• Sun 2 Feb 2020 08:48
    5104 visningar
    144 svar
    144
    5104

    Beslöjad eller avslöjad?

    Det har ett längre tag pågått en debatt om slöjans vara eller icke-vara. Vi pratar alltså inte bara om de där heltäckande varianterna med eller utan galler för ansiktet utan även de slöjor som täcker främst håret och ibland även hals/nacke.

    Omröstningsfrågan: Ska man införa ett generellt slöjförbud i Sverige? Eller finns det någon annan variant som vore bättre? Ska det förbjudas på allmän plats, på vissa arbetsplatser, förbud bara för barn, för bara vissa typer av slöjor...?

    För- och nackdelar med ett förbud? Är slöja en kvinnas rätt eller en kvinnas förtryck?

    Länkar till två aktuella artiklar nedan:

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/manifestation-for-ratten-att-bara-sloja

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ledande-politiker-hijab-symbol-for-kvinnofortryck

    Försök hålla diskussionen civiliserad är ni snälla!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Beslöjad eller avslöjad?
  • Barbro­45
    Sun 2 Feb 2020 10:17
    #1
    +3

    Inget av alternativen är relevant för mig, jag behöver alternativet. Nej, det kommer inte att ge önskad effekt.
    Vi får fråga oss varför man vill ha ett förbud mot hijab (den huvudduk som helt täcker håret). Om vi ska införa ett förbud mot ett visst klädesplagg så är det viktigt att lagtexten formuleras så att man förstår vad som avses. Om vi anger att det gäller klädesplagg som täcker håret på kvinnor, män ska alltså fortfarande få täcka sitt hår om de önskar. Då får vi stora problem med flera av våra svenska folkdräkter, titta t.ex. på Rättviksdräkten, den tror jag att det är få av oss som vill förbjuda. Om vi då istället anger specifikt niqab så klarar vi våra svenska folkdräkter. Vad skulle straffet vara om man ändå bär plagget i den miljö där den är förbjuden, bötesstraff, avsked får tjänst? Jag gissar att det då riskerar att bli ett otal personer som tar på sig en niqab som en protest mot lagen. Tänk hur många ingripande polisen måste göra, böterna kommer att överklagas, domstolarna blir överhopade av dessa rättsförhandlingar. 
    De kvinnor som väljer eller tvingas att dölja sitt hår kan fortsättningsvis  istället välja att fälla upp luvan på sin hoodie och knyta till banden. De kan också välja Rättviksdräktens huvudbonad. Alternativt kommer dessa kvinnor välja/tvingas avstå från att vistas i offentlig miljö eller på en arbetsplats.
    Ett sånt förbud skulle vara ett slag i luften och inte ge någon effekt på det grundläggande problemet. Segregation och kvinnoförtryck.

  • Sun 2 Feb 2020 11:25
    #2
    Barbro45 skrev 2020-02-02 10:17:15 följande:

    Inget av alternativen är relevant för mig, jag behöver alternativet. Nej, det kommer inte att ge önskad effekt.
    Vi får fråga oss varför man vill ha ett förbud mot hijab (den huvudduk som helt täcker håret). Om vi ska införa ett förbud mot ett visst klädesplagg så är det viktigt att lagtexten formuleras så att man förstår vad som avses. Om vi anger att det gäller klädesplagg som täcker håret på kvinnor, män ska alltså fortfarande få täcka sitt hår om de önskar. Då får vi stora problem med flera av våra svenska folkdräkter, titta t.ex. på Rättviksdräkten, den tror jag att det är få av oss som vill förbjuda. Om vi då istället anger specifikt niqab så klarar vi våra svenska folkdräkter. Vad skulle straffet vara om man ändå bär plagget i den miljö där den är förbjuden, bötesstraff, avsked får tjänst? Jag gissar att det då riskerar att bli ett otal personer som tar på sig en niqab som en protest mot lagen. Tänk hur många ingripande polisen måste göra, böterna kommer att överklagas, domstolarna blir överhopade av dessa rättsförhandlingar. 
    De kvinnor som väljer eller tvingas att dölja sitt hår kan fortsättningsvis  istället välja att fälla upp luvan på sin hoodie och knyta till banden. De kan också välja Rättviksdräktens huvudbonad. Alternativt kommer dessa kvinnor välja/tvingas avstå från att vistas i offentlig miljö eller på en arbetsplats.
    Ett sånt förbud skulle vara ett slag i luften och inte ge någon effekt på det grundläggande problemet. Segregation och kvinnoförtryck.


    Asch då, det borde jag ha tänkt på som alternativ!

    Du har nog väldigt rätt, jag tror att ett förbud skulle bli, inte bara tandlöst, men det kommer att bli en snårskog att urskilja en hijab från vissa andra huvuddukar man kan ha, även som icke-troende kan man ju ibland täcka huvudet på ett liknande sätt. Det finns en hel del frågetecken att räta ut innan man kan sätta fingret på en lagtext.

