• Anonym (?)
    Wed 15 Jan 2020 14:56
    2626 visningar
    37 svar
    37
    2626

    Är det en brottslig handling att hämta ut någons paket av misstag?

    Hej, jag undrar om det är en brottslig handling att hämta ett paket av misstag, alltså gå för att hämta sitt eget paket men få ett annat? Det egna körkortet är scannat så ombudet vet vem som hämtat ut paketet. Hur går de tillväga, är det polisanmälan som gäller? Vilket brott?
    Menar alltså i en situation då personen inte går tillbaka till ombudet för att lämna tillbaka paketet när det upptäcks att det inte är hens saker utan hen behåller paketet. 

  • Svar på tråden Är det en brottslig handling att hämta ut någons paket av misstag?
  • Anonym (h)
    Wed 15 Jan 2020 14:57
    #1

    Vad skulle det spela för roll du fått fel paket?
    Paketet är UPPENBARLIGEN inte adresserat till dig.

  • Wed 15 Jan 2020 14:58
    #2
    Anonym (?) skrev 2020-01-15 14:56:39 följande:

    Hej, jag undrar om det är en brottslig handling att hämta ett paket av misstag, alltså gå för att hämta sitt eget paket men få ett annat? Det egna körkortet är scannat så ombudet vet vem som hämtat ut paketet. Hur går de tillväga, är det polisanmälan som gäller? Vilket brott?
    Menar alltså i en situation då personen inte går tillbaka till ombudet för att lämna tillbaka paketet när det upptäcks att det inte är hens saker utan hen behåller paketet. 


    Hämta ut av misstag - inte straffbart
    Behålla när man inser felet och inte berätta - straffbart. Skull tro egenmäktigt förfarande
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Wed 15 Jan 2020 15:06
    #3
    Kjell2 skrev 2020-01-15 14:58:44 följande:
    Hämta ut av misstag - inte straffbart
    Behålla när man inser felet och inte berätta - straffbart. Skull tro egenmäktigt förfarande
    Ok, vet du hur ärendet drivs vidare? Avvakta en viss tid för att se om personen hör av sig? Kontakta hen och be hen lämna tillbaka paketet? Polisanmälan direkt? 
  • Wed 15 Jan 2020 15:16
    #4
    Anonym (?) skrev 2020-01-15 15:06:51 följande:

    Ok, vet du hur ärendet drivs vidare? Avvakta en viss tid för att se om personen hör av sig? Kontakta hen och be hen lämna tillbaka paketet? Polisanmälan direkt? 


    Beror på hur ilsken posten, ägaren och polisen blir.
  • Wed 15 Jan 2020 15:20
    #5

    Först är det ombudet som gjort fel som lämnar ut fel paket till fel människa. Det ska inte hända när man ska visa leg. Och ja det är olagligt att behålla saker som inte är ens egna. Jag fick hämta ut ett paket som inte var mitt. Fick avi i min postlåda och gick och hämtade ut. Men såg när jag kom hem att det var en peson i samma hus med samma förnamn som jag samt efternamnet började på samma bokstav som mitt efternamn. Gick helt sonika upp och läm,nade det till rätt person. Men i detta fall var det ombudet som gjort fel för som sagt dom ska kontrollera att rätt person hämtar ut.

  • Wed 15 Jan 2020 15:20
    #6

    Men går man inte tillbaka för att få sitt riktiga paket, det man inte fick när man fick fel?
    Då borde man väl behöva lämna tillbaka det man fick av misstag.

    Eller menar du att man skulle strunta i sitt riktiga paket bara för det felaktiga var något bättre?

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Wed 15 Jan 2020 15:25
    #7
    Kjell2 skrev 2020-01-15 15:16:57 följande:
    Beror på hur ilsken posten, ägaren och polisen blir.

    Transportbolaget har inga rutiner på hur sådant ska hanteras utan gör bedömningar från fall till fall beroende på hur arg ägaren är? 

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Wed 15 Jan 2020 15:29
    #8
    Pikacha skrev 2020-01-15 15:20:31 följande:

    Men går man inte tillbaka för att få sitt riktiga paket, det man inte fick när man fick fel?
    Då borde man väl behöva lämna tillbaka det man fick av misstag.

    Eller menar du att man skulle strunta i sitt riktiga paket bara för det felaktiga var något bättre?


    Det riktiga paketet är upphämtat, det andra har inte lämnats tillbaka (än). 
  • Wed 15 Jan 2020 15:34
    #9
    Anonym (?) skrev 2020-01-15 15:25:08 följande:

    Transportbolaget har inga rutiner på hur sådant ska hanteras utan gör bedömningar från fall till fall beroende på hur arg ägaren är? 


    Om ägaren är arg och går till polisen blir det en sorts process. Om posten inser felet och kontaktar så blir det en annan process.
  • Anonym (Tant Hedvig­)
    Wed 15 Jan 2020 15:35
    #10

    Eftersom du scannat ditt körkort kan de spåra vem som hämtat ut det och det kommer de garanterat att göra för företaget som sålt varan vill såklart kunna kräva transportbolaget för felet (för att olika försäkringar skall träda in, varuföretagets resp transportbolagets). Det innebär i sin tur att transportbolaget självklart kommer att kräva tillbaka varan från dig.

    Så ja ts, det kommer att bli en massa krångel för dig.

    I övrigt häpnas jag här inne på FL nästan dagligen över hur folk tänker. Ingen moral, solidaritet eller etik alls längre, bara "roffa åt sig" och mina "rättigheter" inga "skyldigheter".
    Om det drabbar någon annan spelar ingen roll bara jag, jag, jag.
    Personligen skulle jag aldrig kunna vare sig använda eller känna glädje över en vara som jag i praktiken "stulit" från dess rättmätiga ägare, dvs den som faktiskt betalat för den.

Svar på tråden Är det en brottslig handling att hämta ut någons paket av misstag?