• Tue 14 Jan 2020 21:26
    1791 visningar
    18 svar
    18
    1791

    Bebis för tätt inpå svärmor?

    Hej.

    Hade ni tyckt det är ok om er svärmor nttar bebis, håller med ansiktet vänt helt inåt mot bröstet?

    Sedan om bebis råkar ha handen innanför bh och svärmor inte tar bort?

    Kanske jag är knäpp men vill gärna veta hur ni hade reagerat? :)

  • Svar på tråden Bebis för tätt inpå svärmor?
  • Barbro­45
    Tue 14 Jan 2020 21:56
    #1

    Bebisar vill ha hudkontakt, det ger trygghet. Det vet nog din svärmor och din mamma också. Naturligt och vanligt att man håller ett litet barn på det sättet, det gör du säkert själv. Att det är någon annan än du också eller pappan som gör det är väl inget problem. 

  • Tue 14 Jan 2020 22:04
    #2

    Tar själv bort handen om det är någon annans bebis/barn som råkar pilla en på bröstet (alltså innanför tröjan och bh) och närheten kan mamma och pappa ge vid naket bröst. Nej jag nattar inte så längre, utan bär mer uppåt eller lite mer utåt, inte som när jag ammade då hon är lite äldre nu (9 månader).

    Tack för din åsikt. Fler?

  • Barbro­45
    Tue 14 Jan 2020 22:14
    #3

    Det är nog vår västerländska syn på kropp och bröst, som uppfattas som i första hand ett sexuellt attribut. I andra kulturer och tidigare även här så har bröstet varit barnets mat och trygghet, vilken av gruppens kvinnor som ammar och tröstar har inte varit så viktigt.

  • Tue 14 Jan 2020 22:19
    #4

    Vad tycker och tänker du själv TS? Det spelar väl inte så stor roll vad några främlingar på ett forum säger, du blir ju inte mindre obekväm för det eller?

    Mina barn somnar gärna nära, nära, nära den som nattar. De är trygga med att nattas av mig (mamma), deras pappa, deras mormor och deras farmor. Deras morfar duger också för äldsta barnet. Nu har mina aldrig varit såna som sticker in handen på någons bröst för trygghet, men vill absolut ligga otroligt NÄRA.

  • Tue 14 Jan 2020 22:19
    #5

    Det är inget jag hade reagerat över. Det låter som vanligt mys i mina öron.

  • Tue 14 Jan 2020 22:50
    #6

    Ja jag tycker det är konstigt. Men kanske reagerar som jag gör så hon flera gånger gått över gränsen. Då bebis råkade ha handen sådär, skulle jag också ge en leksak men den kunde hon inte greppa. Sa då bara att oj hon har handen innanför din tröja, så lite svårt att ta leksaken då. Men hon tog ändå inte bort den. Detta har alltså inte med nattningen att göra :) hon skulle bara hålla och så hamnade handen innanför.

  • Tue 14 Jan 2020 23:01
    #7

    Du säger att du tar bort handen om någons annans barn lägger handen på din hud. Men jag tycker det är skillnad på en väninnas barn som man kanske håller någon gång ibland, och tex farmor. Att barnet kan känna sig trygg och nära ett fåtal andra personer än föräldrarna, tex farmor och mormor, tycker jag är okej, till och med önskvärt.

    Men det låter inte som att det var det svaret du ville ha, och som att kanske egentligen finns andra orsaker bakom din reaktion.

  • Tue 14 Jan 2020 23:02
    #8
    annabellelee skrev 2020-01-14 23:01:32 följande:

    Du säger att du tar bort handen om någons annans barn lägger handen på din hud. Men jag tycker det är skillnad på en väninnas barn som man kanske håller någon gång ibland, och tex farmor. Att barnet kan känna sig trygg och nära ett fåtal andra personer än föräldrarna, tex farmor och mormor, tycker jag är okej, till och med önskvärt.

    Men det låter inte som att det var det svaret du ville ha, och som att kanske egentligen finns andra orsaker bakom din reaktion.


