• Limajo

    Förhör ni era skolbarn inför prov?

    När jag gick i skolan brukade mina föräldrar förhöra mig inför prov, oftast genom att ta min skolbok och ställa lite frågor. För mig funkade det bra som inlärning och för att få en uppfattning om jag glömt något.

    Nu har jag en son i femman som börjar få lite mer prov och förhör i skolan. Problemet är att de jobbar väldigt mycket med dator och de lånar bara textböckerna under skoltid. Sedan svarar de på frågor och skrivet texter i google classroom. Behöver de repetera kör de inläsningtjänst men många av böckerna verkar bara finnas upplästa och utan texter och bilder. Nu har han ett förhör i SO i morgon, jag hade tänkt ställa lite frågor men har inget material att utgå från. I stället gjorde han sista repetition genom att lyssna igenom avsnittet från inläsningtjänst i stället.

    Är det så här det är i skolan numera? Inga egna textböcker? Hur gör ni som vill hjälpa era barn i för prov och förhör?

  • Svar på tråden Förhör ni era skolbarn inför prov?
  • Limajo
    Anonym (mmm) skrev 2020-01-20 19:04:23 följande:

    Inläsninstjänst är ju just det: en inläst tjänst. Det är enbart ljudet, och det är mening natt man ska ha boken att följa med i samtidigt. Funkar bra för många.

    Jag ställer mig dock frågande till att inte du kan leta på nätet efter det område de ska ha prov på. Det är ju samma kunskap oavsett vilken bok eller annan källa det kommer ifrån (han går bara i åk 5 liksom). Dessutom borde du kunna få använda det som eleverna har skrivit i Google classroom. 

    Om man är ute något tidigare än dagen före så kan du tipsa ditt barn om att man kan skriva ner pluggfrågor själv, som du sedan kan använda om han vill att du förhör (så gjorde alltid jag när jag var barn, trots att det var före internets tid).


    Som jag skrev ovan så är det inte alltid skolan accepterat svar som inte är fel men som inte är vad de frågar efter. Därför vore det så himla mycket enklare om man bara fick ta hem boken så jag kan se vad skolan är ute efter. Sen måste det ju finnas någon rimlighet i hur mycket tid jag själv lägger ned för att förbereda mig för att hjälpa honom. Jag har en del annat att göra också om dagarna.

    Frågor är bra att jobba med, när han skrivit rätt svar i alla fall... ;) Vi kanske får jobba vidare med dem.
  • Limajo
    hammarhajen skrev 2020-01-20 19:23:26 följande:

    Logga in på Google Classroom då, så har ni ju uppgifter och material där?


    Jo men där finns bara det han skrivit. Frågorna som de ska besvara som finns i classroom kan vara rätt knapphändiga. Har han missat något eller missuppfattat något är det inte så lätt att veta vad skolan egentligen är ute efter alltid.
  • Bibbidi
    Limajo skrev 2020-01-20 20:05:16 följande:
    Som jag skrev ovan så är det inte alltid skolan accepterat svar som inte är fel men som inte är vad de frågar efter. Därför vore det så himla mycket enklare om man bara fick ta hem boken så jag kan se vad skolan är ute efter. Sen måste det ju finnas någon rimlighet i hur mycket tid jag själv lägger ned för att förbereda mig för att hjälpa honom. Jag har en del annat att göra också om dagarna.

    Frågor är bra att jobba med, när han skrivit rätt svar i alla fall... ;) Vi kanske får jobba vidare med dem.
    Förstår att det kanske inte går att skicka hem boken om det inte finns tillräckligt många böcker, men läraren kanske kan kopiera de sidor som förhöret kommer vara på och skicka hem dem istället? 
  • Anonym (Q)
    Bibbidi skrev 2020-01-20 20:18:37 följande:
    Förstår att det kanske inte går att skicka hem boken om det inte finns tillräckligt många böcker, men läraren kanske kan kopiera de sidor som förhöret kommer vara på och skicka hem dem istället? 
    Min sons lärare tar ibland foton på sidorna i boken och lägger upp i google classroom, men det är ju mest när det bara handlar om några sidor matte eller så och inte hela kapitel.
  • Kjell2
    Limajo skrev 2020-01-20 15:53:42 följande:
    Jag lär inte ut andra metoder. Det var bara ett exempel där det är problematiskt att hjälpa till när jag inte får tillgång till skolans material.
    På något sätt får du reda på hur de räknar och jobbar i matten så problemet är nog lösbart. Ett förslag är att låta sonen först visa hur det ska räkna.

    På sidan www.matteboken.se finns det en hel del hjälp.


  • Anonym (Ojoj)

    Känns som att många barn kommer att få det svårt på universitetet.

