• Wed 29 Jan 2020 15:55
    2136 visningar
    20 svar
    20
    2136

    Avliva hund på grund av bebis!?

    Jag och min pojkvän vågar inte lämna vår son ensam med hunden eftersom hon har gjort ufall mot honom tidigare. Nu har vi vår andra på väg och vet inte riktigt hur detta ska gå... Vi älskar vår hund över allt annat men vi älskar henne så klart inte mer än vårt barn!

    Har någon erfarenhet av den här situationen!? Kan man träna bort ett sånt här beteende eller måste vi låta Tussan somna in?

  • Svar på tråden Avliva hund på grund av bebis!?
  • Wed 29 Jan 2020 15:56
    #1

    Omplacera hunden?

  • Wed 29 Jan 2020 15:58
    #2

    Man avlivar inte en frisk hund. Omplacera den. Blocket, Facebook, instagram - vad som helst. Se till också att den inte kommer till en barnfamilj. Och att den är frisk och vaccinerad. Man har ett ansvar som hundägare - det innebär inte att man avlivar en hund när det inte passar längre.

  • Wed 29 Jan 2020 15:58
    #3

    Ni kan ju alltid omplacera hunden till någon som inte har barn?

    Ja, i många fall skulle det säkert gå att träna bort. Men jag hade aldrig känt mig trygg med den oavsett. Så, hitta en ny familj till hunden som inte har någon plan på småbarn.

  • Wed 29 Jan 2020 16:11
    #4
    Anna60 skrev 2020-01-29 15:58:31 följande:

    Man avlivar inte en frisk hund. Omplacera den. Blocket, Facebook, instagram - vad som helst. Se till också att den inte kommer till en barnfamilj. Och att den är frisk och vaccinerad. Man har ett ansvar som hundägare - det innebär inte att man avlivar en hund när det inte passar längre.


    Självklart står det ägaren fritt att avliva. Vad är det här för tramsig moralism? ?När det inte passar mer?? Det framgår ju tydligt att det inte handlar om det, utan att TS måste prioritera sina barns säkerhet. Självklart kan ni INTE ha en hund i en barnfamilj som gör utfall mot små barn.

    Personligen tycker jag inte att ?barnfria? familjer ska ha hundar som uppvisar aggressioner mot barn heller. Det går inte att leva i vårt samhälle utan kontakt med barn. Går det inte att träna bort så ska hunden avlivas. För allas bästa, även hundens.

    Beroende på hur gammal hunden är och hur den mår i övrigt; försök att omplacera till någon som vill ta sig an hunden med dens problematik, annars avliva. Att avliva sitt djur kan också vara att ta ansvar! Misstänker att ni moralister inte har problem med att äta julskinka men ni kan sitta här på höga hästar och tala om för andra att de inte ska avliva ett djur som uppenbart inte mår bra. I naturen hade en hund som gjort utfall mot flockledarens ungar blivit ihjälbiten. En avlivning är smärtfri för hunden. Den kommer inte må dåligt av det, det är tyvärr bara ni som kommer lida när ni sörjer. (Men enligt min åsikt ska ni absolut inte ha dåligt samvete).
  • Wed 29 Jan 2020 17:26
    #5

    Omplacera. Det brukar gå bra när kontakten/inkräktaren (enligt hunden) inte finns dygnet runt så en barnfri familj eller en med större barn brukar gå utmärkt. Det KAN gå att jobba bort beteendet men det jobbet gör man lite på risken sas, men en del hundar gillar helt enkelt inte människobebisar.

    Min pappas sista ledarhund till exempel, hon gillade inte bebisar ett dugg men efter omplacering i bekantskapskretsen och något år senare så hade hon inte direkt något emot den förut så jobbiga (enligt henne) bebisen (som ju då var strax över 1) när hon kom på besök.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Wed 29 Jan 2020 17:28
    #6
    Anna60 skrev 2020-01-29 15:58:31 följande:

    Man avlivar inte en frisk hund. Omplacera den. Blocket, Facebook, instagram - vad som helst. Se till också att den inte kommer till en barnfamilj. Och att den är frisk och vaccinerad. Man har ett ansvar som hundägare - det innebär inte att man avlivar en hund när det inte passar längre.


