• Sat 25 Jan 2020 23:00
    1607 visningar
    12 svar
    12
    1607

    Blödande placenta previa

    Hej. Jag är gravid i vecka 25 och har en blödande placenta previa (lågt sittande moderkaka).

    Har försökt googla mig till mer information och även försökt läsa om fler som varit i samma sits men tydligen är denna diagnos inte så vanlig och speciellt inte att man blöder.

    Första gången jag började blöda var när jag var i typp vecka 13 och då kom det bara lite blod på pappret, sen fick jag en blödning i vecka 15 där blodet bara forsade och då var jag på ett besök på gyn, man såg först placenta previan när jag var på RUL i vecka 18.

    I vecka 23 fick jag igen en stor blödning och åkte då till förlossningen och blev inlagd i fyra dagar med kontroller och mediciner och såklart med en sjukskrivning ända fram till BF.

    Någon som har haft eller har samma problem? Hur gick det för er? Dela gärna med er :)

  • Svar på tråden Blödande placenta previa
  • Anonym (Place­nta)
    Sun 26 Jan 2020 11:08
    #1

    Min svägerska hade också en blödande placenta Previa. Hon fick första blödningen i vecka 12, sedan en större i vecka 24, då blev hon Inlagd på sjukhus i 3 veckor, fick inprincip bara ligga i sängen. I slutet av vecka 28 typ (27+5) blev hon utskriven, och fick åka hem igen. Vecka 29 (28+2) fick hon en blödning på nytt, hon fick då åka till gynakuten och där kom ytterligare en blödning som var så pass kraftig att hon fick göra akutkjejsarsnitt.

    Eftersom att dom hade på känn att hon skulle föda tidigare så hade dom gett henne kortison för att bebisens lungor skulle utvecklas fortare.

    Bebisen mådde ändå bra. Bebisen fick andningshjälp i form av cpap 2 veckor, sedan syrgas 4 veckor, dom låg inne på sjukhuset i 8 veckor och sedan fick dom komma hem med henne. Bebisen sondmatades då hon inte orkade suga på bröstet. I början när dom kom hem så hade dom hemsjukvård som gång någon gång i veckan. När hon var ca 2,5 månad slutade dom med sonden och hon blev helt utskriven från bb-eftervården.

    Idag är hon nästan 1 år, hon är frisk och pigg. Men givetvis måste man ta hänsyn till att hon är ett prematurbarn. Man beräknar väl att hon kommit ikapp för sin ålder vid 2/3 års ålder.

  • Mon 27 Jan 2020 15:38
    #2

    Okej tack för ditt svar :).

    Får hoppas jag slipper få fler blödningar och att göra akut kejsarsnitt då våran lilla bebis har ett hjärtfel också så kanske inte vore det bästa :(

    Får ta det lugnt och hoppas på det bästa ??

  • Mon 27 Jan 2020 15:44
    #3
    Anonym (Placenta) skrev 2020-01-26 11:08:01 följande:

    Min svägerska hade också en blödande placenta Previa. Hon fick första blödningen i vecka 12, sedan en större i vecka 24, då blev hon Inlagd på sjukhus i 3 veckor, fick inprincip bara ligga i sängen. I slutet av vecka 28 typ (27+5) blev hon utskriven, och fick åka hem igen. Vecka 29 (28+2) fick hon en blödning på nytt, hon fick då åka till gynakuten och där kom ytterligare en blödning som var så pass kraftig att hon fick göra akutkjejsarsnitt.

    Eftersom att dom hade på känn att hon skulle föda tidigare så hade dom gett henne kortison för att bebisens lungor skulle utvecklas fortare.

    Bebisen mådde ändå bra. Bebisen fick andningshjälp i form av cpap 2 veckor, sedan syrgas 4 veckor, dom låg inne på sjukhuset i 8 veckor och sedan fick dom komma hem med henne. Bebisen sondmatades då hon inte orkade suga på bröstet. I början när dom kom hem så hade dom hemsjukvård som gång någon gång i veckan. När hon var ca 2,5 månad slutade dom med sonden och hon blev helt utskriven från bb-eftervården.

    Idag är hon nästan 1 år, hon är frisk och pigg. Men givetvis måste man ta hänsyn till att hon är ett prematurbarn. Man beräknar väl att hon kommit ikapp för sin ålder vid 2/3 års ålder.


    Väldigt likt min historia.

    Hade blödningar mer eller mindre hela tiden från vecka 14 ungefär.

    Vi blev inlagda i vecka 24.. låg på sjukhuset till vecka 29 när blödningarna satte igång förlossningen. Då tog de ut honom med snitt. Han hade sedan respirator, cpap och syrgas. Vi kom hem ungefär när han skulle varit fullgången.

    Idag är han 11 år och elitidrottare. Inga men alls.
  • Fri 8 May 2020 11:00
    #4

    Hej! Hur har det gått? Jag har en lite liknande situation som jag precis startade en tråd om. Färskt blod i v 16, sen ett stort hematom som småblöder lite ännu. Är i vecka 18.

  • Sat 30 May 2020 21:54
    #5

    Hej!! Har inte alls varit aktiv här på familjeliv men den 4/2 blev jag inlagd helt och hållet i Göteborg pga för många blödningar.

    Den 24/2 fick jag tyvärr en megastor blödning som gjorde att dom fick göra akut kejsarsnitt och ut kom min lilla flicka i vecka 28+4, alldeles för tidigt men inga problem med lungor eller hjärna. Hon har hjärtfel som vi vetat om sen RUL som snart ska opereras.

    Vi låg inne på neonatal från 24/2 till 8/5 och är nu hemma med hemsjukvård. Vi hade fått komma hem om inte våran lilla tjej hade haft hjärtfel.

    Klart är det olika men fyyy vad en placenta previa kan stöka till det. Träffade en tjej på sjukhuset i samma sits som mig och hon fick göra kejsarsnitt när hon var i vecka 31 och allt gick bra och hon fick komma hem relativt snabbt.

  • Mon 1 Jun 2020 10:55
    #6

    Tack för svaret! Tur att det gick bra och hoppas att ditt barn mår bra! Min moderkaka har ren flyttat sig uppåt så det borde inte bli mera blödningar.

  • Mon 1 Jun 2020 23:24
    #7

    Åh vad skönt för dig :)

    I många fall så flyttar ju moderkakan på sig

  • Thu 9 Jul 2020 14:23
    #8

    Hade du placenta praevia totalis? Vad fick du för restriktioner angående nästa graviditet?:)

  • Tue 28 Jul 2020 14:55
    #9

    Jag fick bara info om att det hette placenta previa :).

    Har inte fått några restriktioner. Men frågade lite och då sa dom att det finns en väldigt liten chans att jag får det igen. men jag skulle klart vara orolig för att få det igen om jag blir gravid.. :(

  • Sat 8 Aug 2020 21:25
    #10

    Så skönt för dig och att allt gick bra ?

  • Anonym (Jag också)
    Sat 8 Aug 2020 22:02
    #11

    Hej,

    Jag blödde nästan hela min graviditet. Men allt gick bra och idag är han hela 4 år! Lycka till

  • Wed 12 Aug 2020 22:51
    #12

    Okej vad skönt att allt gick bra för dig :) det dör blödningarna är inget roligt.

    Om ni vill följa våran resa på Instagram så heter jag 'sandraamalmgren' där :)

Svar på tråden Blödande placenta previa