• Sun 2 Feb 2020 08:48
    5249 visningar
    144 svar
    144
    5249

    Beslöjad eller avslöjad?

    Det har ett längre tag pågått en debatt om slöjans vara eller icke-vara. Vi pratar alltså inte bara om de där heltäckande varianterna med eller utan galler för ansiktet utan även de slöjor som täcker främst håret och ibland även hals/nacke.

    Omröstningsfrågan: Ska man införa ett generellt slöjförbud i Sverige? Eller finns det någon annan variant som vore bättre? Ska det förbjudas på allmän plats, på vissa arbetsplatser, förbud bara för barn, för bara vissa typer av slöjor...?

    För- och nackdelar med ett förbud? Är slöja en kvinnas rätt eller en kvinnas förtryck?

    Länkar till två aktuella artiklar nedan:

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/manifestation-for-ratten-att-bara-sloja

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ledande-politiker-hijab-symbol-for-kvinnofortryck

    Försök hålla diskussionen civiliserad är ni snälla!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Beslöjad eller avslöjad?
  • Mon 3 Feb 2020 19:30
    #21
    Anonym (svea) skrev 2020-02-03 19:13:53 följande:

    Låt oss säga som så att i Iran så dör kvinnor för rätten att slippa slöja. I Sverige drar batiktanter på sig slöja i "solidaritet" när slöjförbud på barn blur aktuellt.


    Den kulturrelativismen tror jag äntligen blivit ful, men det återstår att se. Sedan vet vi alla att främlingsfientliga bryr sig noll och inget om motsatta rörelser som My Stealthy Freedom, det är feminister som ÄR den rörelsen och det är andra feminister som helhjärtat stöder den.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Anony­m 666)
    Mon 3 Feb 2020 19:38
    #22
    +2
    Anonym (svea) skrev 2020-02-03 19:13:53 följande:

    Låt oss säga som så att i Iran så dör kvinnor för rätten att slippa slöja. I Sverige drar batiktanter på sig slöja i "solidaritet" när slöjförbud på barn blur aktuellt.


    Men det är ju viss skillnad på att kämpa sig loss från slöjan i ett land där man kan dödas om man tar av sig slöjan jämfört med ett "modernt" västerländskt land där man borde få välja som man vill?
  • Anonym (***)
    Mon 3 Feb 2020 19:48
    #23
    +1
    Anonym (svea) skrev 2020-02-03 19:13:53 följande:

    Låt oss säga som så att i Iran så dör kvinnor för rätten att slippa slöja. I Sverige drar batiktanter på sig slöja i "solidaritet" när slöjförbud på barn blur aktuellt.


    Ja, det stämmer. I Iran kämpar kvinnor för att få klä sig som de själva vill. Ska vi i Sverige verkligen gå i Irans fotspår?
  • Thu 6 Feb 2020 12:41
    #24
    +1

    Jag ser slöja som kvinnoförtryck. Tror dock inte att den enbart tillhör religionen utan mer kvinnoförtryckande kultur. Men jag är dock emot ett förbud. Tror inte förbud och fler regler är rätta vägen att gå.

  • Thu 6 Feb 2020 13:32
    #25
    -1

    Nej, jag tror inte på ett förbud. Slöjan är problematisk på flera sätt men jag tror ett förbud snarare skulle isolera kvinnor mer, inte minska förtryck.

  • Thu 6 Feb 2020 13:41
    #26

    Inget alternativ passade!

    Anser att ett förbud snarare stjälper dessa kvinnors integration i samhället för inte sjutton lär deras män tillåta dem att lämna hemmet utan slöja om det blir ett förbud utan de blir då helt inlåsta istället...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (f)
    Thu 6 Feb 2020 15:16
    #27
    +1
    Anonym (svea) skrev 2020-02-03 19:13:53 följande:

    Låt oss säga som så att i Iran så dör kvinnor för rätten att slippa slöja. I Sverige drar batiktanter på sig slöja i "solidaritet" när slöjförbud på barn blur aktuellt.


    Detta stämmer. Har knappt träffat några kvinnor från Iran i Sverige heller som tycker att slöja är en bra sak. Jobbar med tre.

    Jag är inte emot en religion, även om jag i grunden är agnostiker, men jag är emot en normalisering av att kvinnor ska täckas över. framförallt för att inte räknas som lovligt byte.
  • OscarW­ilde
    Thu 6 Feb 2020 15:23
    #28
    Anonym (svea) skrev 2020-02-03 19:13:53 följande:

    Låt oss säga som så att i Iran så dör kvinnor för rätten att slippa slöja. I Sverige drar batiktanter på sig slöja i "solidaritet" när slöjförbud på barn blur aktuellt.


    Ja, Iran fängslar man kvinnor som tagit av sig slöjan. Läste för cirka två år sedan om kvinna som fått 2.5 års fängelse för detta. I Sverige firar vi Slöjan Dag och media firar glatt med. DN:s reporter tar på sig en slöja och man berättar att det inte förekommer tvång och hot kring slöjan.
  • Persbr­andtko­la
    Thu 6 Feb 2020 15:24
    #29
    +2

    Jag tror på slöjtvång. Så för de familjer där kvinnorna bär slöja, måste även männen göra det. Problemet fixat. :P 

  • Thu 6 Feb 2020 17:47
    #30

    Jag tycker att det finns väldigt många kloka tankar i den här tråden! Det visar verkligen på frågans komplexitet.

Svar på tråden Beslöjad eller avslöjad?