• Anonym (Förvå­nad)
    Fri 17 Jan 2020 00:28
    5895 visningar
    56 svar
    56
    5895

    Folk som frågar om 'de ska ha något med sig'

    Alltså jag måste få ventilera lite här och höra vad andra tycker om det här.

    Jag har haft middagar, födelsedagsfirande, inflyttningsfest, högtidsfirande och dyl.

    Nu har det hänt flera gånger att jag fått sms i samband med inbjudan där en gäst frågar om denne ska ha med sig något.

    Är det konstigt att jag antar att denne menar tex egen alkohol, eller ett bröd till maten, eller en kaka till efterrätt?

    Jag brukar skriva eller säga att jag står för mat och dryck. Har jag haft bråttom har jag bara skrivit att de behöver inte ta med sig något.

    Då kommer folk tomhänta. Tar man inte med sig en blomma eller en chokladask som present till värdinnan? När man vet att man kommer bli bjuden på middag.

    Och varför frågar man om man ska ta med något när jag bjuder in till födelsedagsfirande? Man köper väl en present? Det är väl det som kallas vanligt hyfs?

  • Svar på tråden Folk som frågar om 'de ska ha något med sig'
  • Anonym (X)
    Fri 17 Jan 2020 00:35
    #1
    +1

    Jag frågar om jag ska ta med mig något ibland - av hyfs och för att vara snäll. Men då menar jag tex om det glömts något litet som jag kan ta med mig på vägen, tex ett mjölkpaket.

    Presenter/blommor hör inte dit. Är en.helt annan sak. MEN..... jag tror nästan ingen av mina jämnåriga tar med sig vin/blomma som present när de blir bortbjudna. Skulle säga att nästan alla kommer tomhänta faktiskt. Dryck som tas med är oftast sånt de vill dricka själva när det tex är fest. Det är en grej som.bara mina föräldrar och deras kompisar gör.

    Är 30

  • Anonym (X)
    Fri 17 Jan 2020 00:36
    #2

    Alltså att ta med sig blomma / chokladask. Det är nog påväg bort

  • Anonym (Förvå­nad) Trådstartaren
    Fri 17 Jan 2020 00:47
    #3

    Jag är några år yngre och jag tycker ändå det är märkligt. Jag vet att bland mina äldre vänner, familj, släkt och bekanta är det självklart att komma med en present. Behöver inte vara något märkvärdigt. En födelsedagspresent kan man köpa utan att smsa innan och fråga, det är väl en oskriven regel. En blomma i inflyttningspresent är väl också standard. På en julfest kan man väl i alla fall ta med sig en julstjärna eller något annat, vad som helst.


    Anonym (X) skrev 2020-01-17 00:35:30 följande:

    Jag frågar om jag ska ta med mig något ibland - av hyfs och för att vara snäll. Men då menar jag tex om det glömts något litet som jag kan ta med mig på vägen, tex ett mjölkpaket.

    Presenter/blommor hör inte dit. Är en.helt annan sak. MEN..... jag tror nästan ingen av mina jämnåriga tar med sig vin/blomma som present när de blir bortbjudna. Skulle säga att nästan alla kommer tomhänta faktiskt. Dryck som tas med är oftast sånt de vill dricka själva när det tex är fest. Det är en grej som.bara mina föräldrar och deras kompisar gör.

    Är 30


  • Cheesc­ake
    Fri 17 Jan 2020 01:05
    #4
    +1
    Anonym (Förvånad) skrev 2020-01-17 00:28:48 följande:

    Alltså jag måste få ventilera lite här och höra vad andra tycker om det här.

    Jag har haft middagar, födelsedagsfirande, inflyttningsfest, högtidsfirande och dyl.

    Nu har det hänt flera gånger att jag fått sms i samband med inbjudan där en gäst frågar om denne ska ha med sig något.

    Är det konstigt att jag antar att denne menar tex egen alkohol, eller ett bröd till maten, eller en kaka till efterrätt?

    Jag brukar skriva eller säga att jag står för mat och dryck. Har jag haft bråttom har jag bara skrivit att de behöver inte ta med sig något.

    Då kommer folk tomhänta. Tar man inte med sig en blomma eller en chokladask som present till värdinnan? När man vet att man kommer bli bjuden på middag.

    Och varför frågar man om man ska ta med något när jag bjuder in till födelsedagsfirande? Man köper väl en present? Det är väl det som kallas vanligt hyfs?


    Nej, alla inte på att ta ned en blomma, vin, choklad eller dylikt till värdinnan eller ens tänker på födelsedagspresent.
  • Cheesc­ake
    Fri 17 Jan 2020 01:08
    #5
    Anonym (Förvånad) skrev 2020-01-17 00:28:48 följande:

    Alltså jag måste få ventilera lite här och höra vad andra tycker om det här.

    Jag har haft middagar, födelsedagsfirande, inflyttningsfest, högtidsfirande och dyl.

    Nu har det hänt flera gånger att jag fått sms i samband med inbjudan där en gäst frågar om denne ska ha med sig något.

    Är det konstigt att jag antar att denne menar tex egen alkohol, eller ett bröd till maten, eller en kaka till efterrätt?

    Jag brukar skriva eller säga att jag står för mat och dryck. Har jag haft bråttom har jag bara skrivit att de behöver inte ta med sig något.