  • Limajo
    Anonym (Ojoj) skrev 2020-01-21 09:07:52 följande:

    Känns som att många barn kommer att få det svårt på universitetet.


    Vad grundar du det på?
  • Anonym (Ojoj)
    Limajo skrev 2020-01-21 09:34:31 följande:
    Vad grundar du det på?
    Ja... Vad tror du? 
  • Limajo
    Anonym (Ojoj) skrev 2020-01-21 09:36:28 följande:

    Ja... Vad tror du? 


    Jag tror att med mina åtta år med högskole- och forskarstudier inte är helt ute och cyklar när det gäller att förbereda mina barn för högre studier. Men jag kan ha fel och du får gärna utveckla din uppfattning i stället för att bara vara dryg.
  • Anonym (. 2)
    Bibbidi skrev 2020-01-20 20:18:37 följande:
    Förstår att det kanske inte går att skicka hem boken om det inte finns tillräckligt många böcker, men läraren kanske kan kopiera de sidor som förhöret kommer vara på och skicka hem dem istället? 
    Upphovsrätten gäller även i skolor och lärare.
    Läraren är personligt ansvarig för materialet. Det betyder i klartext att hen inte kan kopiera saker ur böcker och skicka hem med barnen.

    Beroende på vilket avtal skolan har kan lärare ha rätt att kopiera ett visst antal sidor men det kan också vara totalt förbjudet. 
  • Anonym (Ojoj)
    Limajo skrev 2020-01-21 12:23:39 följande:
    Jag tror att med mina åtta år med högskole- och forskarstudier inte är helt ute och cyklar när det gäller att förbereda mina barn för högre studier. Men jag kan ha fel och du får gärna utveckla din uppfattning i stället för att bara vara dryg.
    Noterat. Dock synd att du inte har 12 år som jag. Med det avklarat, kanske du är ute och cyklar :D
  • Kjell2
    Limajo skrev 2020-01-20 20:05:16 följande:
    Som jag skrev ovan så är det inte alltid skolan accepterat svar som inte är fel men som inte är vad de frågar efter. Därför vore det så himla mycket enklare om man bara fick ta hem boken så jag kan se vad skolan är ute efter. Sen måste det ju finnas någon rimlighet i hur mycket tid jag själv lägger ned för att förbereda mig för att hjälpa honom. Jag har en del annat att göra också om dagarna.

    Frågor är bra att jobba med, när han skrivit rätt svar i alla fall... ;) Vi kanske får jobba vidare med dem.
    Om detta att du inte har tillgång till böckerna är ett stort hinder så kan en lösning vara att du själv köper in böckerna. Kanske surt men en väg framåt.


  • Limajo
    Anonym (Ojoj) skrev 2020-01-21 12:46:12 följande:

    Noterat. Dock synd att du inte har 12 år som jag. Med det avklarat, kanske du är ute och cyklar :D


    Och trots det kan du inte utveckla ett svar. Låter som 12 bortkastade år.
  • Anonym (Ojoj)
    Limajo skrev 2020-01-21 15:38:23 följande:
    Och trots det kan du inte utveckla ett svar. Låter som 12 bortkastade år.
    Då är vi på samma nivåSkål
  • Limajo
    Kjell2 skrev 2020-01-21 13:06:07 följande:

    Om detta att du inte har tillgång till böckerna är ett stort hinder så kan en lösning vara att du själv köper in böckerna. Kanske surt men en väg framåt.


    Det är inte ett stort problem. Han klarar ännena galant än så länge. Jag ville mest få inspiration kring hur andra föräldrar gör då det som funkade när jag var ung är svårt när jag inte får tillgång till böckerna. Jag vill försöka hitta sätt för honom att träna på olika inlärningstekniker helst innan skolan börjar bli en utmaning för honom. Att köpa böcker känns lite väl i detta skede. Men tack igen för tipsen. :)
  • Kjell2
    Limajo skrev 2020-01-21 15:50:49 följande:
    Det är inte ett stort problem. Han klarar ännena galant än så länge. Jag ville mest få inspiration kring hur andra föräldrar gör då det som funkade när jag var ung är svårt när jag inte får tillgång till böckerna. Jag vill försöka hitta sätt för honom att träna på olika inlärningstekniker helst innan skolan börjar bli en utmaning för honom. Att köpa böcker känns lite väl i detta skede. Men tack igen för tipsen. :)
    Då vi har tillgång till läroböckerna så är har vi inte motsvarade problem. Men upplägget är mycket: läs på kursplaner, mål och kursupplägg, ha en dialog med läraren, läs och lyssna på det material som finns, jobba med de övningar och uppgifter som eleverna blir tilldelade. 
Svar på tråden Förhör ni era skolbarn inför prov?