    Menade inte att få en arg emoji.
  • Tue 14 Jan 2020 23:23
    #9
    Diana05 skrev 2020-01-14 22:50:48 följande:

    Ja jag tycker det är konstigt. Men kanske reagerar som jag gör så hon flera gånger gått över gränsen. Då bebis råkade ha handen sådär, skulle jag också ge en leksak men den kunde hon inte greppa. Sa då bara att oj hon har handen innanför din tröja, så lite svårt att ta leksaken då. Men hon tog ändå inte bort den. Detta har alltså inte med nattningen att göra :) hon skulle bara hålla och så hamnade handen innanför.


    Lita på dina modersinstinkter. När det inte känns bra tar du tillbaka bebis. Anlita inte farmor som barnvakt oftare än du tycker är bra. Ge henne inte möjligheter att gång på gång gå över gränsen.
  • Thu 16 Jan 2020 12:41
    #10

    Jag tycker det låter helt normalt...så gör bebisar över hela världen och har alltid gjort. Tänk, om många år är det du som sitter där med ett litet barnbarn som snusar sött. Mormor och farmor är speciella för barnen hela livet (om relationerna i övrigt är normala). 

  • Thu 16 Jan 2020 13:21
    #11

    Jag tycker det är lite gränslöst att inte flytta barnets hand om barnet greppar efter bröstet. Har inte att göra med sexualitet på något sätt utan på att i vår kultur är amning något mellan endast mamman och barnet. Vid något tillfälle när barnet blir mer medvetet så börjar det ofta uppmärksamma att andra kvinnor har bröst men det brukar man ju generellt avstyra på olika sätt.

    Inte skulle jag låta någon annans barn peta på mina bröst lika lite som jag skulle amma ett barn jag barnvaktade. Att hålla nära är en annan sak det är ju oftast bara bra. Enda gången jag tycker det är gränslöst är när det ganska tydligt handlar om att den vuxna vill ha lite närhet och bebisgos snarare än att barnet vill vara nära. Söker barnet närheten är det ju en annan sak

  • Thu 6 Feb 2020 15:27
    #12
    Barbro45 skrev 2020-01-14 22:14:14 följande:

    Det är nog vår västerländska syn på kropp och bröst, som uppfattas som i första hand ett sexuellt attribut. I andra kulturer och tidigare även här så har bröstet varit barnets mat och trygghet, vilken av gruppens kvinnor som ammar och tröstar har inte varit så viktigt.


    I de kulturer där det är vanligt att amma varandras barn handlar det oftast om kvinnor som har en väldigt nära relation till varandra och ofta vuxit upp tillsammans. Inte om kvinor som inte har en nära och förtroendefull relation till barnets mamma. Det handlar också oftast om relativt jämnåriga kvinnor som ammar varandras barn och mer sällan om att en betydligt äldre kvinna som passerat klimakteriet ammar någon annans barn.

    i dagens Sverige är det inte självklart att en nybliven mamma har en nära och förtroendefullrelation till sin svärmor. Många bildar familj på en ort långt ifrån den plats där ens ursprungsfamilj finns och  vilket ofta innebär att man inte hinner lära känna sin svärfamilj särskilt bra innan barnen kommer.

    Nu försökte ju inte TS svärmor amma barnet , som jag tolkar det men eftersom du tar upp kulturer där det är vanligt att amma andras barn replikerar jag på det.

    Själv hade jag nog inte brytt mig eller tagit särskilt illa upp om min svärmor inte omedelbart tagit bort handen om bebisen som det står i startinlägget "råkat få den innanför bh:n". Jag hade nog tänkt något i stil med "Det är ju en reflex för spädbarn att greppa efter bröst och det är säkert X också medveten om, det är väl därför hon inte verkar bry sig".

    Däremot hade jag inte gillat om min bebis som rutin vid nattning av en viss person aktivt legat och gosat med hennes nakna bröst långa stunder. Det hade känts lika obehagligt oavsett om det var min svärmor eller min egen mamma det var frågan om, däremot hade det varit lättare att säga ifrån till min egen mamma eftersom jag känt henne betydligt längre och känner henne mycket bättre.

    Och nej, det har ingenting med sex att göra. Jag skulle verkligen inte misstänka min mamma eller svärmor för att ha sexuella lustkänslor i en sådan situation som jag beskriver ovan.