    Då kommer folk tomhänta. Tar man inte med sig en blomma eller en chokladask som present till värdinnan? När man vet att man kommer bli bjuden på middag.

    Och varför frågar man om man ska ta med något när jag bjuder in till födelsedagsfirande? Man köper väl en present? Det är väl det som kallas vanligt hyfs?


    Och ja, om du säger att de inte behöver ta med något så gör dem inte det heller. Och med "ta med något" menas oftast om man ska ta med ex en flaska vin till middagen, bröd, godis etc etc. Dvs saker som alla kan äta dricka.
  • Fri 17 Jan 2020 03:34
    #6
    +1

    Eftersom jag inte dricker själv brukar jag oftast säga till folk att de får ta med sig vin/öl/sprit själva till middagsbjudningar. Dels för att jag inte har den blekaste aning om vad de gillar för typ av vin eller öl och jag har ingen aning om vad som passar till maten. De får reda på vad det ska bjudas på och sen tar de med egen dricka. Aldrig varit någon som har klagat då mina vänner vet om att jag har varit nykter i flera år.

    När jag blir bortbjuden tar jag alltid med mig en blomma eller en flaska vin till värden/värdinnan. Jag är uppfostrad med att det är något som man gör om man blir bortbjuden. Sambon däremot är inte uppväxt med det och idiotförklarar mig varje gång jag undrar om vi ska köpa med en blomma när vi besöker hans vänner eller släkt.

    Jag tror det har att göra med hur man har blivit uppfostrad och vilken socioekonomisk bakgrund man kommer ifrån. Jag är uppväxt med catering vid högtider, privata baler och att vara uppklädd till tänderna när jag är bortbjuden. Sambon är en vanlig Svensson från medelklassen som kan luncha med sin pappa på stan i hoodietröja.

  • Anonym (Jo)
    Fri 17 Jan 2020 05:01
    #7
    Anonym (X) skrev 2020-01-17 00:35:30 följande:

    Jag frågar om jag ska ta med mig något ibland - av hyfs och för att vara snäll. Men då menar jag tex om det glömts något litet som jag kan ta med mig på vägen, tex ett mjölkpaket.

    Presenter/blommor hör inte dit. Är en.helt annan sak. MEN..... jag tror nästan ingen av mina jämnåriga tar med sig vin/blomma som present när de blir bortbjudna. Skulle säga att nästan alla kommer tomhänta faktiskt. Dryck som tas med är oftast sånt de vill dricka själva när det tex är fest. Det är en grej som.bara mina föräldrar och deras kompisar gör.

    Är 30


    Jo. Jag håller med om att seden med värdinnegåva verkar börja dö ut. Det är mest personer över 50 år som upprätthåller den. Det finns ungdomar som inte ens vet vad det är - aldrig hört talas om!

    Fast födelsedagspresent hör ju inte dit, det är ju självklart att man har med sig en sådan om man är bjuden på födelsedagskalas. Oavsett födelsedagsbarnets ålder. Och även till babyshower, dop eller namngivning är det självklart. 
  • Anonym (Kajsi­s)
    Fri 17 Jan 2020 06:36
    #8

    Skriver någon "ni behöver inte ta med er något" tolkar jag det som "detta är en superavslappnad middag och inget krumbuktande för min skull". Annars tar jag med en liten present som en blomma eller hemkokt marmelad.

  • Anonym (??)
    Fri 17 Jan 2020 06:43
    #9
    Anonym (X) skrev 2020-01-17 00:36:40 följande:

    Alltså att ta med sig blomma / chokladask. Det är nog påväg bort


    Tror du? Inte som jag märkt. 
  • Anonym (Sven)
    Fri 17 Jan 2020 06:45
    #10
    camomill skrev 2020-01-17 03:34:22 följande:

    Eftersom jag inte dricker själv brukar jag oftast säga till folk att de får ta med sig vin/öl/sprit själva till middagsbjudningar. Dels för att jag inte har den blekaste aning om vad de gillar för typ av vin eller öl och jag har ingen aning om vad som passar till maten. De får reda på vad det ska bjudas på och sen tar de med egen dricka. Aldrig varit någon som har klagat då mina vänner vet om att jag har varit nykter i flera år.

    När jag blir bortbjuden tar jag alltid med mig en blomma eller en flaska vin till värden/värdinnan. Jag är uppfostrad med att det är något som man gör om man blir bortbjuden. Sambon däremot är inte uppväxt med det och idiotförklarar mig varje gång jag undrar om vi ska köpa med en blomma när vi besöker hans vänner eller släkt.

    Jag tror det har att göra med hur man har blivit uppfostrad och vilken socioekonomisk bakgrund man kommer ifrån. Jag är uppväxt med catering vid högtider, privata baler och att vara uppklädd till tänderna när jag är bortbjuden. Sambon är en vanlig Svensson från medelklassen som kan luncha med sin pappa på stan i hoodietröja.


    Lustigt. Var nyligen på en middag med ett gäng runt 40. Det blev en diskussion om detta med gå bort present och de flesta tyckte att det var en sak som hörde medelklassen till.

    Själv tycker jag inte man behöver ta med sig något på en vanlig middag men blir förvånad när folk inte tar med sig något vid mer speciella tillfällen som nyår eller födelsedagar.
Svar på tråden Folk som frågar om 'de ska ha något med sig'