• Sun 19 Jan 2020 22:22
    798 visningar
    37 svar
    -3
    37
    798

    Förhör ni era skolbarn inför prov?

    När jag gick i skolan brukade mina föräldrar förhöra mig inför prov, oftast genom att ta min skolbok och ställa lite frågor. För mig funkade det bra som inlärning och för att få en uppfattning om jag glömt något.

    Nu har jag en son i femman som börjar få lite mer prov och förhör i skolan. Problemet är att de jobbar väldigt mycket med dator och de lånar bara textböckerna under skoltid. Sedan svarar de på frågor och skrivet texter i google classroom. Behöver de repetera kör de inläsningtjänst men många av böckerna verkar bara finnas upplästa och utan texter och bilder. Nu har han ett förhör i SO i morgon, jag hade tänkt ställa lite frågor men har inget material att utgå från. I stället gjorde han sista repetition genom att lyssna igenom avsnittet från inläsningtjänst i stället.

    Är det så här det är i skolan numera? Inga egna textböcker? Hur gör ni som vill hjälpa era barn i för prov och förhör?

  • Svar på tråden Förhör ni era skolbarn inför prov?
  • Mon 20 Jan 2020 12:44
    #11
    -3
    Anonym (Livia) skrev 2020-01-20 11:09:37 följande:

    Vill ditt barn att du förhör honom inför provet? Jag kommer själv ihåg att jag avskydde när t.ex. en klasskompis ville förhöra mig när jag var gick i skolan. Hjälpte absolut ingenting och gjorde mig bara extra nervös. Mina föräldrar behövde aldrig hjälpa mig med läxor eller förhöra inför prov och jag fick ändå toppbetyg. 


    Vad kul för dig att du fick det sagt. ;)

    Han har ingenting emot att bli förhörd. Han blir inte nervös över sånt.
  • Anonym (Q)
    Mon 20 Jan 2020 12:57
    #12

    Ja vi förhör ofta innan prov eller hjälper till att gå igenom något klurigt koncept. Ibland hjälper vi även till att rent praktiskt plugga in saker (fakta, glosor, minnesregler). Vi använder oftast andra källor än de som skolan tillhandahåller - särskilt inom vetenskapliga ämnen och matte. Jag tror att det fördjupar kunskaperna att hämta information från olika källor och kvaliteten på de stenciler de får hem är emellanåt bristfällig. De har inte haft alltför många läroböcker i tidigare årskurser, men äldste sonen i nian har nu en rätt ok biologibok och kemibok. Matteboken är inte direkt min favorit, men det verkar inte hans mattelärare heller tycka med tanke på hur lite de använder sig av den.

  • Mon 20 Jan 2020 13:33
    #13
    -3
    Anonym (Q) skrev 2020-01-20 12:57:34 följande:

    Ja vi förhör ofta innan prov eller hjälper till att gå igenom något klurigt koncept. Ibland hjälper vi även till att rent praktiskt plugga in saker (fakta, glosor, minnesregler). Vi använder oftast andra källor än de som skolan tillhandahåller - särskilt inom vetenskapliga ämnen och matte. Jag tror att det fördjupar kunskaperna att hämta information från olika källor och kvaliteten på de stenciler de får hem är emellanåt bristfällig. De har inte haft alltför många läroböcker i tidigare årskurser, men äldste sonen i nian har nu en rätt ok biologibok och kemibok. Matteboken är inte direkt min favorit, men det verkar inte hans mattelärare heller tycka med tanke på hur lite de använder sig av den.


