• Anonym (Förba­nnad)
    Mon 13 Jan 2020 15:05
    1007 visningar
    54 svar
    54
    1007

    Får dagens barn inte lära sig hyfs?

    Igår var jag på middagsbjudning hos min bror. Det är sällan vi har middagsbjudning inom familjen/släkten men när vi har det tycker jag det är ganska trevligt förutom barnens ouppfostrade bordsskick. Vi var några styckna, dvs jag, min man, min bror (såklart) hans fru och deras 3 barn i åldrarna 6, 8 och 11, min syster och hennes 2 barn i åldrarna 5 och 9, samt mamma, pappa och min och mina syskons mormor. När vi skulle äta chockades jag utav barnens uppförande. Det blev buffé, kallskuret och jag tycker man låter de äldre ta först. Men barnen tävlade om vem som var först, trängdes och roffade åt sig. Som ni ser är inte barnen speciellt små och borde veta bättre enligt mig. När de sedan satte sig vid bordet började de äta direkt utan en tanke på att man ska vänta till alla har satt sig och började bete sig ohyffsat och det äldsta barnet bad mycket otrevligt om dricka och sa inte ens tack. Inget av barnen tackade för maten och de höll på att konstant avbryta oss vuxna med diverse konstiga frågor. När det serverades efterrätt, glass, var det samma sak där. Barnen roffade åt sig först och var inte direkt blyga med att ta för sig. Sedan började de äta med en gång och alla vuxna hann knappt ta första gången efterrätt innan 2 av barnen rusade fram till glassen igen. Till slut sa jag ifrån att alla måste få ta först innan de roffar åt sig allt. Detta var det värsta jag sett, att de gör vissa små mindre trevliga saker (tex börjar äta innan alla satt sig) kan jag leva med. Men detta? Nej totalt oacceptabelt beteende. Och föräldrarna säger ingenting? Jag var förbannad igår när jag åkte därifrån kan jag säga...jag ber om ursäkt för generaliserande rubrik men är mina syskonbarn extrema eller är det ett ganska vanligt beteende? Har barn/ungdomar ingen respekt för äldre människor längre? Vad är era tankar/åsikter kring detta? Är jag löljlig som blir förbannad? Jag och mina syskon är uppfostrade med bland annat att man säger tack, man börjar inte äta innan alla har satt sig vid bordet samt man låter de äldre börja.

  • Svar på tråden Får dagens barn inte lära sig hyfs?
  • Anonym (Emma)
    Mon 13 Jan 2020 15:08
    #1

    Det där med att inte börja äta innan alla satt sig, barnen kanske inte tänkte på det? Det andra håller jag dock med om är illa.

  • Anonym (Förba­nnad) Trådstartaren
    Mon 13 Jan 2020 15:10
    #2
    Anonym (Emma) skrev 2020-01-13 15:08:21 följande:

    Det där med att inte börja äta innan alla satt sig, barnen kanske inte tänkte på det? Det andra håller jag dock med om är illa.


    Men då får ju föräldrarna säga till.
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 13 Jan 2020 15:10
    #3

    Det är lätt att bli arg på barnen men kom ihåg att de gör bara som de tillåts av de vuxna! Alltså är det dem man ska bli arg på.

    När man är större sällskap behöver man inte vänta på att alla satt sig men i övrigt uselt beteende.

  • Anonym (Men)
    Mon 13 Jan 2020 15:16
    #4

    Jag tycker det är bättre att barn får ta maten först. De har sämre tålamod och är ofta snabbare än vuxna att ta mat (om det inte är för mycket att välja mellan). Det blir lugnare om de får ta mat först.

    Sen är det ganska svårt att lära sig det där med samtal med många under middagen. Barn blir antingen helt tysta och bortglömda eller som dina syskonbarn. I Böda fallen tycker jag att föräldrarna ha ett ansvar att lyfta fram eller se till att andra får prata så att barnen lär sig hur man umgås. Men det är också olika i olika familjer, så det är som sagt ingen enkel konst. Många vuxna är dåliga på det också (jag själv t ex, antingen babblar jag för myclet eller så hamnar jag som en tyst mussla).

  • Anonym (Hmm)
    Mon 13 Jan 2020 15:20
    #5

    Du vet att du själv kunde ha sagt till barnen vänligt men bestämt. Jag tror det hade bitit bättre än om föräldrarna hade sagt till. Barn är sällan uppfostrade idag tyvärr.

  • Anonym (G)
    Mon 13 Jan 2020 15:24
    #6

    Barnen kanske har lärt sig att är man fler än 8 i ett sällskap så är ser helt ok att börja äta innan alla satt sig?

    Och håller inte med om att de vuxna ska ta först. Varför? De var något man gjorde förr då barnen var lägre stående varelser.

    Hade det varit mina ungar hade jag dock blivit vansinnig på det ouppfostrade beteendet. När man sitter vid bordet sitter man still, tyst och beter sig. Och självklart säger man tack! Riktigt dåligt av dina syskon att de inte lärt dom det.

  • Anonym (Barn)
    Mon 13 Jan 2020 15:24
    #7
    +1

    Barn gör som de är lärda så bli arg på föräldrarna istället, om du nu retar upp dig så mycket. Det är inte barnens fel utan föräldrarnas.

    För att svara på frågan så är nog föräldrar väldigt olika med vad som tolereras angående bordsskick. Det du beskriver ser jag ibland hos barnens kompisar, men då säger jag till. Vi är noga med bordsskick och uppförande vid middagen men det är långt ifrån alla som tycker sånt är viktigt.

  • Mon 13 Jan 2020 15:30
    #8
    Anonym (G) skrev 2020-01-13 15:24:30 följande:

    Barnen kanske har lärt sig att är man fler än 8 i ett sällskap så är ser helt ok att börja äta innan alla satt sig?

    Och håller inte med om att de vuxna ska ta först. Varför? De var något man gjorde förr då barnen var lägre stående varelser.

    Hade det varit mina ungar hade jag dock blivit vansinnig på det ouppfostrade beteendet. När man sitter vid bordet sitter man still, tyst och beter sig. Och självklart säger man tack! Riktigt dåligt av dina syskon att de inte lärt dom det.


    Tänkte. också på det där med fler än 8 som ska äta.. 
  • Mon 13 Jan 2020 15:32
    #9
    -2 +3

    hur gammal är du ts? Får känslan av att du är typ 75 år som du utrycker dig. och du har inga egna barn heller uppenbarligen=) haha

  • Anonym (Förba­nnad) Trådstartaren
    Mon 13 Jan 2020 15:35
    #10

    Fast även när vi är färre än 8 som ska äta och bara några av barnen är med skiter de i den regeln även då. Så det gäller alltid. Nej jag och min man vill inte ha några barn och jag är 36 hur det nu är relevant.

Svar på tråden Får dagens barn inte lära sig hyfs?