• Sat 11 Jan 2020 13:50
    6458 visningar
    36 svar
    36
    6458

    Vid vilken ålder har era barn tröttnat på fritids, på vardagar eller lov?

    Utifrån funderingar med fritids, lov osv, hur har era barn upplevt fritids? När (vilken årskurs) har de mer eller mindre slutat vara på fritids före och efter skolan? När har de börjat känna sig för stora för att vara där på loven, kanske framför allt för att inga kompisar är där?

  • Svar på tråden Vid vilken ålder har era barn tröttnat på fritids, på vardagar eller lov?
  • Fillib­om
    Sat 11 Jan 2020 14:19
    #1

    Går väl inte riktigt säga att det skulle vara just mindre kul att vara på fritids på loven än annars. rent allmänt så mina barn, mina kompisars barn också, slutade gå på fritids någon gång mellan åk 2 och åk 3. Vårterminen åk 3 gick nästan ingen på fritids (förutom något barn med diagnos som behövde mer socialt sällskap), men jag tänker att detta påverkas nog också av hur föräldrarna jobbar, mycket sena dagar etc så det blir för långt för barnet att vara hemma ensam på eftermiddagen så vill kanske barnet hellre vara på fritids.

  • Sat 11 Jan 2020 14:31
    #2
    +1

    Jag funderar på vad man isf gör av barnen medan föräldern är på jobbet..? Jag skulle inte lämna en 8-åring hemma i flera timmar.

  • Sat 11 Jan 2020 14:36
    #3

    Tröttnade vid 9, fick sluta vid 11.

  • Sat 11 Jan 2020 14:50
    #4

    barn 1: BÖrjade tröttna vid 9 års ålder, fick gå hem efter mellis från 11 års ålder, slutade efter 5:an.
    barn 2: Började tröttna vid 8-9 års ålder, fick gå hem till kompis 2 dagar/vecka från 10 års ålder. Fick sluta efter 4:an eftersom en förälder var hemma 4 eftermiddagar varje vecka = kom inte hem till tomt hus.

  • Sat 11 Jan 2020 14:51
    #5

    Och lov har de gillat bättre då det är få barn och mycket utflykter till parker, lekplatser skogen, bad osv.
    Och de flesta lov har vi kunnat ordna någon dag ledigt tex någon förälder som tar ledigt eller mor/farföräldrar som kan passa 1-2 dagar per lovvecka. Så de har inte varit så mkt på loven.

  • Sat 11 Jan 2020 15:00
    #6

    Första barnet: hatade fritids från förskoleklass. Skolan gillar hon men fritids fullständigt hatade hon. Hon slutade fritids i åk 2.

    Andra barnet: går nu i åk 1 och är kvar på fritids till stora barnet slutar. Rör sig om ca 4 timmar i veckan på fritids. Han är nöjd med det. Han är väldigt trött efter en skoldag vilket märks på humöret så jag förstår inte hur han skulle orka var kvar där till kl 17 som många andra barn varje dag.

    Väntar nu tredje barnet så får se hur det blir med fritids för hen. Är ju många år kvar

  • Sat 11 Jan 2020 16:21
    #7

    Under trean har båda tröttnat. Då har även de flesta häromkring börjat gå hem själva. 8-åringen vill förhoppningsvis gå ett tag till. Vi har inte haft fritids på loven.

  • Sat 11 Jan 2020 16:33
    #8

    Under trean tröttnade de. Efter jullovet i trean märktes det att många barn började gå hem efter skolan direkt eller gå hem efter mellis på fritids. På lov har de inte velat gå på fritids efter trean.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sat 11 Jan 2020 19:22
    #9

    Dottern går två timmars fritids i veckan för kompisarnas skull. När hon gick i förskoleklassen ville hon gå på fritids varje dag och längre eftersom att hon ville vara med på aktiviteterna som inföll senare på dagen. Nu i ettan ör hin inte lika intresserad av det och pratar om att sluta fritids helt. Då får hon göra det.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sat 11 Jan 2020 19:27
    #10

    Vi sa upp fritidsplatsen för den äldste i höstas. Han går i femman och var i princip aldrig där. Det blev en ond cirkel då kompisarna slutade gå på fritids en efter en. Jag tycker det är trist för de verkade ha ett väldigt bra fritids med stor variation på aktiviteter. Nu går han hem och sätter sig direkt vid datorn i stället. Men till och med fyran trivdes han bra.

Svar på tråden Vid vilken ålder har era barn tröttnat på fritids, på vardagar eller lov?