    Det har med integritet att göra, att brösten är en privat kroppsdel. Det är de för övrigt också ofta  i de kulturer där man har en mer naturlig syn på amning. Jag ser ofta kvinnor med slöja och någon form av afrikanskt ursprung amma offentligt på bussen och ser det för  enbart som något positivt eftersom jag tycker det är bra om offentlig amning normaliseras och dessutom tycker att det är mer hänsynsfullt mot övriga bussresenärer att amma ett gallskrikande barn än att låta det skrika i väntan på bröstet.

    Men jag är ganska säker på att dessa kvinnor skulle ta lika illa upp som vilken svensk kvinna som helst om en okänd människa kom fram och tog på deras bröst, just därför att brösten är en privat kroppsdel.
  • Thu 6 Feb 2020 16:21
    #13

    Det låter som en helt naturlig handling att hålla en bebis  intill bröstet , hon har förmodligen gjort så med sina egna barn... Ev fula tankar runt detta handlar nog om betraktarens egen inställning då vår kultur gärna vill framhålla brösten som i första hand sexuella attribut och inte bebisens mat och trygghet

  • Thu 6 Feb 2020 18:46
    #14
    mammabitch skrev 2020-02-06 16:21:36 följande:

    Det låter som en helt naturlig handling att hålla en bebis  intill bröstet , hon har förmodligen gjort så med sina egna barn... Ev fula tankar runt detta handlar nog om betraktarens egen inställning då vår kultur gärna vill framhålla brösten som i första hand sexuella attribut och inte bebisens mat och trygghet


    Handlar inte alls om något sexuellt, inte låter man någon annans barn ha händerna på ens bröst precis som man inte spontant börjar amma någon annans bebis. Hur naturligt det än skulle vara
  • Thu 6 Feb 2020 20:40
    #15
    möjligt skrev 2020-02-06 18:46:57 följande:
    Handlar inte alls om något sexuellt, inte låter man någon annans barn ha händerna på ens bröst precis som man inte spontant börjar amma någon annans bebis. Hur naturligt det än skulle vara
    För att...? Så länge vi pratar om en bebis och inte en pubertal son alltså : P
  • Thu 6 Feb 2020 20:52
    #16
    mammabitch skrev 2020-02-06 20:40:42 följande:

    För att...? Så länge vi pratar om en bebis och inte en pubertal son alltså : P


    Handlar ju återigen inte alls om brösten på något sexuellt sätt alls.

    Hade du tyckt det var ok om svärmor ammat din bebis på eget initiativ också?
  • Thu 6 Feb 2020 21:24
    #17
    möjligt skrev 2020-02-06 20:52:30 följande:
    Handlar ju återigen inte alls om brösten på något sexuellt sätt alls.

    Hade du tyckt det var ok om svärmor ammat din bebis på eget initiativ också?
    Hade väl varit rätt praktiskt om hon hade kunnat...Kan ändå förstå att DET skulle vara känsligt för många med tanke på anknytning, diet etc.
    Jag kan bara inte förstå varför det skulle vara värre att bebisen har handen på hennes bröst eller på t.ex hennes kind
  • Thu 6 Feb 2020 21:33
    #18
    mammabitch skrev 2020-02-06 21:24:21 följande:

    Hade väl varit rätt praktiskt om hon hade kunnat...Kan ändå förstå att DET skulle vara känsligt för många med tanke på anknytning, diet etc.

    Jag kan bara inte förstå varför det skulle vara värre att bebisen har handen på hennes bröst eller på t.ex hennes kind


    Då är vi väl olika helt enkelt, för mig är amning och det som hör till något mellan förälder och barn. En närhet och intimitet som har med anknytning att göra. Att någon skulle ammat mitt barn på eget initiativ skulle jag ansett som otroligt gränslöst.

    För bebisen är bröstet mer än mat, det hänger ihop med trygghet och anknytning och är ett sätt att ?kolla? att mamman är där. Finns nog ganska många barn som gillar att ligga och pilla med och ligga nära mammans bröst även efter att amningen avslutats och även om det på inget sätt har med sexualitet att göra så handlar det ändå om trygghet och intimitet som man inte gör med andras barn.

    En bebis förstår inte skillnaden, men svärmor borde i mina ögon
Svar på tråden Bebis för tätt inpå svärmor?