• Anonym (Emma)
    Sat 11 Jan 2020 10:27
    499 visningar
    23 svar
    23
    499

    Barnlängtan men orolig för mitt jobb

    Hej på er. Jag och min sambo pratar ofta om att skaffa barn och jag ser fram emot det. Det som håller mig tillbaka är mitt jobb. Jag har sedan ett år tillbaka arbetat som arbetsledare och gått utbildningar som jag fått av jobbet. De har satsat på mig och min roll är viktig. Jag är orolig att en ev. graviditet inte skulle vara till min fördel och att det skulle drabba min arbetsroll efter föräldraledigheten. Min chef är bra, är bara hur jag känner. Någon som varit i liknande sits? Input?

  • Svar på tråden Barnlängtan men orolig för mitt jobb
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 11 Jan 2020 11:23
    #1
    Anonym (Emma) skrev 2020-01-11 10:27:37 följande:

    Hej på er. Jag och min sambo pratar ofta om att skaffa barn och jag ser fram emot det. Det som håller mig tillbaka är mitt jobb. Jag har sedan ett år tillbaka arbetat som arbetsledare och gått utbildningar som jag fått av jobbet. De har satsat på mig och min roll är viktig. Jag är orolig att en ev. graviditet inte skulle vara till min fördel och att det skulle drabba min arbetsroll efter föräldraledigheten. Min chef är bra, är bara hur jag känner. Någon som varit i liknande sits? Input?


    Om din arbetsroll äventyras pga en graviditet är det ren och skär diskriminering och totalt olagligt. Vill du verkligen arbeta på en plats som skulle bete sig så..?

    Om din chef är så vettig lär du inte ha så mycket att oroa dig för, och om det skulle vara så kan du antingen prata med facket eller anmäla dem till arbetsdomstolen.

    Det enda du kan göra nu är att skaffa barn. Om allt är bra sedan, bra då. Om arbetet krånglar för dig har du lösningar att ta till.

    För barn är väl ändå viktigare än ditt arbete, eller?? Eller ska du vänta ett decennium eller så tills du tröttnat på karriären? De som ligger på dödsbädden och ångrar att de skaffade barn istället för att satsa på karriären är lätträknade...
  • Anonym (Se)
    Sat 11 Jan 2020 12:43
    #2

    När ska annars vara lämpligare? Samma problem på jobbet kommer alltid finnas.

    Som tidigare svar. Du får varken diskrimineras pga graviditet eller föräldraledighet.

    Så länge inte omorganisation görs som gör att dina arbetsuppgifter försvinner så har du rätt till samma arbetsuppgifter när du kommer tillbaka från föräldraledighet. Får du inte det och någon annan tagit över din roll så räknas detta som diskriminering. Detta står alltså över lagen om att arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet

    Jag skulle följa drömmen om barn!

  • Anonym (A)
    Sat 11 Jan 2020 16:50
    #3
    Anonym (Se) skrev 2020-01-11 12:43:39 följande:
    När ska annars vara lämpligare? Samma problem på jobbet kommer alltid finnas.

    Som tidigare svar. Du får varken diskrimineras pga graviditet eller föräldraledighet.

    Så länge inte omorganisation görs som gör att dina arbetsuppgifter försvinner så har du rätt till samma arbetsuppgifter när du kommer tillbaka från föräldraledighet. Får du inte det och någon annan tagit över din roll så räknas detta som diskriminering. Detta står alltså över lagen om att arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet

    Jag skulle följa drömmen om barn!
    Håller med
  • Sat 11 Jan 2020 17:10
    #4

    Det stämmer att diskriminering är olagligt men jag förstår din oro ändå, men tycker att du ska lägga den åt sidan. Jag jobbar med HR och när man anställer någon, oavsett kön, mellan typ 20-40 år så räknar man med att den personen kan komma att vara borta en del för föräldraledighet etc. Du som jobbar i en personalledande roll vet att det finns många anledningar till att människor kan vara borta: allt ifrån sjukskrivningar till familjekriser till div tjänstledigheter. Det löser sig ALLTID och de flesta arbetsgivare kommer bara att gratulera din graviditet. Du kommer dessutom att ha hunnit jobba (minst) närmare två år innan du blir föräldraledig, så du har tid att bevisa dig. Jag fick mitt nuvarande jobb som gravid, min arbetsgivare visste från början att jag bara skulle hinna jobba i 3 mån innan föräldraledigheten, men ville hellre ha någon bra på sikt även om det innebär lite extra krångel. Så resonerar många arbetsgivare och om din chef är vettig gör säkert hen det med.

    Slutligen: Unga kvinnor tänker generellt för mycket på sina arbetsgivare och sätter sina egna behov i andra rum. Sluta genast med det, du har ETT liv och behöver prioritera dina behov framför ett jäkla företags, särskilt när det gäller de stora besluten!

    Grattis till att du har hittat mannen som du vill bilda familj med och all lycka i familjebildandet!

  • Sat 11 Jan 2020 17:12
    #5

    *mannen eller kvinnan, stod visst bara sambo

  • Anonym (moder­)
    Sat 11 Jan 2020 19:53
    #6

    Ja, jobbet lär ju älska dig tillbaka. Få rätsida på dina prioriteringar. Är karriären viktigare så är den.

  • Anonym (Teami­s)
    Sat 11 Jan 2020 20:11
    #7

    Detta är arbetsgivarens gissel och anledningen till att jag inte anställer människor under ca 40 år som inte har barn under tolv.
    Det gäller i synnerhet kvinnor.

  • Anonym (Emma) Trådstartaren
    Sat 11 Jan 2020 22:22
    #8

    Tack för svar, har kanske varit lite orealistisk i mina tankar. Och nej, klart karriären inte är viktigare än familj men man har trots allt jobbat en hel del för att komma dit man är idag. :)

    Och synd att vissa inte vill anställa personal under en viss ålder, i synnerhet kvinnor..

  • Anonym (Emma) Trådstartaren
    Sat 11 Jan 2020 22:22
    #9

    Tack för svar, har kanske varit lite orealistisk i mina tankar. Och nej, klart karriären inte är viktigare än familj men man har trots allt jobbat en hel del för att komma dit man är idag. :)

    Och synd att vissa inte vill anställa personal under en viss ålder, i synnerhet kvinnor..

  • Anonym (Emma) Trådstartaren
    Sat 11 Jan 2020 22:22
    #10

    Tack för svar, har kanske varit lite orealistisk i mina tankar. Och nej, klart karriären inte är viktigare än familj men man har trots allt jobbat en hel del för att komma dit man är idag. :)

    Och synd att vissa inte vill anställa personal under en viss ålder, i synnerhet kvinnor..

Svar på tråden Barnlängtan men orolig för mitt jobb