• Sun 2 Feb 2020 08:48
    5102 visningar
    144 svar
    144
    5102

    Beslöjad eller avslöjad?

    Det har ett längre tag pågått en debatt om slöjans vara eller icke-vara. Vi pratar alltså inte bara om de där heltäckande varianterna med eller utan galler för ansiktet utan även de slöjor som täcker främst håret och ibland även hals/nacke.

    Omröstningsfrågan: Ska man införa ett generellt slöjförbud i Sverige? Eller finns det någon annan variant som vore bättre? Ska det förbjudas på allmän plats, på vissa arbetsplatser, förbud bara för barn, för bara vissa typer av slöjor...?

    För- och nackdelar med ett förbud? Är slöja en kvinnas rätt eller en kvinnas förtryck?

    Länkar till två aktuella artiklar nedan:

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/manifestation-for-ratten-att-bara-sloja

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ledande-politiker-hijab-symbol-for-kvinnofortryck

    Försök hålla diskussionen civiliserad är ni snälla!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Beslöjad eller avslöjad?
  • Sun 9 Feb 2020 12:40
    #61
    Crash Man skrev 2020-02-09 12:26:07 följande:

    Jag är Sverigedemokrat, men jag stödjer inte ett slöjförbud. En stat ska inte bestämma hur dess medlemmar ska klä sig - svårare än så är det inte.


    Härligt att se folk som fortfarande förstår sig på frihet,
  • Sun 9 Feb 2020 12:40
    #62
    +2
    KillBill skrev 2020-02-09 12:23:47 följande:

    Din logik haltar betänkligt.

     Rasism finns inom alla religioner, I nazityskland propagerades tex för kristendom  sv.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Christen I USA finns kristna grupperingar för fram hatpropaganda mot tex homosexuella.  Menar du att detta är grund för att bannlysa kristendomen ifrån Sverige eller är det bara andra religioner än den kristna som ska bannlysas för vad som sker inom vissa delar av religionen?

    Om du klär dig i en SS uniform så riskerar du självklart att dömas för hets mot folkgrupp. Att en kristen kvinna bär nunnedräkt eller om en muslimsk kvinna täcker sitt hår är i sig självklart inte något brott.

     


    Du har inte visat att min logik haltar någonstans. Ja rasism finns inom alla religioner precis som du säger därför måste deras inflytande i ett modernt samhälle vara ett absolut minimum.

    Tyvärr fungerar inte ditt svaga argument med "whataboutism"

    Så försök inte ens dra det värdelösa kortet.

    Ja du kan dömas för hets mot folkgrupp om du har SS uniform vilket var långt ifrån den poäng jag gjorde så försök inte med en handwave.

    För någon av religionen Baha'i så står islam för folkmord och förtryck. För kristna i Mellanöstern står islam för detsamma i stora delar.

    Bara för att Sverige har valt att hålla religion om ryggen framför folks rätt att slippa dess förtryck har inte med om det är moraliskt riktigt eller ej.
  • Sun 9 Feb 2020 12:40
    #63
    +2
    KillBill skrev 2020-02-09 12:23:47 följande:

    Din logik haltar betänkligt.

     Rasism finns inom alla religioner, I nazityskland propagerades tex för kristendom  sv.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Christen I USA finns kristna grupperingar för fram hatpropaganda mot tex homosexuella.  Menar du att detta är grund för att bannlysa kristendomen ifrån Sverige eller är det bara andra religioner än den kristna som ska bannlysas för vad som sker inom vissa delar av religionen?

    Om du klär dig i en SS uniform så riskerar du självklart att dömas för hets mot folkgrupp. Att en kristen kvinna bär nunnedräkt eller om en muslimsk kvinna täcker sitt hår är i sig självklart inte något brott.

     


    Du har inte visat att min logik haltar någonstans. Ja rasism finns inom alla religioner precis som du säger därför måste deras inflytande i ett modernt samhälle vara ett absolut minimum.

    Tyvärr fungerar inte ditt svaga argument med "whataboutism"

    Så försök inte ens dra det värdelösa kortet.

    Ja du kan dömas för hets mot folkgrupp om du har SS uniform vilket var långt ifrån den poäng jag gjorde så försök inte med en handwave.

    För någon av religionen Baha'i så står islam för folkmord och förtryck. För kristna i Mellanöstern står islam för detsamma i stora delar.

    Bara för att Sverige har valt att hålla religion om ryggen framför folks rätt att slippa dess förtryck har inte med om det är moraliskt riktigt eller ej.
  • Sun 9 Feb 2020 12:42
    #64
    +1
    Crash Man skrev 2020-02-09 12:26:07 följande:

    Jag är Sverigedemokrat, men jag stödjer inte ett slöjförbud. En stat ska inte bestämma hur dess medlemmar ska klä sig - svårare än så är det inte.


    Fast det finns massor av regler hur och vad du ska klä dig i och när och när inte det är tillåtet.

    Seriöst läs på innan du börjar argumentera.
  • Anonym (Anony­m 666)
    Sun 9 Feb 2020 12:51
    #65
    Liberté skrev 2020-02-09 12:40:54 följande:
    Bara för att Sverige har valt att hålla religion om ryggen framför folks rätt att slippa dess förtryck har inte med om det är moraliskt riktigt eller ej.
    Du menar för att Sverige är så idiotiska att man följer FN:s mänskliga rättigheter..?

