• Mon 13 Jan 2020 21:36
    21375 visningar
    836 svar
    836
    21375

    Letrozol - Följas åt?

    Hej!

    Jag är en 28 årig tjej med PCOS. Jag och min man har försökt få barn i ett år utan att lyckas. Vi är just nu på den andra kuren av Letrozolbehandling.

    Jag undrar ifall det finns någon som vill följas åt? Utbyta bra tips och peppa varandra..

  • Svar på tråden Letrozol - Följas åt?
  • Mon 10 Feb 2020 18:29
    #71
    MammaMia87 skrev 2020-02-10 18:02:25 följande:

    Jag har pcos äter provera och letrozole . Denna månad tog jag även ovitrelle. Någon som vill hjälpa mig med mina frågor????

    Hade 2 äggblåsor eller cystor (27-29 mm) i måndags. Tog ovitrelle senare samma dag. Fick kraftig smärta förra onsdagen. Gjorde vul på fredagen som visade vätska samt att cystorna/äggblåsorna spruckit. Läkaren kan ej säga om det var cystor eller äggblåsor som sprack :/ någon som kan hjälpa mig att tyda min temp?

    Sjunker och höjer tempen sig om en cysta spricker med ? Någon som fått cystor med letrozole ? Elller så stora äggblåsor ????

    Stiger progesteron om en cysta spricker? Eller bara om äggblåsa spricker?

    Å i dag har tempen sjunkit :/ är det negativt ? Har ont i brösten mått illa idag ????

    Kan inte slappna av. Vill bara bli gravid???? skulle fått barn nu i januari men bebis dog i mig... Detta är sista försök innan väntan på ivf:/


    Kan tyvärr inte ge några bra svar för är novis med det gällande temp! Men vad säger din läkare? Då håller jag tummarna att det blir ett plus nu då kanske man slipper ivf!

    Vi står i kö!

    Hoppas du får bra svar av någon annan här i tråden!

    Gällande känslan av att bara vilja bli gravid däremot! Där kan jag känna igen mig mer än väl! Man har svårt att slappna av och de flesta tankarna cirkulerar kring detta. Man ser en bäbis på stan, man funderar över saker som ägglossning. Ser leksaker osv osv! Men jag har många runt omkring mig som haft svårt att få barn. Alla över 30 och missfall men alla de fyra har numera barn även om resan dit var lång och utmattande!

    Det kommer!!! Man kan inte göra så mycket än att försöka njuta av tiden innan så mycket som det går. Dricka ett glas vin osv osv!

    Det kommer ???? det är bara en jobbig väg dit (sen lite hormoner på det med ) Men det kommer ;)
  • Mon 10 Feb 2020 19:53
    #72
    Allanski skrev 2020-02-10 18:15:19 följande:

    Samma här! PCOS som gjort det väldigt mer utmanade det här med barnafödsel!


    Ja det är en riktig kamp med väldigt många motgångar tyvärr. Och inte fått någon direkt hjälp från vården heller, men fick tillslut hjälp via privatklinik så nu ska de förhoppningsvis bli något efter 3 års försök! Håller tummarna för dig! ????
  • Tue 11 Feb 2020 15:38
    #73
    Evelinaaan skrev 2020-02-10 12:59:16 följande:

    Förstår dig precis! Man är så van med det där blanka testet så man vill inte ha några som helst förhoppningar.. man vill bara vänta in mensen så man kan starta om på nytt.. och på nytt. Känns som ett stort enda hjul som bara rullar. Jag hade äl (förra v. tis och ons) på dag 20 på kvällen och hela dag 21, på dag 21 på kvällen fick jag världens älvärk i äggstocken ägget satt i. Dessa 2 omgångar med letrozol har jag haft känningar från äl till bim. Men aldrig utan letrozol.. hade ju så oregelbundna cyklar och ingen äl så detta med känningar är nytt för mig. Vi får se vad detta ger!!

    Tänker vänta till Äl+14 med att testa, är på äl+5 idag om jag räknat rätt. Vet inte riktigt hur man ska räkna hehe. Håller ändå alla tummar för dig. Uppdatera när du testat <3


    Jag har fått samma förkänningar med mensvärk senaste dagarna som jag fått dom tre senaste vändorna med letrozol. och brösten ömmar inte lika mycket längre. Så jag väntar in mensen som kommer imorn. Får fruktansvärda kramper som blivit för varje mens jag haft så jag vill inte vara med om en enda mens till. Är rädd för vad som kommer. Får ligga ner i flera minuter när de gör så ont och det kommer plötsligt. Det värsta är att jag måste jobba. Får se om det ens kommer gå. Sjukanmälde mig sist för jag inte kunde gå ens. Kommer kramperna igen så måste jag falla ihop.

    Gjorde ett test imorse men det blev negativt tyvärr. Okej! Ja hoppas att det blir din tur denna gången! det är ju ändå positivt att du känner av ÄL. Hur lång är din lutealfas?

