• Mon 13 Jan 2020 23:05
    1480 visningar
    52 svar
    52
    1480

    Går det att fly sina problem?

    Hej!

    Jag är en kille som är 32 år gammal. När jag var 19 år så kom jag till Sverige från Mellanöstern. Jag har sedan ung ålder varit hårt hållen hemma och fått till mig att jag ska jobba. Precis när jag kommer till Sverige så börjar jag gymnasiet vilket jag precis hade blivit klar med i mitt hemland. Inriktningen jag gick föll mig inte i smaken men det var ändå en bra tid på gymnasiet och jag gick ut med bra betyg. Jag har alltid haft tankar att jag kommer bli glad när jag är klar med skolan och tänkte att jag skulle Även trivas på universitetet vilket jag inte gjorde.. Jag hoppade av sista terminen för jag klarade inte sista tentorna. Jag har även alltid varit upptagen med jobb och liknande under lång tid då jag sällan fick koppla av hemma. På helgerna så jobbade jag också. Jag har en svensk flickvän sedan 12 år tillbaka som är det finaste som finns, hon är världens mest varmhjärtade person och vårt förhållande var aldrig något jag velat skada. Min flickvän och jag har alltid haft en känsla att det är den personen som jag vill leva med men vi har alltid haft motgångar .. vi har haft kulturkrockar då samt så har hon och jag försökt flytta ihop flertalet gånger men det inte gått, även på varsitt håll så har vi alltid haft massa problem som hindrar oss att leva tillsammans i lugn och ro.

    Efter universitetet så tog jag jobb som folk avrådde mig från då de menade att det inte är bra betalt eller att jag skulle trivas.. Jag lyssnade inte och tog jobbet .. Problemet var att det inte alls var så som jag trodde.. Jag trivdes inte riktigt och jag fick aldrig fast tjänst heller. Allt i mitt liv började kännas väldigt mörkt och dystert. Kändes som jag aldrig kommer få ro eller lyckas med någonting. Jag kände att jag aldrig varit glad. Jag har troligtvis hamnat i en depression och ångest då jag orkar inte prata med folk eller umgås med dem.. Jag kände att allt är dåligt och började även tappa känslor för min flickvän som var det allra värsta jag gått igenom.. än idag tänker jag på saken och mår dåligt inombords att det är så jag känner (Vet inte om det är mitt mående som påverkat känslan för henne?) Jag vet inte heller om känslorna kommer komma tillbaka...

    Jag började inte känna igen mig själv u något och känner mig kvävd. Jag känner inte att jag är mig själv längre. Jag var tvungen att göra något så jag stack och är nu i Tyskland för att jag kunde inte andas och tänka på allt i mitt liv. Jag har haft självmordstankar också som inte gjorde det lättare.. nu är jag som sagt här och saker känns lite lättare än sålänge och jag har varit här i ett enstaka par veckor. Dock förföljer känslan av ångest och min depression mig? Så fort jag tänker på att återvända till Sverige så tar det emot och jag knappt kan andas. Jag får ångest av tanken på min flickvän och har därför försökt bryta kontakten.

    Kommer jag kunna fly mina känslor? Hur hade ni tänkt om ni var i mina skor? Gör jag ett bra val?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Går det att fly sina problem?
  • Anonym (Been there)
    Mon 13 Jan 2020 23:21
    #1

    Yes. Kom till Sverige när jag var 18. Från Östeuropa. Pluggade, jobbade, byggde mitt liv. Gifte mig, skaffade barn. Kraschade när jag var 33. Alla gamla barndomstrauman. Sverige är för förutsägbart, det finns inget att göra när man kämpat klart. Men jag vet nu att det är mitt livs lektion att lära mig att hitta balansen.

    Mitt tips. Sök terapi. På ditt modersmål. Sök inåt, svaren finns där, inte utanför.

  • Anonym (Linus­)
    Mon 13 Jan 2020 23:25
    #2

    Killar ska våga prata om sina känslor! Sök psykolog. De är skönt kunna prata om jobbiga barndomsminnen. Önskar dig all lycka till!

  • Anonym (Linus­)
    Mon 13 Jan 2020 23:26
    #3

    Killar ska våga prata om sina känslor! Sök psykolog. De är skönt kunna prata om jobbiga barndomsminnen. Önskar dig all lycka till!

  • Anonym (Been there)
    Mon 13 Jan 2020 23:28
    #4

    Hårt hållen hemma då, kvävd nu. Aldrig fått känna dina egna känslor, aldrig fått vilja utifrån glädje utan som mest utifrån protest. Så var det för mig.

    Sök på Youtube, Tony Robbins, Dolores Cannon, du kommer att hitta din väg.

  • Anonym (Been there)
    Mon 13 Jan 2020 23:28
    #5

    Hårt hållen hemma då, kvävd nu. Aldrig fått känna dina egna känslor, aldrig fått vilja utifrån glädje utan som mest utifrån protest. Så var det för mig.

    Sök på Youtube, Tony Robbins, Dolores Cannon, du kommer att hitta din väg.

  • Mon 13 Jan 2020 23:37
    #6

    Tack alla som svarar!

    Det är verkligen guld att få höra era åsikter!

    Jag har haft en dålig syn på mig själv under hela mitt liv och känner att jag är som en robot inombords.. Jag har aldrig fått riktig kärlek direkt från någon förutom min flickvän och syskon delvis.. Men jag vet inte riktigt om hur jag ska kunna återvända hem när jag känner sån ångest? Känns som ångesten och måendet är kopplad till det jag presterat och vem jag varit i Sverige. Tror ni jag kommer känna samma sak här? Eller hur funkar ångesten? Känns som allt förföljer mig. Jag försöker hitta saker att underhålla mig med men det kommer och går i vågor. Jag känner inte att jag har det så himla bra men att det ändå är bättre än hemma.

    Tack för tipset, flydde du också landet när du kraschade?

  • Mon 13 Jan 2020 23:40
    #7

    Fick du ihop livet med allt igen?

  • Mon 13 Jan 2020 23:40
    #8

    Fick du ihop livet med allt igen?

  • Mon 13 Jan 2020 23:48
    #9

    Linus..

    Jag gick hos psykolog en gång men kände direkt att hon var för på, jag fick ännu mer ångest och mådde dåligt. Jag har aldrig varit hos psykolog innan men det känns som jag inte vågar heller.. Jag tänker att min lösning är att fly? Vet inte om det är effektivt för jag ger även upp allting

  • Anonym (Been there)
    Tue 14 Jan 2020 00:00
    #10
    Lote223 skrev 2020-01-13 23:48:55 följande:

    Linus..

    Jag gick hos psykolog en gång men kände direkt att hon var för på, jag fick ännu mer ångest och mådde dåligt. Jag har aldrig varit hos psykolog innan men det känns som jag inte vågar heller.. Jag tänker att min lösning är att fly? Vet inte om det är effektivt för jag ger även upp allting


    Du kommer aldrig att fly från dig själv. Under ångest finns det rädsla. När du möter den blir du starkare. Lång process. Sök en person som du känner dig hörd hos. Rekommenderar gestaltterapi. Min livräddare.
Svar på tråden Går det att fly sina problem?