• Anonym (Undrar)

    Kan jag sälja saker jag betalat för utan att mitt ex godkänner?

    Det är slut mellan mig och mitt ex. Vi är inte gifta och har aldrig varit utan var sambo. Kan jag ta barnvagn, bilstol, kläder osv och sälja utan att hon godkänner det eller är det straffbart? Det är jag som betalat för det.

  • Svar på tråden Kan jag sälja saker jag betalat för utan att mitt ex godkänner?
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-15 12:43:20 följande:

    Det är slut mellan mig och mitt ex. Vi är inte gifta och har aldrig varit utan var sambo. Kan jag ta barnvagn, bilstol, kläder osv och sälja utan att hon godkänner det eller är det straffbart? Det är jag som betalat för det.


    Äger du sakerna och prylarna inte är " möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. " så är sakerna dina och du kan sälja.

    Beroende på vilken relation du vill ha till dina barns mor i framtiden så kan det vara bra att stämma av innan du säljer.

  • Anonym (A)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-15 12:43:20 följande:

    Det är slut mellan mig och mitt ex. Vi är inte gifta och har aldrig varit utan var sambo. Kan jag ta barnvagn, bilstol, kläder osv och sälja utan att hon godkänner det eller är det straffbart? Det är jag som betalat för det.


    Normalt sett så tar man det man betalt för och sedan får man göra vad man vill med det, undantag för personliga saker.

    Om barnet inte behöver det, så är det väl OK att sälja sakerna.
  • Anonym (Undrar)
    Kjell2 skrev 2020-01-15 12:48:42 följande:

    Äger du sakerna och prylarna inte är " möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. " så är sakerna dina och du kan sälja.

    Beroende på vilken relation du vill ha till dina barns mor i framtiden så kan det vara bra att stämma av innan du säljer.


    Bra. Det tolkar jag som att jag lagligt kan sälja det? Det är barnprylar, inget till hemmet.

    Vi kommer ej ha en relation överhuvudtaget i framtiden så det är irrelevant.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (A) skrev 2020-01-15 12:49:39 följande:

    Normalt sett så tar man det man betalt för och sedan får man göra vad man vill med det, undantag för personliga saker.

    Om barnet inte behöver det, så är det väl OK att sälja sakerna.


    Vad räknas som personliga saker? Kan grejer till barnet räknas som dens personliga saker? Om barnet behöver sakerna då, kan man sälja ändå?
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-15 12:51:51 följande:
    Bra. Det tolkar jag som att jag lagligt kan sälja det? Det är barnprylar, inget till hemmet.

    Vi kommer ej ha en relation överhuvudtaget i framtiden så det är irrelevant.
    Huvudfrågan är om du äger sakerna själv, inte om du betalt.

    Frågan lär i praktiken vara irrelevant. Även om du råkar sälja lite begagnade saker du inte har rätt att sälja så lär det inte hamna i domstol
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-15 12:53:24 följande:
    Vad räknas som personliga saker? Kan grejer till barnet räknas som dens personliga saker? Om barnet behöver sakerna då, kan man sälja ändå?
    Om barnen äger sakerna får du inte sälja. Kan räknas som egenmäktigt förfarande. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-01-15 12:53:24 följande:
    Vad räknas som personliga saker? Kan grejer till barnet räknas som dens personliga saker? Om barnet behöver sakerna då, kan man sälja ändå?
    Kläder, smycken, gåvor osv.

    Om barnet behöver sakerna, varför då sälja dom? För att vara taskig mot barnets mamma?
  • Anonym (S)

    Tror allt ska delas som inte är enskild egendom, dvs att man haft det innan relationen. Men allt som är inköpt för gemensamt bruk ska väl delas, oavsett vem som betalat. Ring och kolla med Lawline, gratis juridisk rådgivning.

  • Kjell2
    Anonym (S) skrev 2020-01-15 13:00:05 följande:

    Tror allt ska delas som inte är enskild egendom, dvs att man haft det innan relationen. Men allt som är inköpt för gemensamt bruk ska väl delas, oavsett vem som betalat. Ring och kolla med Lawline, gratis juridisk rådgivning.


    Nej, se Sambolagen, speciellt 3-7§§


  • Anonym (A 2)
    Anonym (S) skrev 2020-01-15 13:00:05 följande:
    Tror allt ska delas som inte är enskild egendom, dvs att man haft det innan relationen. Men allt som är inköpt för gemensamt bruk ska väl delas, oavsett vem som betalat. Ring och kolla med Lawline, gratis juridisk rådgivning.
    Håller med
Svar på tråden Kan jag sälja saker jag betalat för utan att mitt ex godkänner?