• Thu 9 Jan 2020 20:57
    5268 visningar
    12 svar
    12
    5268

    Äta ett mål om dagen?

    Ställde mig på vågen igår och fick bekräftat det jag redan förstått. Japp jag har gått upp i vikt!

    Ingen big deal kanske men siffran var i alla fall 10 kg mer än jag gissat! På mina 166 cm väger jag nu 85 kg!!! Satte mig och småtjurade ett tag men nu får det vara bra!

    Från igår bestämde jag mig för att testa att äta endast ett rejält mål om dagen.

    Vad säger ni? Någon som testat?

    En anhörig vattenfastare i 10 dagar och har efter det regelbundet vattenfastast i ca 4 dagar 2 ggr om året då borde väl kroppen kunna klara sig på min ?diet? ett tag eller?

    Vill ner ett gäng kilon innan jag delar upp målet till fler mindre mål!

  • Svar på tråden Äta ett mål om dagen?
  • Anonym (Anony­m)
    Thu 9 Jan 2020 21:02
    #1

    Frankt, nej. Du måste se till att hålla blodsockernivån i balans och det får du inte genom ett mål per dag.

  • Anonym (Hh)
    Thu 9 Jan 2020 21:10
    #2
    molly11 skrev 2020-01-09 20:57:26 följande:

    Ställde mig på vågen igår och fick bekräftat det jag redan förstått. Japp jag har gått upp i vikt!

    Ingen big deal kanske men siffran var i alla fall 10 kg mer än jag gissat! På mina 166 cm väger jag nu 85 kg!!! Satte mig och småtjurade ett tag men nu får det vara bra!

    Från igår bestämde jag mig för att testa att äta endast ett rejält mål om dagen.

    Vad säger ni? Någon som testat?

    En anhörig vattenfastare i 10 dagar och har efter det regelbundet vattenfastast i ca 4 dagar 2 ggr om året då borde väl kroppen kunna klara sig på min ?diet? ett tag eller?

    Vill ner ett gäng kilon innan jag delar upp målet till fler mindre mål!


    Klart att du kan svälta dig på det viset men hur tänker du att du kommer att må och sedan kunna hålla dig på rätt vikt när du börjar äta ordentligt igen? Bättre du lägger om kosten och tränar på ett hållbart sätt.
  • Thu 9 Jan 2020 21:21
    #3

    Tänkte kickstarta så här och sedan dela upp målet i 3 mindre mål men fortfarande med ett kaloriunderskott till dess att jag når min målvikt. Sen höja intaget till jag hittar balans! Mår inte dåligt eller så... än i alla fall.

    Vad fins det för risker. Märker man inte om det börjar bli jobbigt med hunger, irritation, huvudvärk, trötthet osv?

  • Anonym (Hh)
    Thu 9 Jan 2020 21:47
    #4

    Låter mest som dumheter. Metoder som ätstörda håller på med..!

  • Thu 9 Jan 2020 21:52
    #5

    Jag har alltid ätit ett rejält mål mat om dagen (förutom nu när jag är gravid) och det räcker för mig. Jag mår bäst så och har alltid varit smal, men svälter absolut inte mig själv.

    Jag är övertygad om att olika människor har olika behov, vi är inte alla stöpta i samma form.

  • Thu 9 Jan 2020 22:04
    #6
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-09 21:02:29 följande:

    Frankt, nej. Du måste se till att hålla blodsockernivån i balans och det får du inte genom ett mål per dag.


    Dra in saker ur rumpan tack.

    Om personen inte kör maraton och liknande och är en frisk vanlig individ ska det inte vara något som helst problem.

    Gissar att du inte gjort lumpen eller arbetat som militär där man ibland inte har ett mål mat på flera dagar samt förväntas leverera.

    Själv haft perioder där jag fastat 20 timmar om dagen med 4 timmars ät fönster precis innan och efter träning. Inget som helst problem.


