• Wed 15 Jan 2020 03:02
    9775 visningar
    8 svar
    8
    9775

    Hur mycket tjänar en CNC-operatör idag? Vad kan jag begära i ingångslön?

    Jag hittar inga färska trådar om detta så jag startar en ny.

    Jag utbildar mig till CNC-operatör och undrar vad jag ska begära för lön som nyutbildad.

    Tyvärr börjar ju marknaden svikta nu så de glädjesiffror vi blev matade med i början av utbildningen kanske tyvärr inte stämmer med verkligheten.

    Ni som är cnc-operatörer, hur mycket tjänar ni efter hur många år i yrket, jobbar ni heltid/skift och ange gärna var i landet?

    Vad är rimligt att begära i lön för mig som är nyutbildad och inte har verkstadsvana sen tidigare men är hyfsat smart och snabblärd, är kvinna.

  • Svar på tråden Hur mycket tjänar en CNC-operatör idag? Vad kan jag begära i ingångslön?
  • Wed 15 Jan 2020 06:17
    #1

    Jobbar tyvärr inte som det själv, men kan svara utifrån min sambos brors situation! Han har jobbat som CNC-operatör i ca 2 år och tjänar ca. 30000 brutto. Efter skifttillägg får han 40000 brutto. Jobbar på ett stort företag i Östergötland.

  • Thu 16 Jan 2020 03:21
    #2

    Men det är ju inte alls dåligt! Det är folk på skolan som fått ta jobb med 23000 i lön, någon som fick under 20 t.o.m så jag blev lite mörkrädd, har man gått och utbildat sig helt i onödan... tjänar bättre på mitt extrajobb som servitris ;)

  • Thu 16 Jan 2020 08:41
    #3
    Silverjenny skrev 2020-01-16 03:21:30 följande:

    Men det är ju inte alls dåligt! Det är folk på skolan som fått ta jobb med 23000 i lön, någon som fick under 20 t.o.m så jag blev lite mörkrädd, har man gått och utbildat sig helt i onödan... tjänar bättre på mitt extrajobb som servitris ;)


    Saker att kolla upp. 
    Har företaget kollektivavtal och i så fall vilket. 
    Löneutveckling
    Möjlighet till jobbutveckling
    Möjlighet att i framtiden söka andra utvecklande jobb
  • Tue 11 Feb 2020 06:27
    #4

    Svarar mig själv i tråden.

    Jag gör praktik nu på ett företag i Stockholm. Min kursare blev erbjuden anställning efter praktiken men skulle bara få 20 500 kr i månadslön. En kille som jobbat på samma företag i 3 år har endast 22 500 kr i månaden. Antingen betalar detta företaget extremt dåligt eller så är jag helt grundlurad som hoppat på utbildningen och slösat bort min tid. Ska kolla med facket och söka lite andra jobb, är det så här illa går jag tillbaks till mitt gamla jobb som servitris. Då tjänade jag ca 24 000 kr i månaden + dricks. Usch nu känner jag mig helt blåst :(

  • Tue 11 Feb 2020 21:40
    #5

    Jobbat som cnc-operatör i 6,5 år, har inte mer än 23000kr före skatt.

  • Wed 12 Feb 2020 05:56
    #6

    Jag ringde IF Metall igår, han sa att ingångslönen enligt kollektivavtal är 22.500 sedan är det individuell lönesättning men man borde ha en löneutveckling särskilt de första åren borde man gå upp i lön snabbt om man visar sig vara duktig. Han hade svårt att säga en summa men runt 25-30.000 tyckte han man borde komma upp i efter fem år i yrket. Det är ungefär den lönen jag har väntat mig också, det är vad de nämnt på skolan och orsaken till att jag valde industrin istället för ett mer typiskt, renare och tystare kvinnoyrke. Känner mig så blåst nu som slösat tid på en utbildning om jag tjänade mer på mitt gamla jobb, jag bytte ju delvis för att jag ville kunnna klättra i lön. Men jag får söka runt lite och se vad jag hittar.

    Maja79girl du är kvinna gissar jag? Har du sämre lön än männen på ditt jobb eller är de också lika dåligt betalda? 23.000 efter 6,5 år låter ju som ett skämt!

  • Wed 12 Feb 2020 09:16
    #7

    Hej Jenny.

    Min personliga uppfattning efter 7 år i yrket är att det inte är någon idé för tjejer att satsa på industrin. På skolan gav de lönelöften och sa att tjejer var jättepopulära. Det är vi inte alls.

    Överallt där jag jobbat har jag haft ca 5000 kr lägre lön än mina manliga arbetskamrater i samma ålder och satsas det på någon är det alltid en kille även om han är sämre på jobbet en tjejen. Tjejer blir kvar vid samma maskin med de enklaste arbetsuppgifterna år ut och år in. Spelar ingen roll om man har kollegor som berättar för chefer att man är bra.

    Samma sak vid uppsägningar pga. arbetsbrist. Ingen gör undantag för tjejer. De får alltid gå först. Såvida de inte lyckats bli kvar 20 år i företaget men de som blir det har oftast kontakter på företaget. På något företag har de satsat på 1 tjej för att visa att de är jämnställda men hon hade släktingar och pojkvän på företaget.

    För tjejer är det en fördel att vara inhyrd för då får man iaf en genomsnittlig lön.

    Jag rekommenderar inte någon tjej att satsa på industrin. Efter skolan svårt att få jobb pga. erfarenhetsbrist. Killar får jobb ändå. Förmodligen för att de anses tekniska av naturen.

    Har man väl fått jobb är det svårt att bli kvar somsagt och det där med att folk vill ha tjejer i industrin - har haft otur att hamna med män som inte kunde jobba med kvinnor. Det hade tydligen hänt förut och ledningen visste om det. Ändå satte dom en tjej där. At bli flyttad blev besvärligt så jag slutade och skaffade annat jobb.

    Blev lite rörigt kanske. Sorry.

  • Wed 12 Feb 2020 18:36
    #8

    Silverjenny: Jag är kvinna, är den som har lägst lön på jobbet, tyvärr. Och även enda tjej som jobbar bland maskinerna.

Svar på tråden Hur mycket tjänar en CNC-operatör idag? Vad kan jag begära i ingångslön?