• Anonym (Mamma­)
    Wed 15 Jan 2020 18:44
    193 visningar
    5 svar
    5
    193

    Vill inte vara i barnvagn

    Hej!

    Jag har två barn på 3 och 1 1/2 år. Mina barn har aldrig gillat vagn från dess dom lärt sig gå, så dom har fått gå istället, ibland hade jag bärsele när den yngsta inte än var så tung när jag handlade osv.

    När vi har varit iväg och ska gå väldigt långa sträckor så har jag haft vagn med mig så min minsta kan vila sig om han blir trött. Oftast blir det vila benen fem minuter sen vill upp igen.

    Jag har aldrig sett detta som ett problem men idag träffade jag min väninna och hennes 3åriga dotter. Vi möttes upp och skulle gå till lekplatsen tillsammans. Det är inte långt från vart vi bor då vi bor i en liten by så jag tog inte vagnen med mig då ingen ändå kommer åka i den.

    Min väninna hade sitt barn i barnvagn och undrade om jag inte ägde någon barnvagn. Jag förklarade som det var, då sa hon att det inte var bra för barnen att gå den biten för deras ben och att jag måste ha dom i barnvagn. Jag svarade inte direkt på det men när jag kom hem började jag fundera. Är detta något som kan stämma?

  • Svar på tråden Vill inte vara i barnvagn
  • Wed 15 Jan 2020 19:26
    #1

    Fråga henne vart hon har fått den informationen ifrån? Barn springer väl runt mest hela tiden. Varför skulle det vara farligt?

  • Anonym (SA)
    Wed 15 Jan 2020 19:26
    #2

    Hittar ingenting när jag googlar på att det skulle vara skadligt. För HENNES barn som inte är vana att gå kanske det inte är lämpligt att gå den sträckan.

    Människan är ursprungligen nomader och inte lär vi ha haft barnvagnar på den tiden...

    Det som möjligtvis kan vara ett problem är skorna. Genom de uppbyggda skor vi har idag skämmer vi bort foten och musklerna byggs inte upp som de ska. Skulle rekommendera barfotaskor av den anledningen. Dock lär ju ett barn som bara åker barnvagn inte heller bygga upp sina fötter...

    Jag TROR inte att du behöver oroa dig så länge barnen inte blir uppenbart slutkörda

  • Anonym (J)
    Wed 15 Jan 2020 19:37
    #3

    Det är absolut inte farligt att gå, om barnen själva vill gå är det ju bara bra att de rör på sig. Tycker att en treåring är för stor att åka vagn om det inte handlar om en väldigt lång sträcka. Barn behöver röra på sig och hon sa nog som hon gjorde för att hon kände sig dum då hon själv inte lyckades med den biten.

  • Anonym (Trams­)
    Wed 15 Jan 2020 20:06
    #4

    Dotterns förskola drar på utflykter i närområdet varje vecka, och det blir minst 1 km tur och retur, ofta mer. De allra minsta turas om att åka vagn men resten får knata. Så det är knappast skadligt för barn att gå. Tror snarare din väninna är bekväm, för att det går mycket snabbare med vagn än med ett barn som ska titta på varenda mask och hoppa i alla pölar.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Wed 15 Jan 2020 20:29
    #5

    Ok, jag tänkte inte att det skulle kunna vara någon fara då biten man går till lekplatsen inte är en lång sträcka.

    Hennes dotter ville gå ur vagnen påväg dit så jag kanske tänkte att det kan vara att hon tyckte det blev jobbigt att mina gick och hon var tvungen att säga till sin att sitta ner i vagnen?

Svar på tråden Vill inte vara i barnvagn