  • Thu 9 Jan 2020 22:05
    #7

    Lägg dig på kaloriunderskott fast dela upp kaloriransonen i olika tillfällen under dagen istället. Samma kalorier oavsett och då klarar du nog att stå dig bättre under dagen. Man kan ju äta riktigt kalorisnåla mellanmål/rätter och ändå under en dag inta lika många kalorier som en större måltid om du förstår mig. 1200 kcal är underskott och det kan man mumsa flera olika smarriga (nyttiga) saker under dagen på!

    Testa appen Lifesum :)

  • Thu 9 Jan 2020 22:15
    #8

    Tror knappast jag hamnar i svält med mina 85 kg samt matintag och vitaminer var dag, sedan tar det väll en bra stund att få blodsockret så lågt att det blir farligt. Anhörige som vattenfastare i 10 dar hade ett värde på 3,8 mmol efter 4 dagar på enbart vatten. Lovart, för tips. Något sådant hade jag tänkt mig sedan!

  • Tue 14 Jan 2020 23:16
    #9

    TS jag vet att det var några dagar sedan du startade tråden, men gör lite research på OMAD, eller One Meal A Day. Det passar en del personer att äta så, och det handlar ju om att du ska få in alla kalorier i "en måltid" (som vanligtvis sträcker sig på ett två timmars fönster). Jag har testat (inte för viktnedgång utan för att jag är så jäkla nyfiken), och jag känner 2 personer som äter OMAD, den ena är dansare och äter alltihop på morgonen och den andra är vanlig svensson och äter på kvällen.

    Gör research. Testa. Känn efter hur det känns. Lycka till.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Fri 17 Jan 2020 19:59
    #10
    Aniiee skrev 2020-01-14 23:16:22 följande:

    TS jag vet att det var några dagar sedan du startade tråden, men gör lite research på OMAD, eller One Meal A Day. Det passar en del personer att äta så, och det handlar ju om att du ska få in alla kalorier i "en måltid" (som vanligtvis sträcker sig på ett två timmars fönster). Jag har testat (inte för viktnedgång utan för att jag är så jäkla nyfiken), och jag känner 2 personer som äter OMAD, den ena är dansare och äter alltihop på morgonen och den andra är vanlig svensson och äter på kvällen.

    Gör research. Testa. Känn efter hur det känns. Lycka till.


    Hej! Det ska jag absolut kolla upp. Har gått drygt veckan nu och jag mår fint. - 2 kg på vågen men de är nog mest vätska! Äter mig mätt och även efterrätt nån dag ( glass och bär) tar även mina vitaminer! Ytterligare en bekant har hoppat på och den jäven startade med en 3 dagars fasta och mår prima. Ska kolla upp OMAD dirr. Tack snälla för tips????
  • Anonym (Li)
    Fri 17 Jan 2020 20:07
    #11

    Jag har ätit ett mål mat om dagen under flera år, är pigg, frisk och helt normalviktig. Det där med minst tre mål mat om dagen är inte för alla. Jag mår t.o.m. bättre sen jag började äta så här, bla tröttheten försvann :)

  • Fri 17 Jan 2020 20:21
    #12
    Anonym (Li) skrev 2020-01-17 20:07:44 följande:

    Jag har ätit ett mål mat om dagen under flera år, är pigg, frisk och helt normalviktig. Det där med minst tre mål mat om dagen är inte för alla. Jag mår t.o.m. bättre sen jag började äta så här, bla tröttheten försvann :)


    Åh roligt att höra! Jag känner att jag mår jätte bra också. Det kanske förändras men till dess kör jag vidare! Det sjukaste av allt är att man inte är jättehungrig vilket jag trodde jag skulle vara. Efter 24 timmar så är det jävligt gott att äta men ingen panik! Trodde jag skulle drömma om mat men känner mig rätt nöjd hela tiden. Ut och promenerat lite oxå utan problem:))
Svar på tråden Äta ett mål om dagen?