• Wed 22 Jan 2020 15:02
    359 visningar
    14 svar
    14
    359

    Har min partner en årskris?

    Min sambo har gått från att planera bröllop, 3e barn och framtid till att dra i nödstoppen över en kort tid.

    Hon säger att hon älskar mig och barnen över allt annat men att kärlekskänslorna för mig inte finns där.

    Hon behöver komma ut själv och göra saker (testa vingarna?) för att känna sig levande. Och det förstår jag när småbarns åren kan vara ganska tuffa och vardagen består mest av rutiner.

    I övrigt så har vi det väldigt bra tycker jag. Vi bråkar stort sett aldrig, vi har det relativt bra ställt osv.

    Så jag måste höra mig för om det är andra som har upplevt samma.

    Är det så att småbarns åren har fått henne att glömma bort oss som par eller kan det vara en årskris? Eller bådadera.

  • Svar på tråden Har min partner en årskris?
  • Wed 22 Jan 2020 15:04
    #1

    Ålderskris ska det ju givetvis vara.

  • Butter­fly80
    Wed 22 Jan 2020 15:16
    #2

    Fast att inte bråka och ha det gott ställt säger väldigt lite om hur ett förhållande är (tycker jag). Tar ni er tid för varandra? Pratar ni om saker som inte har med hem och barn att göra? Är ni nära?

    Sedan undrar jag var dra i nödbromsen betyder? Vill hon ha bara få mer tid att roa sig eller är det en paus (slut) som gäller?

  • Anonym (Qwert­y)
    Wed 22 Jan 2020 16:11
    #3

    Hon kanske har träffat någon? Det behöver inte vara så, men sånt händer. Eller så är hon bara uttråkad i relationen?

  • Wed 22 Jan 2020 16:14
    #4

    Nää, det är sant!

    Jag tror att vi båda har det fullt upp med vardagen och ungarna. Jag har varit införstådd med att småbarns åren kan vara väldigt tuffa. Jag har försökt hålla våran "glöd" vid liv. Gjort saker bara hon och jag, köpt hem blommor och verkligen försöka visa henne uppskattning.

    Tycker att det har varit bra sen tills 2 månader tillbaka då det vände till motsatt riktning. Och jag måste säga att det är hon som har varit väldigt drivande i giftermål bla ???? Som jag uppfattar allt så har det vänt väldigt fort. Jag tror inte hon själv riktigt vet vad nödbromsen betyder.. går det för fort? Har småbarns åren kommit ikapp? Eller kan det vara nån slags personlig kris?

    Är så fruktansvärt förvirrad och uppgiven..

  • Anonym (Hedvi­g)
    Wed 22 Jan 2020 16:24
    #5

    Hej ts! Hur gamla är ni?


    Det kan vara såklart en ålderskris, men jag tänker att det också kan vara något annat i er relation som hon känt inte fungerat så som hon skulle velat under en längre tid, ex ansvarsfördelningen i hemmet och kring barnen.
    I så fall kan det vara som så att hon tänkt "att nu gifter vi oss och skaffar vi ett till barn och kör fullt ut så kanske det blir bättre", men nu kommit fram till att det inte skulle vara en "lösning".

    Du skriver att du gett henne blommor och så, men det som verkligen brukar oftast vara det som får kvinnor att vilja avsluta en relation är just ansvarsfördelningen i hem och kring barnen. Hur gör du där ts? "Hjälper" du till när hon tjatar, eller "ser" du faktiskt själv när saker och ting behöver göras, tar du egna initiativ? Har du koll på barnens veckoschema, packar gympåsar och ser till att de har rena kläder till fotbollsträningen och frukt med sig till fruktstunden?
    Du behöver prata med henne för det verkar helt klart vara något i relationen som hon inte tycker fungerar.

  • Wed 22 Jan 2020 16:46
    #6

    Hej (Hedvig)

    Vi är runt 30.

    Jag tycker att vi delar på ansvaret ganska bra. Jag diskar om det finns disk, dammsuger och städar om det är stökigt osv ???? jag brukar ta med ungarna och göra saker så hon får andrum när jag ser att hon behöver. Jag försöker göra allt för att inte vara den där klassiska "mansgrisen" som skiter i allt hemma och lägger sig på soffan..

  • Wed 22 Jan 2020 16:46
    #7

    Hej (Hedvig)

    Vi är runt 30.

