• Anonym (Jörgen)

    Jag behöver råd angående mitt förhållande ! Kris !

    Jag behöver akut råd angående mitt förhållande.

    Jag har 2 småbarn och en sambo som är 4 år yngre och jag är 27 år.

    Vi är i en vårdnadstvist angående mina barn och så gick sambons pappa bort oväntat för 5 veckor sedan och våran hund är bortsprungen som vi nu letar förbrillt efter.

    Jag har ett 12 årigt förhållande bakom mig och mamman var otrogen och jag blev lämnad på ett sätt som inte alls är okej.

    Min sambo är dålig på eller har inte varit med om så mycket livs erfarenhet i livet. Hon är dålig på att hantera sådana här kriser. Jag finns här för henne i vått och torrt och gör det mesta i hus hemmet för att hon mår dåligt.

    Lite tendenser till ett omoget beteende att skylla ifrån sina egna misstag på den andra och inte kunna ta kritik..Detta innan all kaos vi har just nu. Något som jag har reagerat på innan.

    Men det som jag känner är droppen som var idag. Sambon och hennes tjejkompis har varit ute och letat efter hunden något som är väldigt bra då vi vill ha hem henne. Ps ! Jag vill poängtera att jag åker 6 mil tur o retur med barnen till skola varannan vecka.

    Tillbaka till dagen idag som var droppen. Sambon ringer mig med jätte gosig röst och ber mig köpa med kopiator papper,jag kommer hem med papper och har köpt fel papper. Detta går alltså inte att kopiera på. Jag märker hur sambon och hennes kompis blir irriterade på mig.när det är första gången som jag känner att jag och mina barn inte känner oss välkomna i vårt eget hem.när barnen har gått iväg så börjar sambon anklaga mig fullt ut för att jag inte har har skrivit ut en sökning eller delat henne sökning på Facebook angående hunden. Hon svarar inte när barnen pratar med henne och man ser hur mycket hon stör sig på mina barnen i den här situationen. Jag personligen har så otroligt mycket med barnen och mycket körning till och från förskola och är ganska trött när jag kommer hem.

    Min sambo blir helt enkelt taskig när hon inte får som hon vill eller att det inte är på hennes villkor.

    Jag är i en otroligt jobbig situation även min sambo. Men jag har ändå sagt till henne hur jobbigt o förjävligt allt känns så får vi försöka att ta oss igenom detta utan att hon ska börja bette sig illa. Jag försöker va lugn hela tiden men snart rinner bägaren fan över och mina barn kommer att drabbas. När kompisen var här så pratade hon inte ens med mig jag kände hur irriterad hon var på mig istället så pratade jag med kompisen som till och med blev lite trevlig efterhand.

    Under all den här krisen också så vill hon skaffa barn något som jag är jävligt skeptiskt till. Under dom här förhållanden. Jag har inget emot att skaffa barn men just nu ?

    Jag skulle vilja ha en ursäkt ikväll men jag vet att jag inte kommer att få det. Om jag nu skulle få det så skulle hon dra sin valls och sedan säga *men* och säga att jag gjorde nått fel också.

    Jag var även ute hela fredagen och några timmar på lördags natten o letade efter hunden. Så jag gör verkligen allt jag kan för att få ihop allt och även orka vara glad o trevlig inför barnen.

    Jag vet inte hur mycket jag ska orka. Jag är i vanliga fall en väldigt tuff kille och envis. Men jag känner att jag är påväg mot något dåligt.

    Skulle jag ta upp hennes beteende igen så vänder hon det emot mig och att det är mitt fel eller att jag ska be om ursäkt?

    Det är knappt så att jag vågar ta upp detta ikväll för jag vet att hon bara blir arg och irriterad.

  • Svar på tråden Jag behöver råd angående mitt förhållande ! Kris !
  • Anonym (Jörgen)

    Jag har nu tagit ett ordentligt snack med sambon efter att hon mosat sönder ett glas i tv rummet och blev blodig om händerna. Detta var på natten och jag tog därefter ut henne i tvättstugan. Barnen såg inget men dom hörde kanske men ja så på morgonen att Bella fortfarande är ledsen för sin pappa.