    Är skolan ok med andra svar än textbokens? Jag brukar nämligen ofta prata generellt med honom om de ämnen han läser just då och i höstas hände det att han inte fick rätt på en fråga då min beskrivning inte stämde med skolbokens... I matte finns ju också problemet att metoderna de lär sig inte alltid är samma som jag lärt mig eller följer sonens logiska tänk. Han är hyfsat begåvad och gör mycket efter eget huvud. :)
  • Mon 20 Jan 2020 13:41
    #14
    +2
    Limajo skrev 2020-01-20 13:33:20 följande:
    Är skolan ok med andra svar än textbokens? Jag brukar nämligen ofta prata generellt med honom om de ämnen han läser just då och i höstas hände det att han inte fick rätt på en fråga då min beskrivning inte stämde med skolbokens... I matte finns ju också problemet att metoderna de lär sig inte alltid är samma som jag lärt mig eller följer sonens logiska tänk. Han är hyfsat begåvad och gör mycket efter eget huvud. :)
    Undvik att lära ut andra metoder och begrepp i matte än de som används i skolan, framförallt fram till och med Matte 2. Skapar oftast mer förvirring än det hjälper. Det är inte ovanligt att metoder och begrepp kommer tillbaka och vidareutvecklas i framtida moment och då är igenkänningsfaktorn viktig.

    Det finns massor av resurser på nätet där du kan stämma av begrepp och metoder som används idag. Är du fortfarande osäker fråga läraren.


  • Anonym (Q)
    Mon 20 Jan 2020 13:58
    #15
    Limajo skrev 2020-01-20 13:33:20 följande:
    Är skolan ok med andra svar än textbokens? Jag brukar nämligen ofta prata generellt med honom om de ämnen han läser just då och i höstas hände det att han inte fick rätt på en fråga då min beskrivning inte stämde med skolbokens... I matte finns ju också problemet att metoderna de lär sig inte alltid är samma som jag lärt mig eller följer sonens logiska tänk. Han är hyfsat begåvad och gör mycket efter eget huvud. :)
    Hittills har det gått bra. Visserligen har jag en bakgrund inom naturvetenskap så jag kan uppskatta kvaliteten på de källor som vi väljer. Vad gäller matten så ser jag till att använda samma metoder som skolan använder sig av i första hand men ser inget fel i att visa även andra metoder som backup och fördjupning. Säkert så har sonen missat någon poäng på något prov någon gång för att han inte gjorde precis som boken eller läraren ville just den gången, men oftast när han har får avdrag så är det för att han har gjort ett fel och jag tycker att han lärare har gjort korrekta bedömningar.

    När din förklaring inte stämde med skolbokens vad var det som var fel? Var förklaringen oriktig, ofullständig, på för låg nivå eller bara annorlunda? Kunde din son argumentera för sitt svar?
  • Mon 20 Jan 2020 15:53
    #16
    -3
    Kjell2 skrev 2020-01-20 13:41:17 följande:

    Undvik att lära ut andra metoder och begrepp i matte än de som används i skolan, framförallt fram till och med Matte 2. Skapar oftast mer förvirring än det hjälper. Det är inte ovanligt att metoder och begrepp kommer tillbaka och vidareutvecklas i framtida moment och då är igenkänningsfaktorn viktig.

    Det finns massor av resurser på nätet där du kan stämma av begrepp och metoder som används idag. Är du fortfarande osäker fråga läraren.


    Jag lär inte ut andra metoder. Det var bara ett exempel där det är problematiskt att hjälpa till när jag inte får tillgång till skolans material.
  • Mon 20 Jan 2020 15:57
    #17
    -3
    Anonym (Q) skrev 2020-01-20 13:58:58 följande:

    Hittills har det gått bra. Visserligen har jag en bakgrund inom naturvetenskap så jag kan uppskatta kvaliteten på de källor som vi väljer. Vad gäller matten så ser jag till att använda samma metoder som skolan använder sig av i första hand men ser inget fel i att visa även andra metoder som backup och fördjupning. Säkert så har sonen missat någon poäng på något prov någon gång för att han inte gjorde precis som boken eller läraren ville just den gången, men oftast när han har får avdrag så är det för att han har gjort ett fel och jag tycker att han lärare har gjort korrekta bedömningar.

    När din förklaring inte stämde med skolbokens vad var det som var fel? Var förklaringen oriktig, ofullständig, på för låg nivå eller bara annorlunda? Kunde din son argumentera för sitt svar?