    Tittar man på Danmark verkar det inte särskilt lyckat iaf... https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/burkaforbudet-i-danmark-trader-i-kraft

    Även lösskägg är förbjudet där, det blir inte kul i tomtetider... Men man får väl hävda undantag just runt jul förstås.

    Sedan tror jag man skapar ett merarbete för polisen, åtminstone i grannlandet då där polisen under ett år gett böter till totalt 39 personer enligt den nya lagen, varav nästan hälften bar något annat än dessa religiöst förknippade plagg. T ex kan nämnas elefantmössor, sjalar, solglasögon... Det blir absurt till slut.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/22-boter-for-att-bara-burka-eller-niqab
  • Mascar­aklump­ar
    Sun 2 Feb 2020 13:01
    #3
    +1

    Sista alternativet. Man kan inte motverka förtryck genom att inskränka människors frihet, utan lösningen är att att ge unga kvinnor och män utbildning och se till att de som önskar det får hjälp att ta sig bort från de kulturer de inte vill leva i. Det kommer ta tid, men förtrycket av kvinnor är något som utvecklats under många årtusenden och det finns tyvärr inga snabba lösningar på problemet, även om jag verkligen önskar att det gjorde det.

  • Sun 2 Feb 2020 17:36
    #4
    Mascaraklumpar skrev 2020-02-02 13:01:47 följande:

    Sista alternativet. Man kan inte motverka förtryck genom att inskränka människors frihet, utan lösningen är att att ge unga kvinnor och män utbildning och se till att de som önskar det får hjälp att ta sig bort från de kulturer de inte vill leva i. Det kommer ta tid, men förtrycket av kvinnor är något som utvecklats under många årtusenden och det finns tyvärr inga snabba lösningar på problemet, även om jag verkligen önskar att det gjorde det.


    Håller verkligen med, utbildning och insikter kommer man längst med!
  • Anonym (mmm)
    Sun 2 Feb 2020 18:17
    #5

    Just det här med kläder: man har i alla tider försökt styra folk genom at bestämma över hur man ska vara klädd i olika kulturer. Det var inte länge sen kvinnor i Sverige inte fick ha utsläppt hår om de var gifta tex. Det var bara ogifta unga flickor som hade håret så. Och vem hade bestämt det? Män förstås, i nåt slags religiös moraliskt syfte, som så mycket annat. Dette med den muslimska slöjan är ganska likt. 
    För ca 100 år sedan bar alla, både män och kvinnor, hela baddräkter med lite ben på. Sen kom bikinin och somliga grupper protesterade väldigt. 
    Ja så där har vi hållit på igenom historien. 

  • Sun 2 Feb 2020 19:32
    #6
    Anonym (mmm) skrev 2020-02-02 18:17:42 följande:

    Just det här med kläder: man har i alla tider försökt styra folk genom at bestämma över hur man ska vara klädd i olika kulturer. Det var inte länge sen kvinnor i Sverige inte fick ha utsläppt hår om de var gifta tex. Det var bara ogifta unga flickor som hade håret så. Och vem hade bestämt det? Män förstås, i nåt slags religiös moraliskt syfte, som så mycket annat. Dette med den muslimska slöjan är ganska likt. 
    För ca 100 år sedan bar alla, både män och kvinnor, hela baddräkter med lite ben på. Sen kom bikinin och somliga grupper protesterade väldigt. 
    Ja så där har vi hållit på igenom historien. 


    Oj det visste jag inte! Man lär sig något nytt varje dag :) Jag måste säga att jag ser parallellerna du drar där!

    Jag är inte muslim, eller ens troende, men jag vill också kunna ha på mig liknande plagg ibland. Har man t ex av någon anledning bara halsduk men ingen mössa och det är kallt ut så är det guld värt att kunna dra halsduken runt huvudet istället, det vill jag inte behöva få böter för isf!
  • Barbro­45
    Sun 2 Feb 2020 22:30
    #7
    +2

    Kvinnor och deras kläder är problematiskt för män, för det är oftast män som har synpunkter. Antingen ska vi klä på oss, annars blir vi trakasserade, eller så ska vi klä av oss annars blir vi trakasserade.


    Anonym (mmm) skrev 2020-02-02 18:17:42 följande:

    Just det här med kläder: man har i alla tider försökt styra folk genom at bestämma över hur man ska vara klädd i olika kulturer. Det var inte länge sen kvinnor i Sverige inte fick ha utsläppt hår om de var gifta tex. Det var bara ogifta unga flickor som hade håret så. Och vem hade bestämt det? Män förstås, i nåt slags religiös moraliskt syfte, som så mycket annat. Dette med den muslimska slöjan är ganska likt. 

    För ca 100 år sedan bar alla, både män och kvinnor, hela baddräkter med lite ben på. Sen kom bikinin och somliga grupper protesterade väldigt. 

    Ja så där har vi hållit på igenom historien. 


  • Anonym (Alli)
    Mon 3 Feb 2020 03:11
    #8

    Jag tror också att det är för problematiskt att ta in någon slags alltäckande förbud.