    Jag har även sagt att oavsett hur jobbigt och jävligt allt är så måste vi försöka att vara ett team och att hon måste ändra attityd och börja bette sig som en mogen kvinna annars så kommer jag att lämna henne.

    Jag känner mig som ett svin som sätter en sån här press på henne när hon har en död hund och en död pappa inom 1 månads period.

    Det var som jag tänkte att även om jag tog upp detta så vill hon gärna säga att jag också ska ändra mig på saker. Som inte är några större grejer. Något som inte förstör förhållandet på samma sätt.

    När henne pappa levde och fick beskedet så ville hon gifta sig ganska omgående och vii planerade osv jag har då gått med på det pga att pappan ska få vara med. Nu så går det bra på att skjuta upp det. Vi har även komnit fram till att vi inte ska skaffa barn fram tills all sorg och vårdnadstvist är över.däremot så tänker hon inte börja med p-piller igen då hon säger att hon tappar sex lusten och mår dåligt på p-piller. Dock så var hon lika kåt

    Då som utan p-piller. Men hon säger nu att hon är kåtare utan p-piller.jag har även sagt att vi ska gå till familjerådgivning om hon vill ha kvar mig i ditt liv. Men under den här extrema sorgen så har jag ändå fått känslan av att vi glider isär från varandra och att jag börjar känna att jag inte orkar ge mer kraft för henne. Luften börjar ta slut.

    Barnen tycker om sambons bra sidor. Men som dåliga är på en fjortisnivå.

    Mina föräldrar har även dom börjat ifrågasätta henne beteende och senast igår så sa min mamma att du får gärna komma hit så kan vi sätta oss ner och prata angående din ekonomi så du kanske kan behålla huset.

    Men det är absolut sista utvägen för mig.

    Vi får även hembesök av soc i april.

    Dagen efter att jag sa att jag kunde lämna henne om h8n inte ändrar sig så städade hon så mycket att man kunde slicka i varje hörn. Men det är inte det jag vill ha. Jag vill ha en sambo som är vuxen och kan hantera skit.för skit händer.

    Hon är en väldigt osäker tjej och jag börjar få känslan av att hon bara vill ha barn.

    Angående familjenrågivningen så hoppade hon inte direkt av lycka eller gav ett rakt svar att de kunde vara bra för oss i denna tid.

    Hon har även påpekat att hon ska ändra på sig och att hon förstår vad det är jag menar med att hon ska ändra på sig.

  • Siden
    Anonym (Jörgen) skrev 2020-02-03 02:48:35 följande:

    Jag har nu tagit ett ordentligt snack med sambon efter att hon mosat sönder ett glas i tv rummet och blev blodig om händerna. Detta var på natten och jag tog därefter ut henne i tvättstugan. Barnen såg inget men dom hörde kanske men ja så på morgonen att Bella fortfarande är ledsen för sin pappa.

    Jag har även sagt att oavsett hur jobbigt och jävligt allt är så måste vi försöka att vara ett team och att hon måste ändra attityd och börja bette sig som en mogen kvinna annars så kommer jag att lämna henne.

    Jag känner mig som ett svin som sätter en sån här press på henne när hon har en död hund och en död pappa inom 1 månads period.

    Det var som jag tänkte att även om jag tog upp detta så vill hon gärna säga att jag också ska ändra mig på saker. Som inte är några större grejer. Något som inte förstör förhållandet på samma sätt.

    När henne pappa levde och fick beskedet så ville hon gifta sig ganska omgående och vii planerade osv jag har då gått med på det pga att pappan ska få vara med. Nu så går det bra på att skjuta upp det. Vi har även komnit fram till att vi inte ska skaffa barn fram tills all sorg och vårdnadstvist är över.däremot så tänker hon inte börja med p-piller igen då hon säger att hon tappar sex lusten och mår dåligt på p-piller. Dock så var hon lika kåt

    Då som utan p-piller. Men hon säger nu att hon är kåtare utan p-piller.jag har även sagt att vi ska gå till familjerådgivning om hon vill ha kvar mig i ditt liv. Men under den här extrema sorgen så har jag ändå fått känslan av att vi glider isär från varandra och att jag börjar känna att jag inte orkar ge mer kraft för henne. Luften börjar ta slut.

    Barnen tycker om sambons bra sidor. Men som dåliga är på en fjortisnivå.

