• ESEJ

    Äggplock & IVF - erfarenheter!

    Hej!

    Jag och min partner har ett barn som fyller 3år i vår. Det tog oss nästan ett år innan jag blev gravid. Jag blir 32år och min partner 34år detta år.

    Nu har vi försökt med nummer två sedan sommaren 2018, dvs dryg 1,5år. Gjorde en fertilitetsutredning via privat klinik i december 2019 som inte visar några fel, allt var perfekt. Gjorde även en spolning av äggledarna utan bekymmer.

    Nästa steg är IVF. Eftersom jag har regelbunden mens finns ingen anledning att testa med hormonpreparat.

    Nu till min fråga! Ni som är/har varit i samma sits som oss, hur gick det för er med IVF? Hur många försök krävdes?

    Och hur känns äggplocket? Detta oroar mig mest!

  • Svar på tråden Äggplock & IVF - erfarenheter!
  • VårResa

    Vi är också ofrivilligt gravida. Två friska personer, inga fel hittade varken på mig eller min sambo. Efter ett år av egna försök sökte vi då hjälp men eftersom inga fel hittades sa de åt oss att försöka ett år till.

    Jag började med sprutor runt nyår då vi hade försökt i över 2 år. Äggplocket var jag också nervös över efter allt man läst här!! Men jag tror nog att min nervositet bara gjorde det värre eftersom jag inte visste vad som skulle ske riktigt. Men alla där inne var så ödmjuka, lugna och snälla såser gick ändå bra! Ja det gjorde lite ont men jag hade kunnat be om mer morfin än vad jag gjorde. Jag hade nog behövt slappna av lite mer bara så hade det gått ännu bättre :)

    Alla upplever ju detta väldigt olika så det är svår att säga exakt hur det blir..

    Men försök att slappna av, låt dem försöka distrahera dig genom prat lr liknande (på min sal hade de tejpat upp bilder i taket och pratade om dem) och kolla inte på läkaren mellan benen ;)

  • Meyan87

    Hej!

    Jag & min man försökte i lite mer än ett år men bad tillslut om en utredning. Inga "fel" hittades på varken mig eller mannen. Blev uppsatta för IVF precis innan sommaren och i slutet på december, samma år, va jag gravid. Vi hade turen att lyckas på första försöket och nu har vi en 6,5 åring här hemma. Hennes lillasyster är en "hoppsan". Vi trodde ju inte vi kunde bli gravida själva så vi skyddade oss intw. Vi låg en gång och då blev lillasyster till ????

    Håller alla tummar och tår för er!

    Är det något ni undrar får ni gärna fråga.

  • Anonym (Undrande)

    Hej, vi har försökt att bli gravida i ett år och precis skickat in en remiss för utredning. Såklart snurrar allt. Jag tänkte passa på att ställa lite dumma frågor. Under en ivf behandling, hur många läkarbesök brukar det innefatta, och hur lång tid innan får vi reda på tiderna. Jag tänker med planering av jobb osv.

Svar på tråden Äggplock & IVF - erfarenheter!