• Tue 14 Jan 2020 20:43
    1031 visningar
    8 svar
    8
    1031

    Föräldrapenning skydda sgi

    Jag hoppas det finns någon där ute som som har svar på mina frågor!

    Jag har strulat till det med föräldrapenningen och riskerar att min sgi blir nollad. Panik!! Jag har alltså bara tagit ut 3 dagars föräldrapenning efter hans 1-årsdag utan att jobba någon om dom resterande. Jättedumt, jag vet!!

    Nu undrar jag om jag kan ta ut föräldradagar för min son mån- Tors och sen föräldradagar för min dotter som är 4, på fredagar. Räcker det för att skydda min sgi? Eller måste det vara av sonens dagar?

  • Svar på tråden Föräldrapenning skydda sgi
  • S23
    Tue 14 Jan 2020 21:11
    #1

    Hur gammal är sonen nu? Har du inte tagit ut dagar så är din sgi redan nollad.
    Du kan lägga in dagar retroaktivt tre månader bakåt så det kan isf lösa problemt.

    Om din dotter är hemma på fredagar kan du naturligtvis ta för henne på fradagar. Är hon hemma några timmar så kan du lägga lägstanivå dagar för henne. En lägstanivådag kan man lägga en hel dag med även om man inte är hemma med barnet hela dagen.
    (exempelvis läkarbesök på två timmar, då kan du vara hemma från jobbet hela dagen även om barnet bara är med dig de två timmarna för läkarbesöket).

    Om du redan förstört din sgi så är tyvärr enda sättet att arbeta heltid i 6 månader.

  • Tue 14 Jan 2020 21:19
    #2

    Du kan lägga in 3 månader bakåt, så är det nyss som barnet fyllde 1 år så är det kanske inte för sent.
    Annars har du ju valt att sänka din SGI till 60% av vad du hade från början då du bara skyddad 3 av 5 dagar = 60% av din SGI.
    Och då måste du arbeta upp din SGI igen tex genom att börja jobba 2 dagar/vecka.

    Har du en partner som kan ta hand om barnen så du kan jobba 100% så är det ju säkraste sättet att få upp din SGI igen utan minsta problem med försäkringskassan.

  • S23
    Tue 14 Jan 2020 21:23
    #3
    nnnnnnnn skrev 2020-01-14 21:19:55 följande:

    Du kan lägga in 3 månader bakåt, så är det nyss som barnet fyllde 1 år så är det kanske inte för sent.
    Annars har du ju valt att sänka din SGI till 60% av vad du hade från början då du bara skyddad 3 av 5 dagar = 60% av din SGI.
    Och då måste du arbeta upp din SGI igen tex genom att börja jobba 2 dagar/vecka.

    Har du en partner som kan ta hand om barnen så du kan jobba 100% så är det ju säkraste sättet att få upp din SGI igen utan minsta problem med försäkringskassan.


    Tyvärr blir SGIn helt nollad om man inte tar fem dagar i veckan. Så om TS bara tagit 3 dagar i veckan så har SGIn inte blivit skyddad alls. Den är alltså inte skyddad på 60% utan nollas helt.
    Detta blev jag varse för en månad sedan, dock i tid för att inte själv klanta mig, trodde innan precis som du att man skyddade med antal procent föräldrapenning man tog
  • S23
    Tue 14 Jan 2020 21:24
    #4
    S23 skrev 2020-01-14 21:23:45 följande:
    Tyvärr blir SGIn helt nollad om man inte tar fem dagar i veckan. Så om TS bara tagit 3 dagar i veckan så har SGIn inte blivit skyddad alls. Den är alltså inte skyddad på 60% utan nollas helt.
    Detta blev jag varse för en månad sedan, dock i tid för att inte själv klanta mig, trodde innan precis som du att man skyddade med antal procent föräldrapenning man tog
    Men som sagt, om barnet inte är äldre än 1 år och tre månader så går det att lägga retroaktivt för att rädda TS SGI
  • Tue 14 Jan 2020 22:04
    #5

    Tack snälla ni som tagit er tid att svara!

    Jag har precis ansökt om retroaktiv föräldrapenning på hemsidan, så som jag skrev. Han blir 15 månader nästa vecka, så det var nära ögat! Herregud vad man kan klanta till det!

  • Tue 14 Jan 2020 22:04
    #6

    Tack snälla ni som tagit er tid att svara!

    Jag har precis ansökt om retroaktiv föräldrapenning på hemsidan, så som jag skrev. Han blir 15 månader nästa vecka, så det var nära ögat! Herregud vad man kan klanta till det!

  • S23
    Tue 14 Jan 2020 22:15
    #7
    Mammis86 skrev 2020-01-14 22:04:10 följande:

    Tack snälla ni som tagit er tid att svara!

    Jag har precis ansökt om retroaktiv föräldrapenning på hemsidan, så som jag skrev. Han blir 15 månader nästa vecka, så det var nära ögat! Herregud vad man kan klanta till det!


    Så härligt att höra att det löst sig! Och som sagt. Om dottern är hemma kan du ta av hennes dagar (om sonens börjar ta slut).

    Tänk nu på att alltid ta minst 5 dagar i veckan. Om du inte skyddar din Sgi på annat vis. Exempelvis genom studier.

    Det är helt sjukt hur mycket regler som finns gällande SGI. Och inte är det lätt att läsa sig fram på försäkringskassans hemsida heller. Så inte konstigt att folk gör fel och får sin sgi förstörd. Så lättad att du hann lägga retroaktivt
  • Tue 14 Jan 2020 22:29
    #8
    S23 skrev 2020-01-14 21:23:45 följande:
    Tyvärr blir SGIn helt nollad om man inte tar fem dagar i veckan. Så om TS bara tagit 3 dagar i veckan så har SGIn inte blivit skyddad alls. Den är alltså inte skyddad på 60% utan nollas helt.
    Detta blev jag varse för en månad sedan, dock i tid för att inte själv klanta mig, trodde innan precis som du att man skyddade med antal procent föräldrapenning man tog

    tack för info, bra att veta.


     

Svar på tråden Föräldrapenning skydda sgi