    Mina föräldrar har även dom börjat ifrågasätta henne beteende och senast igår så sa min mamma att du får gärna komma hit så kan vi sätta oss ner och prata angående din ekonomi så du kanske kan behålla huset.

    Men det är absolut sista utvägen för mig.

    Vi får även hembesök av soc i april.

    Dagen efter att jag sa att jag kunde lämna henne om h8n inte ändrar sig så städade hon så mycket att man kunde slicka i varje hörn. Men det är inte det jag vill ha. Jag vill ha en sambo som är vuxen och kan hantera skit.för skit händer.

    Hon är en väldigt osäker tjej och jag börjar få känslan av att hon bara vill ha barn.

    Angående familjenrågivningen så hoppade hon inte direkt av lycka eller gav ett rakt svar att de kunde vara bra för oss i denna tid.

    Hon har även påpekat att hon ska ändra på sig och att hon förstår vad det är jag menar med att hon ska ändra på sig.


    Hej! Vad bra att du pratade med henne. Starkt gjort! Du markerade en gräns och det kanske var precis det hon behövde höra. Hoppas att ni kan hitta tillbaka till varandra och att hon skärper sig. Även att dina föräldrar verkar kunna hjälpa dig och att ni kanske kan gå i familjerådgivning tillsammans låter bra. Det där med soc antar jag rör vårdnadstvisten. Det låter också vettigt att ni väntar med barn tills det har lugnat ner sig. Jag skulle vilka ge dig rådet att fundera över dig själv i denna situation också: du ligger i vårdnadstvist med dina barns mamma och det stormar rejält i ditt nya förhållande. Den enda gemensamma nämnaren i detta är DU. Kanske väljer du knepiga tjejer. Kanske har du knepiga sidor själv. Gudarna ska veta att bonusfamiljen tar fram ens knepiga sidor. Det är ännu svårare att vara ett team som vuxna i en bonusfamilj än i en kärnfamilj. Och det är säkert mycket svårt för din sambo att mogna och bete sig som en vuxen kvinna över en natt. Det kommer krävas tålamod, överseende och kompromisser från er båda två närmaste tiden gissar jag. Lycka till!
  • Anonym (PP)

    Ta din känsla att hon vill skaffa barn på största allvar. Kondom, som du själv förvarar och tar rätt på efteråt, om du ens vill och vågar ha sex i det här läget. Ett barn är den ultimata bekräftelsen för någon som är både osäker och självcentrerad: Barnet som är helt beroende av och älskar föräldern, och det nya bandet till partnern och triumfen över tidigare familj, om svartsjuka också är en drivkraft.

  • Anonym (Jörgen)
    Anonym (PP) skrev 2020-02-03 08:30:30 följande:

    Ta din känsla att hon vill skaffa barn på största allvar. Kondom, som du själv förvarar och tar rätt på efteråt, om du ens vill och vågar ha sex i det här läget. Ett barn är den ultimata bekräftelsen för någon som är både osäker och självcentrerad: Barnet som är helt beroende av och älskar föräldern, och det nya bandet till partnern och triumfen över tidigare familj, om svartsjuka också är en drivkraft.


    Jag förstår inte riktigt texten. Du menar att hennes igentligen enda drivkraft just nu är att bara få ett barn ?
  • Anonym (Jörgen)
    Anonym (PP) skrev 2020-02-03 08:30:30 följande:

    Ta din känsla att hon vill skaffa barn på största allvar. Kondom, som du själv förvarar och tar rätt på efteråt, om du ens vill och vågar ha sex i det här läget. Ett barn är den ultimata bekräftelsen för någon som är både osäker och självcentrerad: Barnet som är helt beroende av och älskar föräldern, och det nya bandet till partnern och triumfen över tidigare familj, om svartsjuka också är en drivkraft.


    Jag förstår inte riktigt texten. Du menar att hennes igentligen enda drivkraft just nu är att bara få ett barn ?
  • Anonym (PP)
    Anonym (Jörgen) skrev 2020-02-03 09:09:38 följande:

    Jag förstår inte riktigt texten. Du menar att hennes igentligen enda drivkraft just nu är att bara få ett barn ?


