju finnas kvinnor i 30-årsåldern som letar med ljus och lykta efter någon som du.


    Kan absolut tänka mig någon som redan har barn även om jag föredrar att de inte har det, eller åtminstånde på heltid.
    Finns säkerligen kvinnor på nätet som vill ha barn, men ingen som jag fått tag på.
    Är absolut inte intresserad att bara skaffa barn med någon bara för sakens skull. Som jag skrev i ett tidigare inlägg vill jag ju uppleva familjelivet med både barnet och mamman. Så det krävs ju att vi båda vill vara tillsammans med varandra.
Svar på tråden Biologiska klockan för män