• Barbro45

    Mycket färre insekter

    När jag var yngre och åkte bil så var vi tvungna att varje gång vi stannade för tankning, tvätta och skrapa vindrutan för att få bort alla döda insekter. De senaste åren händer det aldrig. Jag kan inte påminna mig senaste gången jag gjorde det. Minns jag fel? Har ni liknande erfarenhet? Var har insekterna tagit vägen?

  • Svar på tråden Mycket färre insekter
  • annabellelee

    Det finns forskning som visar att insekterna minskat markant de senaste åren. Det påverkar såklart ekologi, antalet fåglar, antalet pollinerande växter osv.

  • Feminina
    annabellelee skrev 2020-01-23 06:50:53 följande:

    Det finns forskning som visar att insekterna minskat markant de senaste åren. Det påverkar såklart ekologi, antalet fåglar, antalet pollinerande växter osv.


    Förlåt skulle ha varit tumme upp! Råkade komma åt fel. 

    @TS har också lagt märke till det. 
  • member

    Sämre mångfald i växtriket som insekter behöver, stora mono odlingar.
    Mycket bekämpningsmedel.

    Mobilmaster skickar starka signaler på frekvenser som stör insekters kommunikations och navigeringssystem så att dom hamnar i stress och inte fortplantar sig.

    Vindkraft stör också insekter med ljudet dom gör och så suger dom upp och krossar miljontals per kraftverk, problemet är att dom ofta vill ha stora vindkraftsparker mitt ute i skogen.

    Skadeinsekter från andra länder kommer in och konkurrerar ut svagare arter.

    Mycket miljögifter i allmänhet.

    OSV.

    I England är det så illa att dom åkte till Sverige och stal 1000st vilda humledrottningar för att föda upp humlor i England som nästan utrotats.

  • member

    I Kina så pollinerar dom odlingar för hand, alltså människor som går och pollinerar alla växter för att det inte finns tillräckligt med insekter.

    Detta är priset vi får betala för att kunna surfa på facebook på telefonen och äta våra söta frukter.

    Det går inte mot något annat än att det blir en global kollaps i ekosystemet i framtiden.

  • Barbro45

    Trodde att det bara var jag som sett minskning av insekter i min egen vardag, inte bara läst om det. Insekternas arbete är ju det som gör att vi får mat.

  • Aikido

    Även insekterna går Facebookdöden tillmötes. Det går inte en dag under den varmare delen av året utan att jag ser 100-tals flugor, skalbaggar och annat som inte har någon som helst koll på sin omgivning utan flyger in i saker och segnar ner. Vid varje lik brukar man också hitta en pytteliten smartphone. Fenomenet verkar vara vanligast bland de kvinnliga individerna. Har även varit med om hela bisamhällen som sakta dött ut eftersom drottningen bara suttit och glott på Facebook.

  • Kermit1561
    Barbro45 skrev 2020-01-23 06:43:56 följande:

    När jag var yngre och åkte bil så var vi tvungna att varje gång vi stannade för tankning, tvätta och skrapa vindrutan för att få bort alla döda insekter. De senaste åren händer det aldrig. Jag kan inte påminna mig senaste gången jag gjorde det. Minns jag fel? Har ni liknande erfarenhet? Var har insekterna tagit vägen?


    Det skulle inte förvåna mig om antalet insekter minskat men vad gäller just bilrutan tror jag det snarare beror på att dagens bilar är mycket mer strömlinjeformad än de var förr så insekterna studsar bort snarare än att krocka med rutan.
Svar på tråden Mycket färre insekter