    Inte enda, men den kan vara mkt stor, och större när förhållandet krisar, man känner sig ledsen, osedd, är i sorg. Jag hade inte tagit risken. Är hon svartsjuk på dina barn, ditt ex?
  • Anonym (Jörgen)
    Anonym (PP) skrev 2020-02-03 09:18:28 följande:

    Inte enda, men den kan vara mkt stor, och större när förhållandet krisar, man känner sig ledsen, osedd, är i sorg. Jag hade inte tagit risken. Är hon svartsjuk på dina barn, ditt ex?


    Ja det är jag ganska säker på att hon är.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (PP) skrev 2020-02-03 08:30:30 följande:

    Ta din känsla att hon vill skaffa barn på största allvar. Kondom, som du själv förvarar och tar rätt på efteråt, om du ens vill och vågar ha sex i det här läget. Ett barn är den ultimata bekräftelsen för någon som är både osäker och självcentrerad: Barnet som är helt beroende av och älskar föräldern, och det nya bandet till partnern och triumfen över tidigare familj, om svartsjuka också är en drivkraft.


    Håller verkligen med ovanstående. I den situationen som hon nu befinner sig i, med stora delar av de som hon uppfattar som sin närmaste "familj" (pappa + hund) bortryckt kan hon nu mycket väl vilja ersätta den och fylla upp tomrummet (medvetet eller omedvetet) med ett barn, ett barn som är helt beroende av henne och som älskar och bekräftar henne ovillkorligt. Och ett barn som dessutom binder ihop dig med henne för minst 18 år framåt. Inget konstigt alls, hon vill ersätta en familj som hon inte längre har med en ny.
    Detta är en mycket stor risk i nuläget, och har hon alltid varit "barnintresserad" har nog detta ökat tusenfalt skulle jag tro.

    Att hon inte vill äta ppiller är helt ok (och du skall som sagt inte lita på det heller om hon ens gjorde det, det är så lätt att glömma eller slarva med pillren om man har det kaosigt omkring sig eller är ledsen i övrigt).
    Och vad du gör lita INTE på avbrutet. (då blir det garanterat barn).

    Skall det liggas överhuvudtaget är det kondom som gäller. (Kondomer som du ansvarar över).
  • Anonym (Julia)

    Hur dog hunden, hittar inte det i texten...

    Det jag reagerade på är vad sambons mamma sa:

    "Mamman så även under samtalet att oftast så får man ta mycket skit under en sån här tuff period men du kommer att få igen det tusen gånger om sen sa mamman.."

    Är hon utredd för borderline?

    De är väldigt känsliga för att bli övergivna. Både hennes pappa och hund är nu borta.

    Hon gjorde sönder ett glas så hon blödde, att skära sig lindrar psykiska smärtan. Har hon gjort sig själv illa tidigare?

    En boderlineperson är svart eller vit i sitt tänkande. Antingen ääälskar hon dig, eller så fattar du ingenting och är en skit, precis som mamman beskrev.

    Läs på lite och återkom sedan och säg om något stämmer in på henne... :)

  • Anonym (Jörgen)
    Anonym (Julia) skrev 2020-02-03 10:40:57 följande:

    Hur dog hunden, hittar inte det i texten...

    Det jag reagerade på är vad sambons mamma sa:

    "Mamman så även under samtalet att oftast så får man ta mycket skit under en sån här tuff period men du kommer att få igen det tusen gånger om sen sa mamman.."

    Är hon utredd för borderline?

    De är väldigt känsliga för att bli övergivna. Både hennes pappa och hund är nu borta.

    Hon gjorde sönder ett glas så hon blödde, att skära sig lindrar psykiska smärtan. Har hon gjort sig själv illa tidigare?

    En boderlineperson är svart eller vit i sitt tänkande. Antingen ääälskar hon dig, eller så fattar du ingenting och är en skit, precis som mamman beskrev.

    Läs på lite och återkom sedan och säg om något stämmer in på henne... :)


    Jag har varit inne på detta också faktiskt. För hon har berättat mycket att alla alltid har varit emot henne. Även hennes mamma har psykiskt misshandlat henne. Hon har hatat sin mamma tills nu efter pappan gick bort.

    Ska läsa lite om det.
Svar på tråden Jag behöver råd angående mitt förhållande ! Kris !