    Jag ser då ingenting på detta test iaf som ja gjorde imorse. Fan man blir så less.

  • Tue 11 Feb 2020 16:59
    #74
    Lillamiia skrev 2020-02-11 15:38:13 följande:

    Jag har fått samma förkänningar med mensvärk senaste dagarna som jag fått dom tre senaste vändorna med letrozol. och brösten ömmar inte lika mycket längre. Så jag väntar in mensen som kommer imorn. Får fruktansvärda kramper som blivit för varje mens jag haft så jag vill inte vara med om en enda mens till. Är rädd för vad som kommer. Får ligga ner i flera minuter när de gör så ont och det kommer plötsligt. Det värsta är att jag måste jobba. Får se om det ens kommer gå. Sjukanmälde mig sist för jag inte kunde gå ens. Kommer kramperna igen så måste jag falla ihop.

    Gjorde ett test imorse men det blev negativt tyvärr. Okej! Ja hoppas att det blir din tur denna gången! det är ju ändå positivt att du känner av ÄL. Hur lång är din lutealfas?

    Jag ser då ingenting på detta test iaf som ja gjorde imorse. Fan man blir så less.


    Men du! Så fick jag min senaste mens oclså? fruktansvärd mensvärk och kramper så att jag spydde?? Var som tur va ledig denna dag då jag blev sängliggandes.. men det varade bara första dygnet på mensen. Undra om detta är någon bieffekt av letrozol?

    Ja det ser negativt ut tyvärr.. men ge inte upp!! <3 Kanske ska du fråga om du kan få ovitrelle nästa cykel? Många som verkar få extra boost och plussa med den! Plussar jag inte denna cykeln kommer jag fråga min gyn om jag kan få den, får se vad hon säger om det..

    Jag vet inte riktigt hur lång min lutealfas är..då min mens krångla min första letrocykel, men antar 14-17 dagar?? Hur lång är din? Förstår att det känns hopplöst nu men försök att blicka framåt, att snaaart är det vår tur även om det känns som en evighet dit.. tror inte heller jag kommer få ett pluss denna gången men man lever ju på hoppet..
  • Tue 11 Feb 2020 17:18
    #75
    Evelinaaan skrev 2020-02-10 16:25:31 följande:

    Jag mår bra! Har haft känningar i form av stick och vita tjocka flytningar? Alltså riktigt krämiga.. luktfria däremot! Har haft de i flera dagar Har du haft samma? Vad kan de bero på? Ja det är blandade känslor hela tiden men är väldigt inställd på att de nog inte blir något, som vanligt.. jag har BIM 19e, eller jag vet inte.. då har de gått 14 dagar efter äl så då borde de ge utslag om de skulle va nåt. Hur mår du??


    Samma med flytningarna som började igår! Ingen aning!

    Hade en ihållande känsla igår i magen. Trött och pmsig!

    Svårt att avgöra vad som händer i kroppen då det är första gången med letrozol dubbel dos och är inte heller han med ägglosningen! Tror jag läser inte för mycket i saker! Men mår dåligt helt enkelt! Vill mig tro att det kanske har tagit sig men förmodligen inte !

    Dagarna går så sakta nu till BIM! Läste någonstans att det är helt omöjligt att få plus innn minst 9 dagar efter ägglossning. Så ska inte test innan dess ;) men tänker att jag börjar där någonstans äl+10! Läkaren sa ju att jag ska testa den 23 men orkar inte vänta tills dess!
  • Tue 11 Feb 2020 18:27
    #76
    Allanski skrev 2020-02-11 17:18:30 följande:

    Samma med flytningarna som började igår! Ingen aning!

    Hade en ihållande känsla igår i magen. Trött och pmsig!

    Svårt att avgöra vad som händer i kroppen då det är första gången med letrozol dubbel dos och är inte heller han med ägglosningen! Tror jag läser inte för mycket i saker! Men mår dåligt helt enkelt! Vill mig tro att det kanske har tagit sig men förmodligen inte !

    Dagarna går så sakta nu till BIM! Läste någonstans att det är helt omöjligt att få plus innn minst 9 dagar efter ägglossning. Så ska inte test innan dess ;) men tänker att jag börjar där någonstans äl+10! Läkaren sa ju att jag ska testa den 23 men orkar inte vänta tills dess!


    Ja tiden går sjuuukt långsamt.. Vi peppar varandra och hoppas på det bästa!! Hoppas att de tagit sig för dig, vilken dag efter äl är du på nu?? Själv vågar jag inte testa tidigt haha men ska bli spännande att se vad det ger för dig!! Är de typ efter 10 dagar man kan börja skymta något? :)
  • Tue 11 Feb 2020 19:31
    #77
    Evelinaaan skrev 2020-02-11 18:27:57 följande:

    Ja tiden går sjuuukt långsamt.. Vi peppar varandra och hoppas på det bästa!! Hoppas att de tagit sig för dig, vilken dag efter äl är du på nu?? Själv vågar jag inte testa tidigt haha men ska bli spännande att se vad det ger för dig!! Är de typ efter 10 dagar man kan börja skymta något? :)


    Såklart tog jag ett test fast jag vet att det är medicinsk omöjligt ! Ha ha hade äl i torsdags!

