• Anonym (Vet inte vad)
    Sun 19 Jan 2020 16:26
    7180 visningar
    235 svar
    235
    7180

    Lyckligare att flytta utomlands?

    Hejsan!

    Jag har tänkt att flytta utomlands till Tyskland. Finns det några som en gång flyttat utomlands? Hur är era erfarenheter, blir vardagen ändå lika trist till sist?

    För er som flyttat hem igen, fanns det någon särskilt anledning till det?

    Vänligen

  • Svar på tråden Lyckligare att flytta utomlands?
  • Anonym (Annik­a)
    Sun 19 Jan 2020 16:32
    #1
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-19 16:26:44 följande:

    Hejsan!

    Jag har tänkt att flytta utomlands till Tyskland. Finns det några som en gång flyttat utomlands? Hur är era erfarenheter, blir vardagen ändå lika trist till sist?

    För er som flyttat hem igen, fanns det någon särskilt anledning till det?

    Vänligen


    Jag har flyttat till Tyskland och avskyr det. Saknar verkligen Sverige och livet där. Flyttade för jobb.
    Känner en familj som flyttat hit från Sverige och de älskar det här.
  • Anonym (mmm)
    Sun 19 Jan 2020 16:36
    #2
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-19 16:26:44 följande:

    Hejsan!

    Jag har tänkt att flytta utomlands till Tyskland. Finns det några som en gång flyttat utomlands? Hur är era erfarenheter, blir vardagen ändå lika trist till sist?

    För er som flyttat hem igen, fanns det någon särskilt anledning till det?

    Vänligen


    Jag tror att det blir vardag överallt. Sedan kan det ju ändå vara så att man trivs bättre på ett ställe än ett annat, kanske beroende på vädret, närheten till hav eller inte, eller vad man nu gillar. 
  • Anonym (Vet inte vad) Trådstartaren
    Sun 19 Jan 2020 16:37
    #3
    Anonym (Annika) skrev 2020-01-19 16:32:53 följande:

    Jag har flyttat till Tyskland och avskyr det. Saknar verkligen Sverige och livet där. Flyttade för jobb.

    Känner en familj som flyttat hit från Sverige och de älskar det här.


    Hej Annika!

    Tack för ditt svar! Jätte bra input! känner du att det finns vissa skillnader mellan att bo där och i Sverige? I vilken del bor du?

    Vet du varför den svenska familjen älskar att bo där?
  • Anonym (Vet inte vad) Trådstartaren
    Sun 19 Jan 2020 16:39
    #4
    Anonym (mmm) skrev 2020-01-19 16:36:05 följande:

    Jag tror att det blir vardag överallt. Sedan kan det ju ändå vara så att man trivs bättre på ett ställe än ett annat, kanske beroende på vädret, närheten till hav eller inte, eller vad man nu gillar. 


    Tack för svar!

    Ja jag vill ju att jag ska bli lyckligare liksom,vet inte om det är mindre deprimerande i Tyskland än i Sverige? Känns som att lyckas i Sverige är svårt? Är precis ny utexad
  • Anonym (Vet inte vad) Trådstartaren
    Sun 19 Jan 2020 16:59
    #5

    Är livet enklare där Ni som bott/bor där?

  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 17:23
    #6
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-19 16:26:44 följande:

    Hejsan!

    Jag har tänkt att flytta utomlands till Tyskland. Finns det några som en gång flyttat utomlands? Hur är era erfarenheter, blir vardagen ändå lika trist till sist?

    För er som flyttat hem igen, fanns det någon särskilt anledning till det?

    Vänligen


    De problem du har här tar du ju med dig så nej, man blir inte automatiskt lyckligare av att flytta utomlands. Rättare sagt ställs du inför en hel mängd nya problem, samt att du inte vet hur varken samhällets funktioner eller socialt umgänge fungerar.
  • Anonym (Vet inte vad) Trådstartaren
    Sun 19 Jan 2020 17:27
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-19 17:23:29 följande:

    De problem du har här tar du ju med dig så nej, man blir inte automatiskt lyckligare av att flytta utomlands. Rättare sagt ställs du inför en hel mängd nya problem, samt att du inte vet hur varken samhällets funktioner eller socialt umgänge fungerar.


    Klockrent svar! Precis vad jag behöver höra! Enormt tack.

    Men det är alltså inte lättare att lyckas någon annanstans? Jag har inte varit lycklig i Sverige under många år pga motgångar och allt känns svårt..
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 19 Jan 2020 17:39
    #8
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-19 17:27:43 följande:
    Klockrent svar! Precis vad jag behöver höra! Enormt tack.

    Men det är alltså inte lättare att lyckas någon annanstans? Jag har inte varit lycklig i Sverige under många år pga motgångar och allt känns svårt..
    Nej egentligen inte så länge du inte tar tag i resten. Det beror lite på vad du har som tynger dig men t ex kan man säga att om man bor på liten ort och inte trivs med människorna så kan man definitivt må bättre på ett annat ställe men de största förändringarna måste ändå komma inifrån.
  • Anonym (Vet inte vad) Trådstartaren
    Sun 19 Jan 2020 18:00
    #9

    Ja egentligen känslan av att jag misslyckats med mycket annat i livet tynger mig tyvärr. Jag undrar liksom om livet där eller i annat land är på något sätt lättare? För jag tycker det är svårt att lyckas här i Sverige, det känns som det är mycket motgångar samt så känns det som allting är lite deprimerande här... kanske dumma föreställningar men därför så är det skönt att höra era råd. Jag vill gärna att livet ska kännas kul och lätt.

  • Anonym (Annik­a)
    Sun 19 Jan 2020 18:03
    #10
    Anonym (Vet inte vad) skrev 2020-01-19 16:37:17 följande:
    Hej Annika!

    Tack för ditt svar! Jätte bra input! känner du att det finns vissa skillnader mellan att bo där och i Sverige? I vilken del bor du?

    Vet du varför den svenska familjen älskar att bo där?
    Jag bor i nordvästra Tyskland. Byråkratin är jobbig. En massa pappersformulär att fylla i överallt. Krångligt att registrera sig för saker som den obligatoriska TV-avgiften. Flera gånger har det varit svårt att göra sig förstådd i kontakt med vården och kundtjänst (jag kan inte tyska). Bara att skaffa rätt månadskort var en vetenskap i sig - systemet är jättekrångligt för en oinvigd. Man får ett plastkort från sitt försäkringsbolag, men det blir ogiltigt när man flyttar och man får vänta på att få ett nytt skickat till sig med posten. Har blivit nekad vård en gång då kortet jag hade med mig var för min tidigare adress. Sen kan man inte hämta ut dokument på posten om man inte har ett tyskt ID som ens adress står på eller visum (och man behöver ju inte visum som svensk annars).

    Många tyskar har enligt mig en brysk attityd och om man inte tänker som dem eller visar sig sårbar (i mitt fall hos läkare där jag berättade om nåt jag var orolig över) kan de inta en attityd som att du är dum i huvudet/inte orkar med ens problem. Folk gillar inte att förklara saker för en, men ger mer än gärna kritik. Dessa saker gäller inte alla tyskar förstås, men händer tillräckligt ofta för att vara ett störningsmoment.

    Familjen gillar det mildare klimatet, det tyska skolsystemet och gemenskapen med sina grannar. De bor i hus i en liten by på landet. Jag bor i lägenhet i småstad och ser knappt mina grannar och saknar inte det heller.
Svar på tråden Lyckligare att flytta utomlands?