• Wed 29 Jan 2020 18:43
    5035 visningar
    29 svar
    29
    5035

    Misslyckat nipt, rädd för fvp/mkp

    Hej!

    Någon som varit i samma sits som jag? Gjorde nipt häromveckan, fick svar att det misslyckats av sannolikt biologiska skäl och ej tekniska. Fick pengarna åter av stället där jag gjorde testet och ska gå till annat ställe imorgon för nytt test. Enligt fostermedicin på Karolinska är dock chansen för annat svar lågt.

    Då återstår bara mkp/fvp. Paniskt rädd för dessa. Tänk om ngt händer barnet. Någon som gjort och kan lugna? Vi har två barn sedan innan och vet ej om mäktar med grava skador. Fick 1:245 på kub för triso 21, 1:20000 för de andra.

    Oerhört villrådig, orolig och rädd. Vet ej hur jag ska tänka. Vilken risk är störst... input, någon? Är i vecka 14 nu.

  • Svar på tråden Misslyckat nipt, rädd för fvp/mkp
  • Wed 29 Jan 2020 20:03
    #1

    Jag har inte gjort något av detta själv, men känner en tjej som gjort mkp av samma anledning som du och hon sa att det inte fanns något att vara rädd för. Risken för MF ökar obetydligt. Du kan vara helt lugn, jag lovar.

  • Wed 29 Jan 2020 20:26
    #2

    Tack snälla för svar. Vet du om hon fick veta vad det beror på, att testet misslyckas pga biologiska skäl? Mkp visade inga avvikelser antar jag?

  • Wed 29 Jan 2020 20:36
    #3
    Mirabila skrev 2020-01-29 20:26:47 följande:

    Tack snälla för svar. Vet du om hon fick veta vad det beror på, att testet misslyckas pga biologiska skäl? Mkp visade inga avvikelser antar jag?


    Mkp var helt normalt ja. :)

    Hon fick bara vet att vissa personer helt enkelt inte är kompatibla med testet. Hon har gjort NIPT två gånger under två olika graviditeter och fått samma resultat båda gångerna. Kan bero på att hon har övervikt, men det är osäkert.
  • Wed 29 Jan 2020 20:37
    #4
  • Wed 29 Jan 2020 20:39
    #5

    Jag har gjort moderkaksprov och det var inte alls obehagligt tyckte jag. Det gjorde inte ont och själva ingreppet var över på max fem minuter. Läkaren tvättade av magen och stack sen in en nål och sög ut en liten sträng av moderkakan. Jag fick se allt på ultraljud under tiden. Det ilade liksom till lite i livmodertappen när läkaren sög ut provet men det gjorde inte ont. Sen var det klart. Jag fick svar efter tre arbetsdagar. Allt såg bra ut.

    Missfallsrisken sägs vara 1 procent ungefär men läser man nyare studier tyder mycket på att risken är lägre än så. Så egentligen är det en väldigt liten risk att något händer pga ingreppet. Sen kan man ju i ditt fall också säga att risken att din bebis har DS är försvinnande liten. Såg allt bra ut på ultraljud?

    För min bebis del var det blodprovet som drog ned siffrorna. Efter det har jag fött ett barn som hade medelhög risk på kub, och han hade lite tjockare nackspalt än mina andra barn. 2,6 mm. Men båda han och mitt andra barn som vi tog moderkaksprov på är kromosomnormala.

  • Wed 29 Jan 2020 20:49
    #6

    [quote=80194757][quote-nick]Solblomma30 skrev 2020-01-29 20:39:17 följande:[/quote-nick]Jag har gjort moderkaksprov och det var inte alls obehagligt tyckte jag. Det gjorde inte ont och själva ingreppet var över på max fem minuter. Läkaren tvättade av magen och stack sen in en nål och sög ut en liten sträng av moderkakan. Jag fick se allt på ultraljud under tiden. Det ilade liksom till lite i livmodertappen när läkaren sög ut provet men det gjorde inte ont. Sen var det klart. Jag fick svar efter tre arbetsdagar. Allt såg bra ut.

    Missfallsrisken sägs vara 1 procent ungefär men läser man nyare studier tyder mycket på att risken är lägre än så. Så egentligen är det en väldigt liten risk att något händer pga ingreppet. Sen kan man ju i ditt fall också säga att risken att din bebis har DS är försvinnande liten. Såg allt bra ut på ultraljud?

