• Anonym (Matte­2Be)
    Mon 20 Jan 2020 19:54
    747 visningar
    89 svar
    -2
    89
    747

    Hur överens måste man vara?

    Jag har velat ha hund i många år, min man har hela tiden sagt att det blir när vi köpt hus och äntligen är vi där.

    MEN nu börjar han plötsligt lägga sig i vilken ras vi ska ha. Han kan absolut ingenting om hundar medan jag är uppvuxen med massor av dem och är väldigt säker på vilken ras jag vill ha, men han sätter sig som sagt på tvären.

    Vad tycker ni, han har dikterat alla villkor för när, var och hur vi kan skaffa hund, är det då inte min tur att få välja ras åtminstone?

  • Svar på tråden Hur överens måste man vara?
  • Anonym (mmm)
    Mon 20 Jan 2020 20:09
    #1

    Det beror väl på. Vill du ha en bjässe som äter för massor med pengar varje månad + behöver massor med träning, eller vill du ha en liten knähund?

    Vill du ha en som man måste tvätta pälsen på varje vecka och som hårar ner hela hemmet, eller vill du ha en korthårig? 

    osv

    Har du skrivit om det här förut? Tycker jag känner igen det. 

  • Anonym (Matte­2Be) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 20:14
    #2
    Anonym (mmm) skrev 2020-01-20 20:09:18 följande:

    Det beror väl på. Vill du ha en bjässe som äter för massor med pengar varje månad + behöver massor med träning, eller vill du ha en liten knähund?

    Vill du ha en som man måste tvätta pälsen på varje vecka och som hårar ner hela hemmet, eller vill du ha en korthårig? 

    osv

    Har du skrivit om det här förut? Tycker jag känner igen det. 


    Jag har skrivit för typ två-tre år sen om att han ändrade kraven för vad som krävs för att vi ska skaffa hund allt eftersom de uppfylldes, men inte om det här. Nu är han med på noterna om att köpa, men då ska han tjafsa om ras istället.

    Hunden är stor, men fäller inte.
  • Mon 20 Jan 2020 20:16
    #3
    +3

    Självklart måste ni vara överens. Hund är inget litet köp, det måste kännas bra för er båda. Skit samma att han inte ville ha hund innan, han vill nu. Han behöver vara med och bestämma för det kommer bli hans hund också.

  • Anonym (Matte­2Be) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 20:20
    #4
    Bibbidi skrev 2020-01-20 20:16:04 följande:

    Självklart måste ni vara överens. Hund är inget litet köp, det måste kännas bra för er båda. Skit samma att han inte ville ha hund innan, han vill nu. Han behöver vara med och bestämma för det kommer bli hans hund också.


    Nej det kommer inte vara hans hund, det har han klargjort. Varför ska han bestämma? Han som inte ens är lite påläst? Jag vägrar den ras han vill ha, han går bara efter utseende.
  • Mon 20 Jan 2020 20:43
    #5
    +2
    Anonym (Matte2Be) skrev 2020-01-20 20:20:20 följande:
    Nej det kommer inte vara hans hund, det har han klargjort. Varför ska han bestämma? Han som inte ens är lite påläst? Jag vägrar den ras han vill ha, han går bara efter utseende.
    Det klart det kommer bli hans hund också, eftersom ni bor tillsammans. 

    Om du vägrar "hans" ras blir det inte den heller. Ni måste vara överens. Det är inte svårare än så, faktiskt.
  • Anonym (A)
    Mon 20 Jan 2020 20:45
    #6
    +2
    Bibbidi skrev 2020-01-20 20:16:04 följande:
    Självklart måste ni vara överens. Hund är inget litet köp, det måste kännas bra för er båda. Skit samma att han inte ville ha hund innan, han vill nu. Han behöver vara med och bestämma för det kommer bli hans hund också.
    Man ska vara överens.
  • Mon 20 Jan 2020 20:55
    #7

    Det beror på argument kan jag tycka. I min familj är det jag som kan hund, tränar, sköter allt utom det absolut viktigaste om jag inte är hemma i princip. Sambon gosar, påverkas såklart av att leva med hundarna och ställer upp med sällskap/rastning/matning/nån liten promenad ibland.

    Så ja, jag tycker att den som ska ha huvudansvaret (och kan mest) har mer att säga till om. Dock inte helt ensam bestämmanderätt.

  • Anonym (Matte­2Be) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 20:57
    #8
    -2
    Bibbidi skrev 2020-01-20 20:43:59 följande:

    Det klart det kommer bli hans hund också, eftersom ni bor tillsammans. 

    Om du vägrar "hans" ras blir det inte den heller. Ni måste vara överens. Det är inte svårare än så, faktiskt.


    Så jag ska välja ras efter utseende och inte vad den ska användas till? För det är så det blir om han ska vara med och bestämma. Han kan absolut ingenting om den rasen jag vill ha heller, utseendet faller bara inte honom i smaken.
  • Anonym (Matte­2Be) Trådstartaren
    Mon 20 Jan 2020 20:58
    #9
    Jemp skrev 2020-01-20 20:55:32 följande:

    Det beror på argument kan jag tycka. I min familj är det jag som kan hund, tränar, sköter allt utom det absolut viktigaste om jag inte är hemma i princip. Sambon gosar, påverkas såklart av att leva med hundarna och ställer upp med sällskap/rastning/matning/nån liten promenad ibland.

    Så ja, jag tycker att den som ska ha huvudansvaret (och kan mest) har mer att säga till om. Dock inte helt ensam bestämmanderätt.


    Han går bara efter utseende.
  • Mon 20 Jan 2020 21:01
    #10
    Anonym (Matte2Be) skrev 2020-01-20 20:58:52 följande:

    Han går bara efter utseende.


    Vad säger han när du förklarar varför den är olämplig?
Svar på tråden Hur överens måste man vara?