• Fri 17 Jan 2020 14:17
    515 visningar
    3 svar
    3
    515

    Uppkörning

    Jag ska köra upp snart. Är jätte nervös redan när jag tänker på det. Hur går det till? Några tips? Handledaren bestämmer den vägen eller jag som förare?

  • Svar på tråden Uppkörning
  • Fri 17 Jan 2020 23:37
    #1

    Lycka till! Spännande!

    Var självsäker och tveka inte i situationer. Titta ordenrligt i rondeller. Visa att du har koll på läget lilsom, på trafiken omkring. Handledaren säger vart du ska åka.

  • Sat 18 Jan 2020 11:24
    #2
    Roxwell skrev 2020-01-17 23:37:45 följande:

    Lycka till! Spännande!

    Var självsäker och tveka inte i situationer. Titta ordenrligt i rondeller. Visa att du har koll på läget lilsom, på trafiken omkring. Handledaren säger vart du ska åka.


    Tack så mycket :). Då ska jag ha med mig detta, tack
  • Sun 19 Jan 2020 15:59
    #3

    Tänk på placering och hastighet. Tänk också på att följa trafikrytmen, samspela med övriga trafikanter. Tänk på spegelrutiner och att du har bra koll över allt. Du kommer få manövrera bilen på flera olika sätt, du kan få parkera, vända, backa runt hörn. Håll koll på trafikregler (ex vem får köra först). Tänk på att du kör miljövänligt (tex motorbromsa och kör på rätt växel)

    Provförrättaren säger exakt hur du ska köra (vänster-höger). Säger hen "Följ anvisningar till Byn", så ska du följa skyltarna mot Byn tills hen säger något annat.

    Kolla att du kan göra en säkerhetskontroll. Något moment kommer säkert att komma.

    Lycka till! (Jag tog själv körkortet för en vecka sen.. Kan jag så kan alla!)

Svar på tråden Uppkörning