• emelii­iiiie
    Sat 1 Feb 2020 07:03
    1313 visningar
    12 svar
    12
    1313

    Att välja ny soffa med småbarn.

    Hej på er!

    Jag har stött på ett i-lands problem! Vi ska köpa ny soffa. I dagsläget har vi en svart men skulle gärna köpa en mellangrå (Grönlid från Ikea). Vi har tre barn, nyfödd, 4-åring och en 10-åring. Tänker att en mellangrå ändå inte är allra sämsta färgen, men svart är såklart de mest förlåtande. Det är ju lite vad man gör det till, men jag vill inte behöva ?vakta? mina barn, fredagsmys med chips måste man få ha i soffan, däremot får de aldrig kladda med tex choklad. Någon med grå soffa som tycker det funkar? Eller är det ett misstag att byta färg?

  • Svar på tråden Att välja ny soffa med småbarn.
  • Anonym (Tvätt­a)
    Sat 1 Feb 2020 07:13
    #1

    Huvudsaken är väl att det går och tvätta tyget. Då kan du ju ha i princip vilken färg som helst.

  • Sat 1 Feb 2020 08:40
    #2

    Har en svart skinnsoffa.

    Köpte en modern (lite dyr) och riktigt lyxig soffa.

    Den klarar hundar, läsk, Oboy, kiss och kräks.

    Är egentligen en människa som föredrar tygsoffa men detta är vårt bästa köp någonsin.

    Den är stor så man kan sova i den och klarat allt den utsätts för varje dag.

    Köpt i en möbelbutik.

    Kostade 28 000. Har inte en enda skada efter 7 år. Hundar hoppar och springer i den, stor och liten hund.

    Barnen kör bilar osv.

  • Sat 1 Feb 2020 09:06
    #3

    Har oxå valt skinn och på det ett madrassskydf. Har barn som är 2 och 4a super smodigt med madrassskyddet vid diverse olyckor ????

  • Sat 1 Feb 2020 09:09
    #4

    Vi har en grå. Just denna är lite väl ljusgrå så smuts syns. Får tvätta lite oftare bara.

  • Anonym (VO)
    Sat 1 Feb 2020 09:24
    #5

    Vi gick från en svart till en ljusgrå soffa med en fyraåring som nu är sju år. Inte en enda fläck på dryga tre år. Vi lärde vårt barn att vara försiktig med den nya soffan, så nu lägger han ut en filt när han äter något i soffan och tvättar händerna efter att t ex ha blivit kladdig av choklad. Några av hans kompisar är dock inte lärda att tvätta sig när de blivit kladdiga på händerna eller runt munnen så de får vi säga till ibland. Så det beror nog helt enkelt lite på hur ni tror att era barn kommer att kunna fixa det.

  • Sat 1 Feb 2020 11:19
    #6

    Svart är nästan lika illa som vitt ur kladdsynpunkt enligt min erfarenhet. Mellangrått med grov struktur det absolut mest förlåtande. Avtagbara överdrag ett måste naturligtvis.

  • emelii­iiiie
    Sat 1 Feb 2020 16:27
    #7

    Skinn är förstås de mest praktiska men inget alternativ för oss :) Får väl helt enkelt räkna med att tvätta lite mer om jag tar den ljusare så får fundera mer om de är värt de haha ;)

  • Anonym (Z)
    Sat 1 Feb 2020 16:42
    #8
    +1

    Det är inte bara småbarn som ställer till det. En småbarnsmamma skrattade så hon läckte i min nya soffa. Fast hon erbjöd sig att betala för tvätt av tyget åtminstone.

  • Mascar­aklump­ar
    Sat 1 Feb 2020 17:59
    #9

    Vi har haft en icke-tvättbar soffklädsel i den nyansen och skulle inte rekommendera det. Den höll max 1 år. Är klädseln tvättbar i maskin så är det en annan sak, då går det bra att äta chips och annat som går att tvätta bort (blåbär, permanenta färgpennor och dylikt får man vara försiktig med)

  • Anonym (Meler­ad)
    Sat 1 Feb 2020 18:09
    #10

    Grå är bra men gråmelerad är ännu bättre. Vi hade Karlstad från ikea. Så förlåtande!!

  • emelii­iiiie
    Sat 1 Feb 2020 21:15
    #11
    Mascaraklumpar skrev 2020-02-01 17:59:34 följande:

    Vi har haft en icke-tvättbar soffklädsel i den nyansen och skulle inte rekommendera det. Den höll max 1 år. Är klädseln tvättbar i maskin så är det en annan sak, då går det bra att äta chips och annat som går att tvätta bort (blåbär, permanenta färgpennor och dylikt får man vara försiktig med)


    Går tvätta den på 40 grader :)
  • Sat 1 Feb 2020 21:50
    #12

    Vi har en melerad ganska ljus beige soffa med tvättbar klädsel och det går bra, haft den ett år och inte behövt tvätta än. Har en fyraåring som får äta alla snacks utom blåbär och hallon i soffan (mat äts vid köksbordet). Blir han kladdig vet han att han ska gå och tvätta sig men man får påminna så gör han det.

Svar på tråden Att välja ny soffa med småbarn.