• Tue 21 Jan 2020 22:15
    1123 visningar
    15 svar
    15
    1123

    Nya bioljudet har börjat surra brumma... Blir tokig. Vad kan jag göra

    Hej,

    Jag köpte detta bioljud på black Friday och började använda den i mitten av december. Nästan exakt en månad efter, alltås förra veckan, började högtalarna att surra brumma. Blir tokig. Förösker läsa mig till om det kan vara något man kan fixa, men ja.. Fick det att minska några dagar nrä vi bytte sladd. Men nu är det igång igen och högre. Blri tokig. Ljudkäbslig som jag är också så går inte detta. Hörs ju tom när TV ljudet är på.

    Vet ni vad det kan vara och hur jag kan lösa det innan jag blir knäpp

  • Svar på tråden Nya bioljudet har börjat surra brumma... Blir tokig. Vad kan jag göra
  • Wed 22 Jan 2020 12:16
    #1

    Låter som du behöver jorda bättre

  • Wed 22 Jan 2020 13:20
    #2
    Giftskåneman skrev 2020-01-22 12:16:53 följande:

    Låter som du behöver jorda bättre


    Du får gärna utveckla det
  • Wed 22 Jan 2020 13:54
    #3

    Man kan få nätbrum om inte förstärkaren har jordkabel, men har du inte ändrat nåt är den nog sönder

  • Mon 27 Jan 2020 00:14
    #4

    Köpte en galvanisk kabel och testade. Hände ingenting

    Så igår kväll började den låga högre igen. Tur nog när vi skulle lägga oss. Idag ingenting.. Förrän senare. Då börja den. Stämde av den.. Starta 2h senare. Då är ljudet borta.

    Som att ljudet kommer när den varit igång för länge. Hmm

  • Mon 27 Jan 2020 00:56
    #5
    ALLIEVERDO skrev 2020-01-27 00:14:19 följande:

    Köpte en galvanisk kabel och testade. Hände ingenting

    Så igår kväll började den låga högre igen. Tur nog när vi skulle lägga oss. Idag ingenting.. Förrän senare. Då börja den. Stämde av den.. Starta 2h senare. Då är ljudet borta.

    Som att ljudet kommer när den varit igång för länge. Hmm


    Nånting tål inte värme, du måste reklamera den
  • Mon 27 Jan 2020 04:40
    #6

    Det är antagligen jordbrum du hör. Se även till att alla komponenter är kopplade till samma uttag. Det kan vara potentialskillnad på jorden i olika uttag.
    Om det inte fungerar prova att koppla bort en kabel i taget. I vissa fall kan man lösa det genom att koppla ljudet optiskt istället för via rca t.ex.

  • Mon 27 Jan 2020 21:03
    #7

    Det är många kablar så jag har 2 gren dosos. En kopplad till väggen å en kopplad I den grendosa.

    Har även testat att dra ut en sak åt gångne och hör ingen skillnad. Ljudet är kvar

    Testade även att försöka lägga ström kablar under alla ljud kablar osv, då jag läst nåt om att de inte ska va över osv.

    Men inte lätt så alla kommer fårn olika håll.

    Ljudet är inte jämt heller. Blir tokig. Köpte detta ljud efter massa ångest, för att äntligne höra ljud å musik bättre. Som nu när mello börjar mm.. Å så ska det börja krångla. Störande rä att denna är nog slutsåld också. Å slängde precis lådan då vi haft den en månad utan problem. Köptes på cdon så går inte bara åka in med heller.

    Nån skrev nåt om att nån kabel kan ha dålig isolering.

    Hur gör jag för koppla ljudet optiskt Ist för rca osv? Tror de flesta är hdmi

  • Mon 27 Jan 2020 23:39
    #8

    Förut kom ljudet ibland. Efter ett tag. Nu har det varit hela kvällen och dessutom högre. Så jag tillslut fick koppla ur allt för att kunna lyssna på tvn alla och inte bli tokig

    Även subwofen låter mest. Sen ljuden I fram å de I bak efter..

  • Tue 28 Jan 2020 04:59
    #9

    Förstår inte varför du inte reklamerar det?

  • Tue 28 Jan 2020 10:06
    #10

    För de är slutsålda och jag vill då utesluta att det inte är nåt fel på kablar eller annat. Annars ha rjag inget bioljud. Köpte den dessutom på black Friday så köpa nåt annat nytt blir svindyrt.

