• Anonym (Får man)
    Mon 13 Jan 2020 16:30
    2442 visningar
    48 svar
    -2
    48
    2442

    Försörjningsstöd- ta ut o spara

    Hej! Jag fr försörjningsstöd och jag använder inte upp allt varje månad.

    Jag skulle vela ta ut det och spara till körkort.

    Men får jag göra så?

  • Svar på tråden Försörjningsstöd- ta ut o spara
  • Cheesc­ake
    Mon 13 Jan 2020 17:13
    #1
    +1

    Ja, man har rätt och ska om man får det till spara. Men det är väl egentligen tänkt till oväntade stora utgifter. Men du kan höra med din socialsekreterare om hur h*n ser på att du tar av f-stödet och sparar till körkort? Om det kan bidra till att du blir självförsörjande inom rimlig tid så är det nog inga problem.

  • Anonym (S)
    Mon 13 Jan 2020 17:16
    #2
    -1
    Anonym (Får man) skrev 2020-01-13 16:30:08 följande:

    Hej! Jag fr försörjningsstöd och jag använder inte upp allt varje månad.

    Jag skulle vela ta ut det och spara till körkort.

    Men får jag göra så?


    Klart du kan. Och du behöver inte berätta det för någon.
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 13 Jan 2020 17:22
    #3
    Anonym (Får man) skrev 2020-01-13 16:30:08 följande:

    Hej! Jag fr försörjningsstöd och jag använder inte upp allt varje månad.

    Jag skulle vela ta ut det och spara till körkort.

    Men får jag göra så?


    Njah, nä. Du vet ju att du gör fel eftersom du vill ta ut pengarna så det inte syns på kontot. Men jag hade definitivt gjort det!
  • Anonym (Eh)
    Mon 13 Jan 2020 17:50
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-13 17:22:46 följande:

    Njah, nä. Du vet ju att du gör fel eftersom du vill ta ut pengarna så det inte syns på kontot. Men jag hade definitivt gjort det!


    Eh nej, hon gör inte fel. När man väl fått pengarna gör man vad man vill för dem. Efter att ha betalt räkningarna, givetvis. Jag skulle tro att soc kommer tycka det är väldigt bra om ts kan spara till ett körkort, det ökar ju möjligheten att få ett jobb.
  • Anonym (op)
    Mon 13 Jan 2020 17:51
    #5

    Du behöver inte förklara något för soc.

    Ta ut och spara är helt ok.

  • Anonym (Minna­)
    Mon 13 Jan 2020 17:56
    #6
    +2

    Nej, det är inte ok. När du har sparat ihop säg 10 000 kr så behöver du ju inte försörjningsstöd? Ekonomiskt bistånd är samhällets yttersta skyddsnät. När du har sparade pengar = du har ej behov av försörjningsstöd.

  • Anonym (S)
    Mon 13 Jan 2020 17:59
    #7
    Anonym (Minna) skrev 2020-01-13 17:56:05 följande:

    Nej, det är inte ok. När du har sparat ihop säg 10 000 kr så behöver du ju inte försörjningsstöd? Ekonomiskt bistånd är samhällets yttersta skyddsnät. När du har sparade pengar = du har ej behov av försörjningsstöd.


    Du menar att det är bättre att TS köper godis/kläder för det som blir över, och inte skaffar sig ett körkort?

    Självklart måste man få lägga undan pengar för räkningar/kostnader som kommer sedan, allt annat är absurt.


  • Anonym (Anony­m)
    Mon 13 Jan 2020 17:59
    #8
    Anonym (Eh) skrev 2020-01-13 17:50:19 följande:
    Eh nej, hon gör inte fel. När man väl fått pengarna gör man vad man vill för dem. Efter att ha betalt räkningarna, givetvis. Jag skulle tro att soc kommer tycka det är väldigt bra om ts kan spara till ett körkort, det ökar ju möjligheten att få ett jobb.
    Självklart får hon göra vad hon vill! Men då får hon mindre pengar nästa månad eftersom hon uppenbarligen hade utrymme att spara.
  • Anonym (Näää)
    Mon 13 Jan 2020 18:00
    #9
    +1

    Alltså, det kanske du får men jag känner spontant att om du lyckas spara ihop till ett körkort med försörjningsstöd så får du nog för mycket i bidrag

    Jag har aldrig haft försörjningsstöd så vet inte helt hur det funkar men jag jobbar (och har alltid gjort) heltid och hade det kämpigt att spara ihop till mitt körkort för ett år sen

    Självklart är det bra att ta körkort för dig men är det något som ska betalas av våra skattepengar...?

  • Anonym (fd fattig­lapp)
    Mon 13 Jan 2020 18:07
    #10
    +1

    Du får göra vad du vill med ditt försörjningsstöd. Däremot får du inte ha hur mycket sparade pengar som helst.

    Det bästa svaret får du om du frågar din handläggare på socialtjänsten.

    Om du vill undvika ha en massa sparade pengar kan du ta ditt körkort löpande.

    Om du vill vara lite ljusskygg så kan du spara pengarna hemma i kontanter och inte säga nåt.

Svar på tråden Försörjningsstöd- ta ut o spara