• Anonym (Undra­r)
    Fri 10 Jan 2020 23:32
    4946 visningar
    164 svar
    +8
    164
    4946

    Hur kan de åka tillbaka till sina gamla hemländer?

    Jag vill faktiskt veta. Jag har undrat länge men ingen har lyckats ge mig en förklaring. Då och då åker flyktingar tillbaka till sina hemländer på semester. Hur kan de det? De har ju flytt därifrån. Nu läser jag att flera av svenskarna som dog i den tragiska flygolyckan i Iran var unga afghaner på väg att hälsa på sina familjer i Iran. Det var ju inte länge sedan de flydde därifrån. Hade de inte kunnat bo med sina familjer?

    www.dn.se/nyheter/sverige/manga-ensamkommande-fran-sverige-omkom-i-flygkraschen/

    OBS! Jag tycker det är lika tragiskt att de dog i den här olyckan oavsett. Det är inte det frågan gäller.

  • Svar på tråden Hur kan de åka tillbaka till sina gamla hemländer?
  • Anonym (Wow)
    Sat 11 Jan 2020 04:48
    #1
    +6

    En mycket mycket bra fråga... Jag har knappt råd att åka till simhallen en dag, och simhallen har inte försökt att mörda mig.. I så fall hade jag inte fortsatt att åka till simhallen..

  • Anonym (Morrn­)
    Sat 11 Jan 2020 05:19
    #2
    -2 +2

    Du har ju svaret själv här.

    Jag citerar...

    "Nu läser jag att flera av svenskarna som dog i den tragiska flygolyckan i Iran var unga afghaner på väg att hälsa på sina familjer i Iran"

    Afghanistan och Iran är olika länder.

    De har ofta sina familjer i ett annat land som lever papperslösa pga de flytt från tex Afghanistan.

  • Anonym (Qwert­y)
    Sat 11 Jan 2020 07:51
    #3

    Deras anhöriga kanske har betalat deras resa? Det var nog några år sen de sågs senast.. och som sagts förut så åkte de till Iran, altså inte deras hemland. Om man tänker lite själv så är det ganska enkelt att förstå att man gärna vill återse familjen. Ingenting är så där svart eller vitt som många vill förenkla vissa situationer till. Dom reste, till ett land i kaos istället för att sätta sig på ett plan till Thailand för lite härlig semester, för att det var det de valde just då. Må alla omkomna vila i frid och må karma slå tillbaka mot alla som förtjänar det

  • Anonym (Mam)
    Sat 11 Jan 2020 08:05
    #4

    Som du själv skrev var de ju afghaner som skulle hälsa på familj i Iran, dvs två olika länder.

    Oavsett, om jag hade flytt Sverige med rädsla för mitt liv men lämnat kvar min familj hade jag definitivt också tagit risken att återkomma senare eller besöka dem på närliggande plats om det fanns minsta möjlighet att träffa mina nära och kära en stund igen.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Sat 11 Jan 2020 08:35
    #5
    +1
    Anonym (Morrn) skrev 2020-01-11 05:19:29 följande:

    Du har ju svaret själv här.

    Jag citerar...

    "Nu läser jag att flera av svenskarna som dog i den tragiska flygolyckan i Iran var unga afghaner på väg att hälsa på sina familjer i Iran"

    Afghanistan och Iran är olika länder.

    De har ofta sina familjer i ett annat land som lever papperslösa pga de flytt från tex Afghanistan.


    De flesta av de afghaner som kommit till Sverige bodde i Iran innan de kom hit. En del har fötts i Iran.
  • Anonym (S)
    Sat 11 Jan 2020 08:40
    #6
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-11 08:35:50 följande:

    De flesta av de afghaner som kommit till Sverige bodde i Iran innan de kom hit. En del har fötts i Iran.


    Ja? Det innebär ju inte att de har rätt att bo i Iran eller räknas som iranier enligt iransk eller annan lagstiftnjng. Familjerna lever förmodligen som illegala flyktingar i Iran. Det har blivit svårare för såväl legala som illegala flyktingar att leva i Iran de senaste 20 åren. Afghanistan är ett land som varit i krig i väldigt många år. Det finns en kolumn i Aftonladet från igår som du kan läsa om du är lite nyfiken (dock en "krönika" där skribenten uttrycker åsikter) och är du verkligt intresserad finns förstås en himla massa mer material om såväl Afghanistan, Iran och asylrätt.
  • Anonym (Beep)
    Sat 11 Jan 2020 08:48
    #7
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-11 08:35:50 följande:

    De flesta av de afghaner som kommit till Sverige bodde i Iran innan de kom hit. En del har fötts i Iran.


    Det är sant men känner du till något om afghaners situation i Iran? De ses knappt som människor.
  • Anonym (F)
    Sat 11 Jan 2020 08:53
    #8
    -7 +1

    Det är människor vi talar om. Människor med drömmar om ett bättre liv. Om du själv vuxit upp i fattigdom någonstans utan särskilt mycket möjligheter men att du visste att det du drömmer om faktiskt finns någon annanstans, hade inte du tagit chansen att komma dit då? Nu råkar vi med svenska medborgarskap ha tur, vi kan flytta till många olika platser där vi är välkomna. Många svenskar flyttar till Thailand eller USA för att de tror att de ska kunna leva det liv de drömmer om där. Vi har turen att inte behöva fundera över om vi är välkomna eller ej och vi behöver inte åka gummibåt över stormigt hav, se våra barn drunkna, bli nekade att gå iland. Det är lätt att säga att de for skylla sig själva, de borde inte kommit hit. Men vad hade du själv gjort?

    Låt de döda vila i frid. De var bara människor, bara med mindre tur rörande var de råkade bli födda.

    Många av de unga afganska mannen som kom hit under den förra flyktingvågen är uppväxta som flyktingar i Iran. När en del av dem får utvisningsbeslut kan de inte utvisas till Iran eftersom de inte är medborgare där. Istället vill man utvisa dem till Afghanistan för de är medborgare men aldrig bott och inte har några direkta kontakter. Är det rätt? Byråkratiskt ja men humanistiskt? Sätt dig in i det själv, du har flyttat till USA i jakt på ett bättre liv men får avslag på din begäran att bo där. Du har bott hela livet i Sverige, har din familj och alla du känt där. Du råkar dock vara flykting från Burma och medborgare där. Du blir utvisad till Burma och lämnad på flygplatsen utan någonting. Är det rätt?

    Nej, inte alla unga afganska män lämnade Iran för att de var hotade på ett sätt som gör att det aldrig går att återvända dit. Det är därför de kan åka dit och hälsa på sin familj. De var bara på jakt efter ett bättre liv och lyckades. Är det verkligen så fel?

  • Anonym (...)
    Sat 11 Jan 2020 08:54
    #9
    -1 +7

    Därför att de inte flytt från Iran. Enda anledningen till att de kommer ända upp till ett litet land i norr är pga ekonomiska fördelar.

  • Anonym (resen­är)
    Sat 11 Jan 2020 09:13
    #10

    För att dom inte är iranska medborgare utan just flyktingar och unga afghaner även om dom är födda i Iran riskerar att utvisas till Afghanistan där dom aldrig varit eller känner någon och riskerar tvingas in i militärtjänst och dom vill inte leva i ett land i krig. Dom kan alltså besöka Iran men får inte uppehållstillstånd utan har ofta levt som papperslösa och då riskerar utvisning.

Svar på tråden Hur kan de åka tillbaka till sina gamla hemländer?