    Enligt artikel 18 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna har varje människa rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt slås också fast i Europakonventionen om mänskliga rättigheter.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/religionsfriheten-en-langtgaende-rattighet
  • Sun 9 Feb 2020 12:56
    #66
    KillBill skrev 2020-02-09 12:34:47 följande:

    Det är förbjudet för förskolelärare/lärare att hindra barn från att ta av sig religiös klädsel. Det är förbjudet för förskolelärare/lärare att tvinga barn att ta på sig religiös klädsel. Om det ändå finns problem med förskolelärare/lärare som hjälper föräldrar att bevaka barnens klädsel så kommer kanske inte y lagstiftningen vara rätt väg att gå utan det som behövs är bättre kontroll på att den lag som redan finns efterföljs. 

    Det är tragiskt att partier som SD, moderaterna och kristdemokraterna stoppar alla försök att förbjuda religiösa skolor (förmodligen är problemen ännu större i denna typ av skolor och kontrollen är ännu sämre)


    Ja högern har aldrig brytt sig om barn- och kvinnorättsfrågor, även om de försöker rida på det när det passar. Antifeminister, definitivt inte heller. Men det är en stor sorg i mitt vänsterhjärta att just vänsterpartier, också och mest, kulturrelativiserat så länge att hedersproblematiken nu är så pass etablerad och delvis institutionaliserad, OCH att de mobbat ut sina egna. Även mitten har gjort sig skyldig till detta. Tidigt 90-tal började jag engagera mig i arbete mot könsstympning och bortgifte när jag bodde utomlands, men jag möts ganska ofta och än idag av skolledare med väldigt liten kunskap och som snabbt vill sortera ner mig i SD-facket och att jag nog läst något sensationellt i tidningen som upprört mig. SD... Över min döda kropp. Är uppvuxen med deras stöveltramp och väl insatt i att barn och kvinnor inte står högt ens på dagens agenda, annat än när det fyller antimuslimska syften.

    Det behövs insatser i hela skolan och man behöver villkora SFI och bidrag överallt. SFI och FBK behöver ha ännu tydligare direktiv, alla, att arbeta med dessa frågor.
    #inteensamaldrigglömd
  • Sun 9 Feb 2020 13:27
    #67
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-02-09 12:51:06 följande:

    Du menar för att Sverige är så idiotiska att man följer FN:s mänskliga rättigheter..?

    Enligt artikel 18 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna har varje människa rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt slås också fast i Europakonventionen om mänskliga rättigheter.

    www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/religionsfriheten-en-langtgaende-rattighet


    Du länkar till något du inte ens förstår eller läst. Grattis kompis testa att ta ett par kurser juridik innan du försöker lägga fram argument.

    Exempelvis har Frankrike också skrivit under men inom ALL offentlig verksamhet samt statligt ägda företag så är det förbjudet att ha några som helst religiösa symboler eller tecken .

    Inget som helst problem med FN då Frankrike är en sekulär stat först.

    Du skulle kunna säga att endast får utöva religion i deras hem och kalla det klart enligt FNs regler så länge du behandlar alla lika.

    Något mer du vill ha förklarat på basnivå?
  • Anonym (Anony­m 666)
    Sun 9 Feb 2020 13:43
    #68
    Liberté skrev 2020-02-09 13:27:25 följande:
    Du länkar till något du inte ens förstår eller läst. Grattis kompis testa att ta ett par kurser juridik innan du försöker lägga fram argument.

    Exempelvis har Frankrike också skrivit under men inom ALL offentlig verksamhet samt statligt ägda företag så är det förbjudet att ha några som helst religiösa symboler eller tecken .

    Inget som helst problem med FN då Frankrike är en sekulär stat först.

    Du skulle kunna säga att endast får utöva religion i deras hem och kalla det klart enligt FNs regler så länge du behandlar alla lika.

    Något mer du vill ha förklarat på basnivå?
    Yo mannen, chilla klyket från orten vettu, det får du verkligen att framstå som seriös. Inte mitt fel om du inte kan läsa innantill och fatta saker.

    Du påstår att Sverige håller religioner om ryggen och det enda du gör när folk kommer med invändningar är att gnälla att de inte kan argumentera ordentligt. Kryp tillbaka till sandlådan, kompis.
  • Sun 9 Feb 2020 13:51
    #69
    -2 +1
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-02-09 13:43:35 följande:

    Yo mannen, chilla klyket från orten vettu, det får du verkligen att framstå som seriös. Inte mitt fel om du inte kan läsa innantill och fatta saker.

    Du påstår att Sverige håller religioner om ryggen och det enda du gör när folk kommer med invändningar är att gnälla att de inte kan argumentera ordentligt. Kryp tillbaka till sandlådan, kompis.


    Grattis till att du inte ens vågade bemöta det jag skrev tidigare när jag totalt sågade ditt patetiska inlägg.

    Skaffa ett riktigt konto nästa gång du vill bli taget det minsta seriöst i en debatt.
  • Sun 9 Feb 2020 14:09
    #70
    Liberté skrev 2020-02-09 13:51:32 följande:
    Grattis till att du inte ens vågade bemöta det jag skrev tidigare när jag totalt sågade ditt patetiska inlägg.

    Skaffa ett riktigt konto nästa gång du vill bli taget det minsta seriöst i en debatt.
    Försök hålla god ton i diskussionen. Sådana här barnsligheter kan tas i pm.
Svar på tråden Beslöjad eller avslöjad?