    Jodå, det gör man visst om hunden har ett farligt beteende. Allt annat är oansvarigt.

    Självklart är omplacering att föredra men om det inte går så får man avliva hunden.
  • Wed 29 Jan 2020 17:32
    #7
    Anna60 skrev 2020-01-29 15:58:31 följande:

    Man avlivar inte en frisk hund. Omplacera den. Blocket, Facebook, instagram - vad som helst. Se till också att den inte kommer till en barnfamilj. Och att den är frisk och vaccinerad. Man har ett ansvar som hundägare - det innebär inte att man avlivar en hund när det inte passar längre.


    Ja, man har ett ansvar som hundägare och det innebär ju bl.a att inte omplacera hundar som kan bita. Du kan aldrig garantera att en hund som gör utfall mot barn aldrig kommer i kontakt med barn och inte kommer att bita.
  • Wed 29 Jan 2020 17:37
    #8

    Vilken typ av utfall och i vilka situationer? Vi har haft en omplacering som enligt förra ägarna betedde sig aggressivt mot deras barn. Många år och många barn har passerat här utan minsta lilla tendens att hon verkar ha problem med barn. Vår teori är att de inte hade rutiner för att låta hunden vara ifred för barnen och överlät till hunden att freda sig, vilket hon gjorde genom att göra utfall när barnen inte respekterade hennes space.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Wed 29 Jan 2020 17:38
    #9
    lillflisan90 skrev 2020-01-29 15:55:04 följande:

    Jag och min pojkvän vågar inte lämna vår son ensam med hunden eftersom hon har gjort ufall mot honom tidigare. Nu har vi vår andra på väg och vet inte riktigt hur detta ska gå... Vi älskar vår hund över allt annat men vi älskar henne så klart inte mer än vårt barn!

    Har någon erfarenhet av den här situationen!? Kan man träna bort ett sånt här beteende eller måste vi låta Tussan somna in?


    I vilka situationer har hunden gjort utfall mot barnet? Hur gammal är sonen? Fungerat det bra med hund och barn om ni är med?
  • Wed 29 Jan 2020 17:42
    #10

    Har två hundar som också gjorde lindriga utfall när det kom till barn, dock så gick det över väldigt fort och dom är nu mer beskyddande, springer fram och ?pussar? när hon skriker eller om man busar med henne så är dom framme och ser till så hon är ?ok?

    Hundarna har alltid gillat barn, små som stora och barnen har i stort sätt kunnat göra vad dom vill med hundarna.

    Tror absolut att det går att ?träna? bort om ni för övrigt tycker hunden är ?stabil? och inte märkt några övriga socialt avvikande beteenden, men allt sånt ser en hundcoach.

    Personligen hade jag gjort allt i min makt för att försöka lösa problemet så hunden kan fortsätta vara en del av familjen innan man tar till sista åtgärden att omplacera.

    Att avliva ett djur innan man undersökt andra möjligheter tycker jag är oansvarigt.

    Kontakta en hundcoach för att se om det går att lösa ?

    Hoppas det löser sig!

    / T

  • Wed 29 Jan 2020 18:37
    #11

    Vet inte varför det hoppar in massa frågetecken i min text ovan ?

  • Wed 29 Jan 2020 19:18
    #12
    riboflavin skrev 2020-01-29 17:37:02 följande:

    Vilken typ av utfall och i vilka situationer? Vi har haft en omplacering som enligt förra ägarna betedde sig aggressivt mot deras barn. Många år och många barn har passerat här utan minsta lilla tendens att hon verkar ha problem med barn. Vår teori är att de inte hade rutiner för att låta hunden vara ifred för barnen och överlät till hunden att freda sig, vilket hon gjorde genom att göra utfall när barnen inte respekterade hennes space.


    Bra och kloka ord!

    Många här verkar se det så svart eller vitt, det är stor skillnad på utfall, markera och bita, och många vet/ser inte skillnaden, speciellt i stundens hetta när det händer sitt eget barn.

    Och man tar bara upp alternativen omplacera eller avliva, inte om det går att lösa, som det ofta gör.