    Samt att den ska skickas in till cdon och lådan å skyddet är slängt. Behöll det över 1 månad tills det varit testat flera veckor och betalt. Så vet itne hur jag ska skicka den.

    Så ja ajg vill gärna se om det är andra fel först. De kan ju prova den där borta och inte de nåt fel. Va händer då liksom.

  • Tue 28 Jan 2020 17:48
    #11

    Prova att koppla bort subwoofern. Ofta kan potensskillnaden vara mellan sub och förstärkare.

  • Sat 1 Feb 2020 07:07
    #12

    Har testat koppla ifåen suben med. Ljudet försvann inte helt då heller.

    Kan ju också meddela varför man "bara" inte rekmaerar.

    För trots att detta felet började efter bara en månads användning. Så ska jag lyckats hitta nåt att skicka den säkert i.. Och lita på postnord hantering. .

    Sen ska de ändå försöka laga den. Å hittar de inte felet så får v

    Jag betala 499ke för stt de letat.

    Så får man ändå tillbaka den.

    Helt sjukt.

    Kan förstå det om den vore äldre. Men efter 1 månad börjar dne krångla. Är ju inte som att man gått runt och lekt med den precis eller gått runt å tappat en sådan sak. Man ställer u

    Ju dne på plats och börjar använda bara.

    Tycker fasiken det ska va skillnad och bemöta kundnr bättre.

    Dåligt av cdon!!!

    Spexiellr när man varit trogen stamkund i många år.

    Konsumenträtten säger stt inom 6 månader är det oftast fabrikationsfel ja men de kan ju ändå ljug så neka att de hittar nåt å så får jag betala 500kr till.

    Dessutom ligger jag redan ute med flera tusen och har inget fungerande ljud till de tillfällen jag köpte den. Tex till mello.

    Såå dålig service av cdon

  • Sat 1 Feb 2020 13:54
    #13

    Testa att beskriva vad du köpt först? Modell, extra utrustning etc. Hur det är kopplat till t.ex tv m.m.

    Vad har du mer för utrustning kopplad på samma säkrings grupp, felet kan finnas i ett annat rum.

    Jag tror som många andra att det är jordfel, alternativt komponentfel.

    Att köpa en galvaniskt isolerad kabel är lite som att sätta plåster på kinden för att man har ont i huvudet...

  • Sun 2 Feb 2020 14:59
    #14
    Fredde1981 skrev 2020-02-01 13:54:58 följande:

    Testa att beskriva vad du köpt först? Modell, extra utrustning etc. Hur det är kopplat till t.ex tv m.m.

    Vad har du mer för utrustning kopplad på samma säkrings grupp, felet kan finnas i ett annat rum.

    Jag tror som många andra att det är jordfel, alternativt komponentfel.

    Att köpa en galvaniskt isolerad kabel är lite som att sätta plåster på kinden för att man har ont i huvudet...


    Om det är jordningsfel osv, borde inte det visa sig omgående istället för efter en månad? och då bara ibland när den varit på ett tag och sedan för att öka?

    Denna är det vi köpt:
    https://b2c.cdon.se/hemelektronik/onkyo-ht-s3800-svart-p47722586

    T
    ill den har vi kopplat en ps 4 (också ny) , en äldre boxer inspelningsbar box, en chromecast, en inomhus antenn.
    Allt är kopplat till recivern, förutom inomhusantennen förmodar jag.
    sen är allt i en 2 grendosor, varav en är kopplad i väggen och en i den ena dosan, för att få allt från samma eluttag.
    Testade även, som sagt, att bära upp allt och koppla det till den tvn och den boxen bara. blev samma ljud där.
  • Sat 8 Feb 2020 22:21
    #15

    Snälla hjälp..

    Kabeln är jordad.

    Har testat det hos svägerskan också hann dock bara testa 1h då lät inget.

    Så med de nya kablar.

    Testade sen hemma igen. Hörde inget första dygnet. Sen börja det igen. Först lite svagt. Sen högre igen. Så nästa dag samma igen. Å nu sitter jag här å hör ljudet störande mer än det jag vill lyssna på.

    Testade även med en ny bättre hdmi kabel. Hjälpte inte heller.

    Aaah. Måste veta innan jag skickar in den och riskerar postnord och allt och få betala för service om de inte hittar felet.

Svar på tråden Nya bioljudet har börjat surra brumma... Blir tokig. Vad kan jag göra