    Jag tycker att vi delar på ansvaret ganska bra. Jag diskar om det finns disk, dammsuger och städar om det är stökigt osv ???? jag brukar ta med ungarna och göra saker så hon får andrum när jag ser att hon behöver. Jag försöker göra allt för att inte vara den där klassiska "mansgrisen" som skiter i allt hemma och lägger sig på soffan..

  • Wed 22 Jan 2020 16:46
    #8

    Hej (Hedvig)

    Vi är runt 30.

    Jag tycker att vi delar på ansvaret ganska bra. Jag diskar om det finns disk, dammsuger och städar om det är stökigt osv ???? jag brukar ta med ungarna och göra saker så hon får andrum när jag ser att hon behöver. Jag försöker göra allt för att inte vara den där klassiska "mansgrisen" som skiter i allt hemma och lägger sig på soffan..

  • Butter­fly80
    Wed 22 Jan 2020 17:02
    #9

    Det känns som att det första du/ni måste göra är att ta reda på vad hon faktiskt menar och känner. Vad är det hon vill? Lyssna på henne. Ordentligt. Min erfarenhet är att (en del) män är dåliga på att lyssna och ta in. De kör på i gamla hjulspår och tycker att förhållandet är ganska ok, medan kvinnan är missnöjd. Får lite den känslan när du skriver att DU tycker att ni har det bra och att DU tycker att arbetsfördelningen är bra. Vad tycker hon? Vet du det?

  • Wed 22 Jan 2020 19:41
    #10

    Butterfly, du måste verkligen ta mitt ord på detta!

    Jag har verkligen lyssnat på henne och försökt pratat öppet under hela vårat förhållande så att små problem senare inte ska bli för stora. Jag har berättat för henne att hon absolut måste berätta om hon tycker att jag gör för lite hemmavid (om det är nånting jag själv missar)

  • Butter­fly80
    Wed 22 Jan 2020 19:49
    #11
    Hanpålandet skrev 2020-01-22 19:41:25 följande:
    Butterfly, du måste verkligen ta mitt ord på detta!
    Jag har verkligen lyssnat på henne och försökt pratat öppet under hela vårat förhållande så att små problem senare inte ska bli för stora. Jag har berättat för henne att hon absolut måste berätta om hon tycker att jag gör för lite hemmavid (om det är nånting jag själv missar)
    Och ändå kom det här som en chock och helt oväntat?
    Då kanske det är som någon skrev tidigare att hon träffat någon?
  • Wed 22 Jan 2020 19:59
    #12

    Det är väl självklart att det kom som en chock... Från sprallig livsglädje, planera bröllop och framtiden tillsammans till raka motsatsen på väldigt kort tid.

    Hoppas på att någon som har gått genom/upplevt samma sak kunnat ge lite klarhet.

  • Anonym (nja)
    Wed 22 Jan 2020 20:02
    #13
    Hanpålandet skrev 2020-01-22 19:41:25 följande:

    Butterfly, du måste verkligen ta mitt ord på detta!

    Jag har verkligen lyssnat på henne och försökt pratat öppet under hela vårat förhållande så att små problem senare inte ska bli för stora. Jag har berättat för henne att hon absolut måste berätta om hon tycker att jag gör för lite hemmavid (om det är nånting jag själv missar)


    Fast det kan ju vara ett problem i sig - varför ska en vuxen person behöva säga åt en annan vuxen person om denne gör för lite hemma?  Man vill helst att ens partner ska vara en jämlike och att man av sig själv ska fatta vad som behöver göras, och när. Hon vill inte vara din morsa liksom. 

    Jag förstår att det inte är lätt att skriva ner allt här, men av det du skrivit hittills så får jag vibbarna av att du missar målet lite. Att du gissar på att det handlar om saker det kanske inte alls handlar om. Det kanske inte alls handlar om det praktiska. Det kan handla om brist på närhet, omsorg, eller tristess och längtan 
    Sätt er ner och prata igen. Fråga vad hon drömmer om, vad hon tror behövs för att uppnå det osv. Se om det kan lossna då. 
  • Wed 22 Jan 2020 20:33
    #14
    Hanpålandet skrev 2020-01-22 19:59:58 följande:
    Det är väl självklart att det kom som en chock... Från sprallig livsglädje, planera bröllop och framtiden tillsammans till raka motsatsen på väldigt kort tid.
    Hoppas på att någon som har gått genom/upplevt samma sak kunnat ge lite klarhet.
    Tyvärr tyder den snabba förändringen på att hon blivit intresserad av någon annan och därmed omvärderat er relation. 
Svar på tråden Har min partner en årskris?