    Man måste titta på den enskilda situationen och vad som kan har orsakat detta som ovan inlägg tar upp, i många fall är det djurägaren som inte hanterar / introducerar den nya situationen rätt när det blir ett nytt barn i familjen.
  • Wed 29 Jan 2020 19:28
    #13
    Anna60 skrev 2020-01-29 15:58:31 följande:

    Man avlivar inte en frisk hund. Omplacera den. Blocket, Facebook, instagram - vad som helst. Se till också att den inte kommer till en barnfamilj. Och att den är frisk och vaccinerad. Man har ett ansvar som hundägare - det innebär inte att man avlivar en hund när det inte passar längre.


    Är den verkligen frisk om den gör utfall mot ett barn är min spontana tanke?

    Hur vet man att den som man omplacerar hunden hos har tillräcklig koll och kunskap för att inte farliga situationer ska uppstå?

    Håller med i sak men allt är kanske inte alltid svart eller vitt.
  • GGN
    Wed 29 Jan 2020 20:12
    #14

    Givetvis ska ni inte avliva hunden! Det är ett liv vi snackar om, ni kan inte bara kasta bort hunden när det inte passar längre.

    Gå till ett proffs. Hunden mår inte bra. Om det inte går att hjälpa hen får ni omplacera.

  • GGN
    Wed 29 Jan 2020 20:15
    #15
    Alma84 skrev 2020-01-29 19:28:56 följande:

    Är den verkligen frisk om den gör utfall mot ett barn är min spontana tanke?

    Hur vet man att den som man omplacerar hunden hos har tillräcklig koll och kunskap för att inte farliga situationer ska uppstå?

    Håller med i sak men allt är kanske inte alltid svart eller vitt.


    Läs vad riboflavin skrev. Kan mycket väl vara så.
  • Wed 29 Jan 2020 20:16
    #16
    Alma84 skrev 2020-01-29 19:28:56 följande:

    Är den verkligen frisk om den gör utfall mot ett barn är min spontana tanke?

    Hur vet man att den som man omplacerar hunden hos har tillräcklig koll och kunskap för att inte farliga situationer ska uppstå?

    Håller med i sak men allt är kanske inte alltid svart eller vitt.


    Allt handlar om vilken typ av utfall och i vilken situation. Tyvärr ser man allt för många föräldrar som tycker det är såååååå gulligt när ungarna hänger o klänger på hunden. Det är inga leksaker och gör något ont eller överraskar/ skrämmer hunden så kan hunden reagera med ett utfall i försvar. Det betyder ju inte att hunden är sjuk eller farlig utan att ägaren/föräldern har brustit i sitt ansvar.
  • Wed 29 Jan 2020 20:42
    #17
    Starka skrev 2020-01-29 20:16:45 följande:

    Allt handlar om vilken typ av utfall och i vilken situation. Tyvärr ser man allt för många föräldrar som tycker det är såååååå gulligt när ungarna hänger o klänger på hunden. Det är inga leksaker och gör något ont eller överraskar/ skrämmer hunden så kan hunden reagera med ett utfall i försvar. Det betyder ju inte att hunden är sjuk eller farlig utan att ägaren/föräldern har brustit i sitt ansvar.


    Sant!

    Läste mer noga i tråden sedan och ser flera kloka inlägg.

    Tänker bara att man kanske inte ska skuldbelägga om någon faktiskt hamnar i ett läge där man känner att avlivning är det enda alternativet. Tror att de flesta djurägare verkligen ser det som sista utväg och inget lätt beslut på något sätt.
  • Wed 29 Jan 2020 21:24
    #18

    Man ska inte avliva frisk hund! 


  • Wed 29 Jan 2020 21:32
    #19

    Fast frågan är hur ?frisk? hunden är? Msn har ett ansvar mot andra och emot sin hund som hundägare


    Spanguolis skrev 2020-01-29 21:24:04 följande:

    Man ska inte avliva frisk hund! 


  • Wed 29 Jan 2020 21:32
    #20

    Fast frågan är hur ?frisk? hunden är? Msn har ett ansvar mot andra och emot sin hund som hundägare


    Spanguolis skrev 2020-01-29 21:24:04 följande:

    Man ska inte avliva frisk hund! 


Svar på tråden Avliva hund på grund av bebis!?