    På allmän plats tycker jag inte att man ska få dölja hela sitt ansikte- rånarluva, niqab eöler vad det än är, om det inte finns anledning så som att det blåser eller är för jäkla kallt. Och jag vill inte vara den som formulerar gränsen där! Men jag tycker att det är viktigt att man ska kunna veta vem det är som går i skolan, ansöker om en id-handling, ansöker om bidrag, bibliotekskort osv.

    Gällande barn tycker jag det är ännu svårare. Ingen skulle ju tvinga en 1-åring som skolas in på föris att ha slöja, men ponera att föräldrarna önskade det. Är det rimligt att förskolepersonalen ser till att den är på och sitter rätt över tiden, även om barnet själv skulle dra av den när den lekte? Kanske inte.

    Om det är upp till barnet själv då? Fortf. svårt... redan i tioårsåldern finns det säkerligen både de som känner sig tvingade hemifrån att bära det, och skulle önska sig ett slöjförbud i skolan, och de som inte är tvingade hemma, men som vill ha det och skulle bli väldigt arga om det fanns ett förbud emot det.

    Personligen skulle jag önska att alla barn fick vänta ett tag innan de kunde bekänna sig till en religion. Med det menar jag inte att de inte får fira påsk eller ramadan... men de kanske inte ska fasta, be fem gånger om dagen, gå i julottan eller följa andra mer påträngande religiösa regler eller seder, och inte heller bära stora symboler. Litet kors, liten davidsstjärna eller liten fatimas hand som halsband skulle kunna gå bra, men inte kippor, turbaner, slöjor eller annat som dessutom kan försvåra lek och aktivitet? Väder ska såklart spela in som alltid. Mössa ok ut, mössa inte ok inne-principen.

  • Mon 3 Feb 2020 05:12
    #9
    -1 +1

    Jag anser att alla former av religiösa symboler och klädnader ska vara förbjudna på allmän plats. Enda vettiga dispensen som kan ges till ett sådant förbud är religiösa byggnader. Där kan man få ägna sig åt religion, alternativt i hemmet.

    Här i Sverige har vi gått ifrån allt vad heltäckande klädnad och övertäckt hår heter. Man ska få klä sig som man vill och inte bli tvingad av familj eller religiös åskådning att bära en viss typ av klädesplagg. Kvinnor i Sverige har kämpat för sina rättigheter och man bör inte uppmuntra klädnader som associeras med en viss typ av förtryck, religion och kultur.

    Om detta inte passar en viss typ av målgrupp är det tråkigt och de får bosätta sig i ett annat land om det inte passar. Man får helt enkelt ta seden dit man kommer. Att bo i Sverige är inte en rättighet.

    Och för kommande påhopp: nämn en drös med människor som vill springa runt med hijab och som har valt det utan påtryck av familjen.

  • Mon 3 Feb 2020 06:09
    #10
    Anonym (Alli) skrev 2020-02-03 03:11:22 följande:

    Jag tror också att det är för problematiskt att ta in någon slags alltäckande förbud.

    På allmän plats tycker jag inte att man ska få dölja hela sitt ansikte- rånarluva, niqab eöler vad det än är, om det inte finns anledning så som att det blåser eller är för jäkla kallt. Och jag vill inte vara den som formulerar gränsen där! Men jag tycker att det är viktigt att man ska kunna veta vem det är som går i skolan, ansöker om en id-handling, ansöker om bidrag, bibliotekskort osv.

    Gällande barn tycker jag det är ännu svårare. Ingen skulle ju tvinga en 1-åring som skolas in på föris att ha slöja, men ponera att föräldrarna önskade det. Är det rimligt att förskolepersonalen ser till att den är på och sitter rätt över tiden, även om barnet själv skulle dra av den när den lekte? Kanske inte.

    Om det är upp till barnet själv då? Fortf. svårt... redan i tioårsåldern finns det säkerligen både de som känner sig tvingade hemifrån att bära det, och skulle önska sig ett slöjförbud i skolan, och de som inte är tvingade hemma, men som vill ha det och skulle bli väldigt arga om det fanns ett förbud emot det.

    Personligen skulle jag önska att alla barn fick vänta ett tag innan de kunde bekänna sig till en religion. Med det menar jag inte att de inte får fira påsk eller ramadan... men de kanske inte ska fasta, be fem gånger om dagen, gå i julottan eller följa andra mer påträngande religiösa regler eller seder, och inte heller bära stora symboler. Litet kors, liten davidsstjärna eller liten fatimas hand som halsband skulle kunna gå bra, men inte kippor, turbaner, slöjor eller annat som dessutom kan försvåra lek och aktivitet? Väder ska såklart spela in som alltid. Mössa ok ut, mössa inte ok inne-principen.


    Det ska bli intressant att se hur förskolor och fritids kommer hantera att stå mitt emellan Barnkonventionen och föräldrar som kräver att slöjan är på, vill styra lekar och umgänge och rotar igenom dock- och legolådor i jakt på osedlighet.
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Beslöjad eller avslöjad?