• Anonym (AnS)
    Mon 27 Jan 2020 15:45
    2555 visningar
    92 svar
    92
    2555

    Hon vill ha barn direkt, jag vill vänta

    Hej alla!

    Min fundering:
    Vi har varit ett par i ett par månader och nu kom detta upp att hon vill ha ett barn (hon har inga, jag har två sen tidigare - vv liv).
    Jag förstår att hennes biologiska klocka tickar (hon är 40år), men jag tycker att vi inte känner varandra helt än och vi bor inte ens ihop än etc.
    Detta gör att jag är osäker på att skaffa barn med tanke på vad som kan hända.
    Hur länge kan man be henne att vänta på mitt beslut? eller ska man lämna henne?
  • Svar på tråden Hon vill ha barn direkt, jag vill vänta
  • Anonym (Nn)
    Mon 27 Jan 2020 16:20
    #11
    +3

    Hej. Jag är i lika situation som dig fast det gäller min kille. Han vill ha barn nu, jag är inte redo och troligtvis så blir jag aldrig det heller. Jag har två barn sen tidigare och han har inga så jag förstår honom till 100%. Jag har varit ärlig hela tiden och sagt hur jag känner. Jag tror det är bättre han hittar någon som faktiskt vill ha barn för jag kan verkligen inte ge honom det. Han är världens bästa kille som finns, men jag är beredd på att släppa honom, för jag älskar verkligen honom och vill att han ska vara lycklig.

  • Mon 27 Jan 2020 16:24
    #12
    -2 +1

    Vad gäller sådana frågor finns 2 faktorer att ta hänsyn till: ålder (främst på kvinnan eftersom biologiska klockan där är brutal) och tidigare barn.

    En kvinna som är 40 och inte har några tidigare barn- självklart vill hon börja försöka så fort som möjligt pga att 1) kommer förmodligen ta flera månader, kanske år av försök innan det lyckas och 2) fertilkurvan sluttar brant här.

    Så, har du inte dessa kunskaper om kvinnans biologi, läs på!

    Vill du ha henne-börja försöka nu.

    Kommer ändå förmodligen ta minst ett år innan ni blir föräldrar.

    Är det otänkbart för dig att tänka dig bli pappa tex sommaren 2021?

    Mitt svar hade varit HELT annorlunda om din tjej var 29 och/eller hade barn sedan innan.

    Åldern betyder ALLT (nästan) när kvinnan är runt 40. Så, gå henne tillmötes eller släpp henne fri att skaffa barn på annat håll, själv eller med en annan partner.

  • Mon 27 Jan 2020 16:30
    #13
    Anonym (Nn) skrev 2020-01-27 16:20:12 följande:

    Hej. Jag är i lika situation som dig fast det gäller min kille. Han vill ha barn nu, jag är inte redo och troligtvis så blir jag aldrig det heller. Jag har två barn sen tidigare och han har inga så jag förstår honom till 100%. Jag har varit ärlig hela tiden och sagt hur jag känner. Jag tror det är bättre han hittar någon som faktiskt vill ha barn för jag kan verkligen inte ge honom det. Han är världens bästa kille som finns, men jag är beredd på att släppa honom, för jag älskar verkligen honom och vill att han ska vara lycklig.


    Killar har inte alls en sådan biologisk klocka som kvinnor, många män kan bli pappor i 50/60-årsåldern men nästan inga kvinnor. Så, det är inte samma sak, killar kan vänta utan att riskera att bli barnlösa. Men om din kille tjatar väldigt mycket kanske det är bättre att ni går skilda vägar. Försök annars förklara hur du känner och att det trots allt är du som kommer bli gravid och alla risker det bär ned sig. Så, du borde få gehör för att du inte vill bli gravid nu utan vänta tills/om du vill ta den risken.
  • Anonym (l)
    Mon 27 Jan 2020 16:34
    #14
    +2
    Gdagi skrev 2020-01-27 16:30:28 följande:
    Killar har inte alls en sådan biologisk klocka som kvinnor, många män kan bli pappor i 50/60-årsåldern men nästan inga kvinnor. Så, det är inte samma sak, killar kan vänta utan att riskera att bli barnlösa. Men om din kille tjatar väldigt mycket kanske det är bättre att ni går skilda vägar. Försök annars förklara hur du känner och att det trots allt är du som kommer bli gravid och alla risker det bär ned sig. Så, du borde få gehör för att du inte vill bli gravid nu utan vänta tills/om du vill ta den risken.
    Det är inte ett alternativ för alla män att skaffa barn när man är 50-60 år. Dessutom måste man ha en kvinna som är ganska mycket yngre och som vill ha barn med någon så mycket äldre.
  • Anonym (AnS) Trådstartaren
    Mon 27 Jan 2020 16:35
    #15
    +3
    Gdagi skrev 2020-01-27 16:24:22 följande:

    Vad gäller sådana frågor finns 2 faktorer att ta hänsyn till: ålder (främst på kvinnan eftersom biologiska klockan där är brutal) och tidigare barn.