    5+äl! Ha ha!

    Bim 23! Ska sitta lugnt i båten nu och sluta testa ;)

    Ja vi får göra det! Nu får man väll bara vänta ut det här och så kommer det säkerligen bli bra
  • Tue 11 Feb 2020 20:40
    #78
    Evelinaaan skrev 2020-02-11 16:59:45 följande:

    Men du! Så fick jag min senaste mens oclså? fruktansvärd mensvärk och kramper så att jag spydde?? Var som tur va ledig denna dag då jag blev sängliggandes.. men det varade bara första dygnet på mensen. Undra om detta är någon bieffekt av letrozol?

    Ja det ser negativt ut tyvärr.. men ge inte upp!! <3 Kanske ska du fråga om du kan få ovitrelle nästa cykel? Många som verkar få extra boost och plussa med den! Plussar jag inte denna cykeln kommer jag fråga min gyn om jag kan få den, får se vad hon säger om det..

    Jag vet inte riktigt hur lång min lutealfas är..då min mens krångla min första letrocykel, men antar 14-17 dagar?? Hur lång är din? Förstår att det känns hopplöst nu men försök att blicka framåt, att snaaart är det vår tur även om det känns som en evighet dit.. tror inte heller jag kommer få ett pluss denna gången men man lever ju på hoppet..


    Ja jag tror det? Letrozol verkar boosta på ordentligt. Min gyn säger att det är ett bra tecken på en dunder ÄL! Men så här ont ska man inte ha under mensen. Det krampar alltid dag 2 och 3. Annars har ja mensvärk men tar jag de utskrivna tabletterna jag fick av gyn klarar jag av värken hyfsat. Det är bara kramperna som är förjävliga. Minns att jag hade det när jag var yngre men gick sedan på mini piller så har inte haft mens på 10 år ca.

    Jag har frågat min gyn ang ovitrelle men det behövs endast om mina ägg inte släpper. Vilket dom ju gör av sig själv så det kommer ja inte få utskrivet då han anser att det är onödigt. Min är exakt 14 dagar lång. Ja jag hoppas det! Jag försöker förbered mig mentalt för mensen imorn.. vi ska ju snart säkert ställa oss i ivf kön. Har du några känningar ännu?
  • Tue 11 Feb 2020 21:25
    #79
    Lillamiia skrev 2020-02-11 20:40:38 följande:

    Ja jag tror det? Letrozol verkar boosta på ordentligt. Min gyn säger att det är ett bra tecken på en dunder ÄL! Men så här ont ska man inte ha under mensen. Det krampar alltid dag 2 och 3. Annars har ja mensvärk men tar jag de utskrivna tabletterna jag fick av gyn klarar jag av värken hyfsat. Det är bara kramperna som är förjävliga. Minns att jag hade det när jag var yngre men gick sedan på mini piller så har inte haft mens på 10 år ca.

    Jag har frågat min gyn ang ovitrelle men det behövs endast om mina ägg inte släpper. Vilket dom ju gör av sig själv så det kommer ja inte få utskrivet då han anser att det är onödigt. Min är exakt 14 dagar lång. Ja jag hoppas det! Jag försöker förbered mig mentalt för mensen imorn.. vi ska ju snart säkert ställa oss i ivf kön. Har du några känningar ännu?


    Hoppas att du kommer lite lindrare undan denna mens då hehe! Hade sjuk mensvärk som liten och fick starka tabletter utskrivna då men med p-piller kände jag inte av de på flera år.

    Okej men va skönt att du vet att äggen släpper då för att va på säkra sidan. Ja ställ upp dig på IVF så fort du kan så är de gjort, inser nu att vi redan stått i kö i 3 månader så det är ju bra om de skulle behövas. Ungefär 6 mån kötid.

    Jag har lite spänningar där nere och på sidorna?? Kan ju lika väl vara mensen vilket jag tror men en smula hopp går man ju ändå runt på ;)
  • Thu 13 Feb 2020 21:01
    #80
    Evelinaaan skrev 2020-02-11 18:27:57 följande:

    Ja tiden går sjuuukt långsamt.. Vi peppar varandra och hoppas på det bästa!! Hoppas att de tagit sig för dig, vilken dag efter äl är du på nu?? Själv vågar jag inte testa tidigt haha men ska bli spännande att se vad det ger för dig!! Är de typ efter 10 dagar man kan börja skymta något? :)


    Hur går det?

    Känns som jag inte har noll symtom att vara gravid just nu! Är inne på äl+7.
Svar på tråden Letrozol - Följas åt?