    Är det naturvetenskap så är det kanske enklare. Den specifika frågan handlade om vad välfärd är och där tog han inte upp exakt de saker som läroboken tog upp utan resonerade lite bredare. Han går som sagt bara i femman än så några poäng hit eller dit på ett prov är ju inte hela världen men jag vill gärna hjälpa honom hitta metoder för studieteknik (där förhör kan vara en del) eftersom han oftast har lätt för sig och det gör honom lite slarvig.
  • Anonym (Biobo­nus)
    Mon 20 Jan 2020 16:26
    #18

    Jag har vid ett tillfälle krävt av läraren att de ska ha bok tillgänglig, åtminstone inför prov eftersom en del lär sig lättare genom att läsa än genom att lyssna. Dessutom är bilder och diagram etc svåra att förmedla på inläsningstjänst (som för övrigt är ett bra komplement). Det funkade, det ordnades fram böcker åt hela klassen.

    Vid ett annat tillfälle lånade jag läroboken på biblioteket, finns den inte på ert bibliotek kan den oftast beställas.

    Jag brukar ofta förhöra barnen, samt diskutera kring ämnet särskilt när det gäller SO-ämnena, även när de blivit äldre. Det ger dem en chans att fråga om de inte förstår något och att få ett större sammanhang.

  • Mon 20 Jan 2020 18:58
    #19
    -3
    Anonym (Biobonus) skrev 2020-01-20 16:26:59 följande:

    Jag har vid ett tillfälle krävt av läraren att de ska ha bok tillgänglig, åtminstone inför prov eftersom en del lär sig lättare genom att läsa än genom att lyssna. Dessutom är bilder och diagram etc svåra att förmedla på inläsningstjänst (som för övrigt är ett bra komplement). Det funkade, det ordnades fram böcker åt hela klassen.

    Vid ett annat tillfälle lånade jag läroboken på biblioteket, finns den inte på ert bibliotek kan den oftast beställas.

    Jag brukar ofta förhöra barnen, samt diskutera kring ämnet särskilt när det gäller SO-ämnena, även när de blivit äldre. Det ger dem en chans att fråga om de inte förstår något och att få ett större sammanhang.


    Tack för tips om biblioteket, det hade jag inte tänkt på. Man får väl ligga på skolan helt enkelt, jag tycker inte det borde behövas men antar att man måste.
  • Anonym (mmm)
    Mon 20 Jan 2020 19:04
    #20
    Limajo skrev 2020-01-19 22:22:39 följande:

    När jag gick i skolan brukade mina föräldrar förhöra mig inför prov, oftast genom att ta min skolbok och ställa lite frågor. För mig funkade det bra som inlärning och för att få en uppfattning om jag glömt något.

    Nu har jag en son i femman som börjar få lite mer prov och förhör i skolan. Problemet är att de jobbar väldigt mycket med dator och de lånar bara textböckerna under skoltid. Sedan svarar de på frågor och skrivet texter i google classroom. Behöver de repetera kör de inläsningtjänst men många av böckerna verkar bara finnas upplästa och utan texter och bilder. Nu har han ett förhör i SO i morgon, jag hade tänkt ställa lite frågor men har inget material att utgå från. I stället gjorde han sista repetition genom att lyssna igenom avsnittet från inläsningtjänst i stället.

    Är det så här det är i skolan numera? Inga egna textböcker? Hur gör ni som vill hjälpa era barn i för prov och förhör?


    Inläsninstjänst är ju just det: en inläst tjänst. Det är enbart ljudet, och det är mening natt man ska ha boken att följa med i samtidigt. Funkar bra för många.

    Jag ställer mig dock frågande till att inte du kan leta på nätet efter det område de ska ha prov på. Det är ju samma kunskap oavsett vilken bok eller annan källa det kommer ifrån (han går bara i åk 5 liksom). Dessutom borde du kunna få använda det som eleverna har skrivit i Google classroom. 
    Om man är ute något tidigare än dagen före så kan du tipsa ditt barn om att man kan skriva ner pluggfrågor själv, som du sedan kan använda om han vill att du förhör (så gjorde alltid jag när jag var barn, trots att det var före internets tid).
Svar på tråden Förhör ni era skolbarn inför prov?