    En kvinna som är 40 och inte har några tidigare barn- självklart vill hon börja försöka så fort som möjligt pga att 1) kommer förmodligen ta flera månader, kanske år av försök innan det lyckas och 2) fertilkurvan sluttar brant här.

    Så, har du inte dessa kunskaper om kvinnans biologi, läs på!

    Vill du ha henne-börja försöka nu.

    Kommer ändå förmodligen ta minst ett år innan ni blir föräldrar.

    Är det otänkbart för dig att tänka dig bli pappa tex sommaren 2021?

    Mitt svar hade varit HELT annorlunda om din tjej var 29 och/eller hade barn sedan innan.

    Åldern betyder ALLT (nästan) när kvinnan är runt 40. Så, gå henne tillmötes eller släpp henne fri att skaffa barn på annat håll, själv eller med en annan partner.


    klart att jag vet chansen att bli gravid snittar på ca 10-8% vid varje ÄL nu och om ett år så blir sjunker det ner till 5%

    Saken är den att jag vill känna personen fullt ut innan jag kan tänka mig att bli pappa igen.
    Förälskelse fasen kommer att ta slut sen kommer vardagen och det här man ska kunna fungera ihop.
  • Anonym (l)
    Mon 27 Jan 2020 16:40
    #16
    +4
    Anonym (AnS) skrev 2020-01-27 16:35:44 följande:
    klart att jag vet chansen att bli gravid snittar på ca 10-8% vid varje ÄL nu och om ett år så blir sjunker det ner till 5%

    Saken är den att jag vill känna personen fullt ut innan jag kan tänka mig att bli pappa igen.
    Förälskelse fasen kommer att ta slut sen kommer vardagen och det här man ska kunna fungera ihop.
    Och att hon inte känner samma sak utan vill skaffa barn direkt, är ett varningstecken, tycker jag.
  • Anonym (Lisa)
    Mon 27 Jan 2020 16:55
    #17
    +1

    Å stackars kvinna.. men säg att hon måste förstå hur du känner, ni har ju inte varit tillsammans alls så länge. Be henne bo hos dig periodvis ett tag, ca 4-5 månader efter det kan du kanske ge besked? Säg till henne att du förstår hennes tidspress men även om hon går vidare idag redan så kommer hon inte hitta någon annan man imorgon som direkt vill göra henne gravid iallafall.

    (Jag tror hon är så pass desperat efter barn pga åldern så hon kanske inte ens kan fatta vettiga beslut)

  • Anonym (Sigri­d)
    Mon 27 Jan 2020 16:56
    #18
    +1

    Självklart ska du inte gå med på att skaffa barn med henne om du inte vill. Tror väl att även hon förstår att det egentligen är för tidigt för att börja prata om sånt än i ert förhållande. Förstår också att hon inte vill vänta.

    Om jag var hon skulle jag börja kika på insemination för hon känner nog att hon inte har tid att vänta in dig eller hitta en ny partner som vill ha barn direkt. Bättre då att skaffa barn själv. Fortsätter ni dejta kan du behandla det barnet som hon behandlar dina barn sen innan. Går ni isär har ni inga gemensamma barn att ta hänsyn till.

  • Anonym (Lisa)
    Mon 27 Jan 2020 17:06
    #19

    Bra alternativ! Synd bara att det kommer kosta henne en bra slant, tex i Danmark. I Sverige är det väl årslånga köer? Men vilket fall så är kanske detta alternativ lösningen för henne.. Förstår henne helt att hon inte ens vill vänta ens en ynka månad till.


    Anonym (Sigrid) skrev 2020-01-27 16:56:31 följande:

    Självklart ska du inte gå med på att skaffa barn med henne om du inte vill. Tror väl att även hon förstår att det egentligen är för tidigt för att börja prata om sånt än i ert förhållande. Förstår också att hon inte vill vänta.

    Om jag var hon skulle jag börja kika på insemination för hon känner nog att hon inte har tid att vänta in dig eller hitta en ny partner som vill ha barn direkt. Bättre då att skaffa barn själv. Fortsätter ni dejta kan du behandla det barnet som hon behandlar dina barn sen innan. Går ni isär har ni inga gemensamma barn att ta hänsyn till.


  • Anonym (Puuh)
    Mon 27 Jan 2020 17:08
    #20
    +1
    Anonym (AnS) skrev 2020-01-27 15:57:36 följande:
    Hon vill ha barn direkt och vill jag inte gå med på detta så var hon beredd att göra slut. 

    blev givetvis sårad av att höra detta....
    Jag har varit i den situationen - efter 3 månader förstod jag att hon hade en grav personlighetsstörning. Jag är oerhört tacksam att vi inte hann skaffa barn.
    Med det jag vet nu om livet skulle jag aldrig komma på tanken att skaffa barn med en kvinna som jag känt kortare än ett år .....
Svar på tråden Hon vill ha barn direkt, jag vill vänta