• Mon 13 Jan 2020 21:04
    1110 visningar
    5 svar
    5
    1110

    Kan ”rädda” katter nånsin bli ”orädda”?

    Har två katter varav ena katten alltid varit rädd.

    Kände av stämningen när vi skulle hämta kissen, att allt kanske inte stod rätt till men där var kissen - sötare än något annat och jag tänkte att jag kunde ge honom allt det han säkerligen saknat under sina första levnadsveckor.

    Nu är han över ett halvår. Och är super mysig. Puppar endel på mina kläder och kommer visserligen till famnen ofta och alltid på eget bevåg.

    Men det finns alltid en känsla av att han är ?strykrädd? eller iallafall rädd när man rör sig omkring i hemmet. Bättre nu än då visserligen.

    Frågan är egentligen om någon som haft en rädd katt lyckats, med tid, att få den att återfå tillit till människan igen? Någon som kan dela med sig?

  • Svar på tråden Kan ”rädda” katter nånsin bli ”orädda”?
  • Mon 13 Jan 2020 21:12
    #1

    Vi tog emot en katt från ett katthem. Hade gått ute flera år och ingen visste var han kom från. Han låg i ett fönster och fräste i flera veckor, men mjuknade sakta. Nu, 3 år senare, är han en väldigt gosig katt som älskar kel. Han blir skräckslagen om man gör snabba rörelser eller försöker lägga honom i knät, och han gillar inte barn. Men han har gjort enorma framsteg, med lite hjälp.

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 13 Jan 2020 21:14
    #2

    När jag var ung var jag tillsammans med en destruktiv kille. När vi hade flyttat isär skaffade jag en katthona. Tyvärr var han fortfarande en del av mitt liv och hans våldsamma natur skrämde henne för lång tid framöver. Hon var efter det rädd för män i flera år. Vissa män blev hon van vid med tiden, endast två som hon visade tillit nästan på en gång, då var hon redan sju år ungefär. Så det kan gå men det kan ta tid.

  • Mon 13 Jan 2020 21:24
    #3

    Hur orädd menar du?

    Jag har en tjej hemma som kommer från ett katthem, tog in henne som 2,5 åring. Innan katthemmet hade hon bott hos en horder Tillsammans med ca 30-40 andra katter. De fick ingen mat och hen slog dem troligtvis om man ska bedöma hur rädda alla katterna var. Min tjej var dock klart räddast, det var därför jag valde henne.

    Oavsett, från att ha tryckt in sig i minsta springa gömt sig, legat skakandes på golvet så har hon långsamt blivit bättre varje dag och månad. Nu har jag haft henne i ca 3 år och hon kelar väldigt gärna och har på sistone även börjat komma fram när vi har främmande. Men kommer hon bli som mina andra (välskötta) katter någon gång? Jag betvivlar det starkt, hon springer fortfarande och gömmer sig när saker blir för jobbiga. Men vad gör det, hon är lycklig och ärligt talat betydligt mer "tacksam" för varje klapp hon får. Alltid nöjd och glad, de andra är lite mer bortskämda till sättet....

    Hon är helt fantastisk och varje framsteg hon gör betyder mer. Det kräver mer av henne. Jag är otroligt stolt över henne.

  • Wed 22 Jan 2020 19:11
    #4

    Jag adopterade 2 kattungar från ett stall, en var super social och en var otroligt skygg och rädd, de är nu snart 6 år gamla och den skygga är fortfarande lite rädd om man kommer fram till henne för snabbt eller går förbi henne för snabbt. Tror det bara är något som sitter i, men om man är lugn och inte gör för hastiga rörelser runt omkring henne så blir hon inte rädd. :)

  • Anonym (Kattä­gare)
    Mon 8 Jun 2020 11:26
    #5

    Jag undrar samma. Kan alla katter bli orädda? Min ena är lite rädd.

Svar på tråden Kan ”rädda” katter nånsin bli ”orädda”?