• Anonym (Ylva)

    Person som inte ser folk i ögonen

    Jag undrar om personer som inte ser andra människor i ögonen när dom pratar med någon eller som bara tittar lite flyktigt på den andra i ögonen vad det kan bero på. Jag vet att en del autistiska kan ha svårt att se andra i ögonen men nu menar jag främst personer som inte har någon diagnos. Vad kan det tänkas bero på tror ni? Tänker på människor som har svårt att se alla från sina familjemedlemmar och vänner till kassörskan i ögonen. Är det blyghet? Underlägsenhet? Dåligt självförtroende? Att hon/han har varit/är nertryckt?

  • Svar på tråden Person som inte ser folk i ögonen
  • Barbro45

    Det kan också vara en kulturell grej. Jag fick lära mig när  jag bodde några åt i Mellanöstern att sänka blicken var ett sätt att visa respekt. Man tittat inte sin lärare, en polis, en domare i ögonen. Det uppfattas som uppkäftigt och respektlöst. Vi får tidigt lära oss att se någon i ögonen för att visa att vi talar sanning och är ärliga. Det är inte konstigt att vi människor missuppfattar varandra så ofta.

  • Anonym (Ylva)
    Barbro45 skrev 2020-01-13 15:05:20 följande:
    Det kan också vara en kulturell grej. Jag fick lära mig när  jag bodde några åt i Mellanöstern att sänka blicken var ett sätt att visa respekt. Man tittat inte sin lärare, en polis, en domare i ögonen. Det uppfattas som uppkäftigt och respektlöst. Vi får tidigt lära oss att se någon i ögonen för att visa att vi talar sanning och är ärliga. Det är inte konstigt att vi människor missuppfattar varandra så ofta.
    Intressant men i just det här fallet gäller det västerlänningar och främst svenskar.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ylva) skrev 2020-01-13 15:08:02 följande:

    Intressant men i just det här fallet gäller det västerlänningar och främst svenskar.


    De kanske bor i förorten och tagit efter andra kulturer?
  • Anonym (Tjirp)

    Jag är introvert men har oftast inte svårt att se folk i ögonen. Förutom när det är någon jag ogillar eller när jag så att säga tänker medan jag pratar. Om jag försöker lägga fram något komplicerat resonemang eller verkligen måste koncentrera mig på vad personen jag pratar med säger så undviker jag ögonkontakt eftersom det tar fokus från vad som sägs.

  • Anonym (Ylva)
    Mint skrev 2020-01-13 15:10:31 följande:
    Social fobi, blygsel, introvert läggning?
    Mm, något att tänka på.
    Anonym (veteran) skrev 2020-01-13 15:11:54 följande:
    Vad spelar det för roll öht???
    Vad spelar det för roll öht att jag frågar???

  • Anonym (veteran)
    Anonym (Ylva) skrev 2020-01-13 15:14:30 följande:
    .Vad spelar det för roll öht att jag frågar???
    Egentligen ingen, jag fattar bara inte varför.
  • Anonym (olika)
    Anonym (Ylva) skrev 2020-01-13 15:14:30 följande:
    Mm, något att tänka på.
    Anonym (veteran) skrev 2020-01-13 15:11:54 följande:
    Vad spelar det för roll öht???


    kan vara av olika anledningar rädsla, fobi dålig självkänsla. Vågar inte titta på den snygga killen/tjejen 
Svar på tråden Person som inte ser folk i ögonen