    För min bebis del var det blodprovet som drog ned siffrorna. Efter det har jag fött ett barn som hade medelhög risk på kub, och han hade lite tjockare nackspalt än mina andra barn. 2,6 mm. Men båda han och mitt andra barn som vi tog moderkaksprov på är kromosomnormala.[/

    Tack! Ja egentligen är ju risken liten. Gjort både kub och ul några dagar senare på KS fostermedicin och allt som kan se bra ut på ul ser bra ut. Nackspalt 1,3, fint hjärta, njurar, fötter, näsben.

    Läkaren där sade också att mf-risken är ca 0,3 procent (1/600, dvs ca en vartannat år om de skulle ta ett test per dag). Fattar inte att jag är en sån hare.

    Hade du mensvärk efter provet? Hur länge vilade du?

    Att vi velar är dels att vi vill veta mer exakt då det är vårt tredje barn. Sambo vill inte riskera skadat barn (i den mån man kan förhindra det, eg inte jag heller). Vissa studier jag sett visar också att misslyckade svar av mina skäl kan bero på avvikelser.

  • Wed 29 Jan 2020 20:51
    #7

    [quote=80194746][quote-nick]Let it Rain skrev 2020-01-29 20:36:34 följande:[/quote-nick]Mkp var helt normalt ja. :)

    Hon fick bara vet att vissa personer helt enkelt inte är kompatibla med testet. Hon har gjort NIPT två gånger under två olika graviditeter och fått samma resultat båda gångerna. Kan bero på att hon har övervikt, men det är osäkert.[/

    Skulle inte förvåna mig om jag är en av dem! Har säkert massa egen skit i blodet... är nu inte överviktig utan snarare under men kan säkert bero på annat.

    Nåväl, gör nytt test imorgon och så får vi ta ställning till fvp beroende på resultat. Kanske kan man prata med ngn på labbet på KS isf. Förra testet skickades till Tyskland.

  • Wed 29 Jan 2020 21:00
    #8

    [quote=80194757][quote-nick]Solblomma30 skrev 2020-01-29 20:39:17 följande:[/quote-nick]Jag har gjort moderkaksprov och det var inte alls obehagligt tyckte jag. Det gjorde inte ont och själva ingreppet var över på max fem minuter. Läkaren tvättade av magen och stack sen in en nål och sög ut en liten sträng av moderkakan. Jag fick se allt på ultraljud under tiden. Det ilade liksom till lite i livmodertappen när läkaren sög ut provet men det gjorde inte ont. Sen var det klart. Jag fick svar efter tre arbetsdagar. Allt såg bra ut.

    Missfallsrisken sägs vara 1 procent ungefär men läser man nyare studier tyder mycket på att risken är lägre än så. Så egentligen är det en väldigt liten risk att något händer pga ingreppet. Sen kan man ju i ditt fall också säga att risken att din bebis har DS är försvinnande liten. Såg allt bra ut på ultraljud?

    För min bebis del var det blodprovet som drog ned siffrorna. Efter det har jag fött ett barn som hade medelhög risk på kub, och han hade lite tjockare nackspalt än mina andra barn. 2,6 mm. Men båda han och mitt andra barn som vi tog moderkaksprov på är kromosomnormala.[/

    Får man fråga hur det kom sig att ni valde mkp istället för nipt? Eller var kub såpass hög att de rekommenderade mkp direkt?

  • Wed 29 Jan 2020 21:24
    #9
    Mirabila skrev 2020-01-29 18:43:36 följande:

    Fick 1:245 på kub för triso 21, 1:20000 för de andra.


    Jag förstår inte, varför blev det öht aktuellt med vidare tester med dessa siffror? Sämre än 1:200 är det väl som räknas som "risk" och då man därmed erbjuds nipt eller annat?

    Jag fick nästan exakt samma på KUB Och blev mkt lättad över så bra resultat (med tanke på min ålder hade jag räknat med betydligt sämre..)
  • Wed 29 Jan 2020 22:12
    #10
    Bertaboll skrev 2020-01-29 21:24:33 följande:

    Jag förstår inte, varför blev det öht aktuellt med vidare tester med dessa siffror? Sämre än 1:200 är det väl som räknas som "risk" och då man därmed erbjuds nipt eller annat?

    Jag fick nästan exakt samma på KUB Och blev mkt lättad över så bra resultat (med tanke på min ålder hade jag räknat med betydligt sämre..)


    Hon gjorde det privat; ?fick pengarna åter...?

    Gränsen är dock olika i olika landsting, i Skåne är den under 1:900
Svar på tråden Misslyckat nipt, rädd för fvp/mkp