• Anonym (ts)
    Sun 26 Jan 2020 23:04
    1493 visningar
    89 svar
    -4
    89
    1493

    Barnets pappa är religiös

    Jag visste att min sambo var kristen när vi träffades, inget problem med det.

    Men när jag var gravid hittade han en församling som tycker sig vara mer trogna den sanna kristendomen än Svenska kyrkan. De är emot kvinnliga präster och homosexualitet för det står i bibeln tex. Min sambo tycker att Svenska kyrkan är sellouts som kompromissar med sann tro för att vinna popularitet, t ex ifråga om att de öppnar upp för islam och inte längre talar om synd.

    Jag har reagerat väldigt starkt på detta och vägrade ha dopet i den församlingen. Nu vill församlingen att vår son ska välkomnas in i den vilket jag inte vill. Jag är emot att tvångsansluta barn till religion, de ska få välja själva när de blir äldre. Att hålla dop var en kompromiss för mig men kändes okej då det var i Svenska kyrkan som jag valt.

    Jag vill absolut inte att sonen ska vara med i en församling som är emot kvinnliga präster och homosexualitet. Det går emot mina värderingar. Tänk om sonen blir gay dessutom, eller hans halvsyskon?

    Hur skulle ni tackla detta? Är någon annan ihop med nån som är religiös och hur gör man ang sitt barn när man tror olika? T ex när barnet frågar om Gud finns?

  • Svar på tråden Barnets pappa är religiös
  • Anonym (53)
    Sun 26 Jan 2020 23:11
    #1
    -2

    "Tänk om sonen blir gay"

    Jadu, vissa förtjänar inte barn helt enkelt. Kanske lika bra att adoptera till någon som skulle älska barnet oavsett o inte vilja trycka sin religion i halsen på den?

  • Anonym (rike)
    Sun 26 Jan 2020 23:14
    #2

    Det går att tycka olika, men ett nej väger såklart starkare än ett ja, alltid.

    Om barnet frågar om gud finns är det bara att svara "Alla tror olika. En del tror på gud och en del tror inte på gud. Pappa tror på X och mamma tror på Y. Du får känna efter själv vad du tror."

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sun 26 Jan 2020 23:15
    #3

    Barnet har ju mig. Och jag skulle älska och acceptera barnet oavsett sexuell läggning. När jag skrev så menade jag: Tänk det bisarra i om sonen skulle vara med i den församlingen som är emot homos och själv vara gay? Skulle han ens våga berätta då? För mig kvittar det om barnet är gay, spelar absolut NOLL roll.

    Pappan är heller inte emot homosexuella mer än att han inte tycker de ska få gifta sig i kyrkan.

    Jag är alltså inte troende alls själv.

  • Anonym (Lena)
    Sun 26 Jan 2020 23:36
    #4
    Anonym (ts) skrev 2020-01-26 23:04:41 följande:

    Jag visste att min sambo var kristen när vi träffades, inget problem med det.

    Men när jag var gravid hittade han en församling som tycker sig vara mer trogna den sanna kristendomen än Svenska kyrkan. De är emot kvinnliga präster och homosexualitet för det står i bibeln tex. Min sambo tycker att Svenska kyrkan är sellouts som kompromissar med sann tro för att vinna popularitet, t ex ifråga om att de öppnar upp för islam och inte längre talar om synd.

    Jag har reagerat väldigt starkt på detta och vägrade ha dopet i den församlingen. Nu vill församlingen att vår son ska välkomnas in i den vilket jag inte vill. Jag är emot att tvångsansluta barn till religion, de ska få välja själva när de blir äldre. Att hålla dop var en kompromiss för mig men kändes okej då det var i Svenska kyrkan som jag valt.

    Jag vill absolut inte att sonen ska vara med i en församling som är emot kvinnliga präster och homosexualitet. Det går emot mina värderingar. Tänk om sonen blir gay dessutom, eller hans halvsyskon?

    Hur skulle ni tackla detta? Är någon annan ihop med nån som är religiös och hur gör man ang sitt barn när man tror olika? T ex när barnet frågar om Gud finns?


    Så din man mörkade sina åsikter tills du blev gravid?
  • Sun 26 Jan 2020 23:37
    #5

    Vilken församling andra än Svenska Kyrkan har barndop som medlemsinträde?

  • Sun 26 Jan 2020 23:38
    #6

    Kanske missforstod om dopet.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sun 26 Jan 2020 23:44
    #7

    Dopet hölls i Svenska kyrkan enligt min vilja. Men församlingen vill nu välkomna vår son som medlem trots att han inte döpts där, vilket jag vägrar.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sun 26 Jan 2020 23:51
    #8

    Jag vet inte om han mörkade eller om han blivit ännu mer konservativ sen han hittade den här församlingen. Jag accepterade att han var troende men trodde nog knappt det fanns församlingar kvar i Sverige som tycker så här. Av en händelse råkade han på den under graviditeten och gillade att de är mer texttrogna.

  • Mon 27 Jan 2020 01:04
    #9
    +1

    De flesta församlingar gör inte barn till medlemmar, alls.  När de "välkomnar ett barn in i församlingen", ofta benämnt som barnvälsignelse, så visar man upp barnet och ber för det. Man blir inte medlem i församlingen, eftersom det måste väljas självständigt. Enligt de flesta (utom SvK) är barn redan oskyldigt och behöver vare sig dop eller något annat för att få det rätt ställt med Gud.

    Om du nu vill att sonen ska välja måste han väl få erfarenhet av det han ska välja mellan? Varannan vecka får ni välja söndagsaktivitet?

    Sedan kan jag förstå att han tycker att SvK är sellouts. Med tanke på att offentliga företrädare förnekar centrala begrepp inom kristendomen, så kan man fråga sig varför en del av dem alls kallar sig kristna. Fast det där med kvinnliga präster bygger nog mest på en gammal misstolkning av en del verser, som egentligen vänt sig emot en kult där kvinnorna ansåg att männen var mindervärdiga. Skrattande OT, jag vet.

  • Mon 27 Jan 2020 01:09
    #10
    -1

    Om du är seriöst kristen är du inte medlem i Svenska kyrkan som första samfund. Sorry men bibeln har inte samma syn som svenska kyrkan, tycka vad man vill men de. Är ganska tydlig vad den tycker om äktenskap, abort och homosexuella samt slaveri.

    Kolla runt om i världen vad kristendom står för.. inse att svenska kyrkan är en extremist av art som tolkar Bibeln helt annorlunda från de texter som finns. 99% av kristna läser Bibeln annorlunda.

Svar på tråden Barnets pappa är religiös