• Mon 3 Feb 2020 09:37
    1493 visningar
    13 svar
    13
    1493

    Vart har ni era sparkonto? Fördelaktig ränta?

    Hej!

    Är ganska ny på att spara.

    Har just nu ett sparkonto på Swedbank med 40.000 kr kvar Men ingen ränta. Vill gärna ha det som buffert så ett konto utan bindningstid men ändå lite ränta vore fint då jag fortsätter spara lite på det, ca 4000/månad.

    Har redan satsat på aktier och fonder, vilka jag också sparar i varje månad 1350 kr +- några tusen. Har ca. 30.000 där.

    Jag är ensamstående för tillfället så behöver kunna plocka ut från sparkontot vid nödvändiga tillfällen.

    I vilken bank sparar ni?

  • Svar på tråden Vart har ni era sparkonto? Fördelaktig ränta?
  • Mon 3 Feb 2020 09:47
    #1

    Avanza och Forex

  • Mon 3 Feb 2020 11:03
    #2
    Lee*** skrev 2020-02-03 09:47:39 följande:

    Avanza och Forex


    Googlar mycket och det finns många banker. Svårt att veta vad som är bra och tillförlitligt. Men det lutar lite åt Avanza där jag redan är kund idag.
  • Mon 3 Feb 2020 11:57
    #3

    Avanza, där har vi vår buffert/semesterpengar. Inte mycket ränta, men lite i alla fall.

  • Tue 4 Feb 2020 19:20
    #4

    Det spelar ingen roll vad man väljer, det blir ju inga pengar i ränta i alla fall.

    Kör med banken vanliga sparkonto + fonder.

  • Thu 6 Feb 2020 06:33
    #5

    Har sparat på SBAB i många år. Har bufferten där.

    Räntan är väl 0,5 eller motsvarande skrattretande summa. Det finns obundna sparkonton som ger upp till 0,95 (tror jag är den högsta siffran jag sett) men är det värt besväret för någon futtig hundralapp? På 100k får man 350 kr i ränta efter skatt på ett år på SBAB. Banken som ger 0,95% ger istället 665 kr efter skatt.

    Det viktigaste i ditt månads-buffertsparande är summan du avsätter varje månad, det är den och inte räntan som får bufferten att växa.

  • Thu 6 Feb 2020 08:33
    #6
    Mint skrev 2020-02-06 06:33:43 följande:

    Har sparat på SBAB i många år. Har bufferten där.

    Räntan är väl 0,5 eller motsvarande skrattretande summa. Det finns obundna sparkonton som ger upp till 0,95 (tror jag är den högsta siffran jag sett) men är det värt besväret för någon futtig hundralapp? På 100k får man 350 kr i ränta efter skatt på ett år på SBAB. Banken som ger 0,95% ger istället 665 kr efter skatt.

    Det viktigaste i ditt månads-buffertsparande är summan du avsätter varje månad, det är den och inte räntan som får bufferten att växa.


    Det är sant! Tack för input. Kanske inte värt besväret.

    Jag försöker få pengarna att växa på alla sätt, är glad för varenda hundralapp just nu. Har nog blivit lite besatt av att försöka spara. Det är väl för att jag inte äger något (hus, bil etc) som jag känner att jag åtminstone vill ha pengar på kontot OM jag vill äga..
  • Thu 6 Feb 2020 11:35
    #7
    Erikanin skrev 2020-02-06 08:33:47 följande:
    Det är sant! Tack för input. Kanske inte värt besväret.

    Jag försöker få pengarna att växa på alla sätt, är glad för varenda hundralapp just nu. Har nog blivit lite besatt av att försöka spara. Det är väl för att jag inte äger något (hus, bil etc) som jag känner att jag åtminstone vill ha pengar på kontot OM jag vill äga..
    Men behöver du verkligen så mycket mer i buffert som ligger i rena pengar?

    Varför inte utöka ditt sparande i fonder istället, då kan pengarna öka mer.
  • Thu 6 Feb 2020 17:19
    #8
    Tonårsmamman1 skrev 2020-02-06 11:35:16 följande:

    Men behöver du verkligen så mycket mer i buffert som ligger i rena pengar?

    Varför inte utöka ditt sparande i fonder istället, då kan pengarna öka mer.


    Kanske inte, jag försöker sätta in det mesta i fonder men tänkte i alla fall ha kanske 50 på sparkontot som jag bara kan ta av vid behov. Men kanske skulle ha mer i fonder..

    Tack för tips!
  • Thu 6 Feb 2020 19:39
    #9
    Erikanin skrev 2020-02-06 17:19:12 följande:
    Kanske inte, jag försöker sätta in det mesta i fonder men tänkte i alla fall ha kanske 50 på sparkontot som jag bara kan ta av vid behov. Men kanske skulle ha mer i fonder..

    Tack för tips!
    Spar först ihop pengar på ett konto som du kan ta av om du behöver, då behöver du inte sälja fonder du äger som kanske sjunkigt lite i  värde om man tex kör högrisk då kommer det gå upp och ned.

    Jag själv kör enbart högriskfonder.
  • Fri 7 Feb 2020 09:59
    #10
    Noname00 skrev 2020-02-06 19:39:57 följande:

    Spar först ihop pengar på ett konto som du kan ta av om du behöver, då behöver du inte sälja fonder du äger som kanske sjunkigt lite i  värde om man tex kör högrisk då kommer det gå upp och ned.

    Jag själv kör enbart högriskfonder.


    Blev lite inspirerad! Tack !

    Jag köpte lite fler fonder idag. Jag sparar också mestadels i högrisk då det är långsiktigt.

    Det kanske räcker att ha 30 kvar på vanligt sparkonto. Jag har nästan inga utgifter för tillfället förutom billigt boende och försäkringar. Riskerar ingen arbetslöshet men sjukskrivning kan man aldrig helt gå säker för.
  • Sun 9 Feb 2020 11:35
    #11
    Erikanin skrev 2020-02-07 09:59:37 följande:
    Blev lite inspirerad! Tack !

    Jag köpte lite fler fonder idag. Jag sparar också mestadels i högrisk då det är långsiktigt.

    Det kanske räcker att ha 30 kvar på vanligt sparkonto. Jag har nästan inga utgifter för tillfället förutom billigt boende och försäkringar. Riskerar ingen arbetslöshet men sjukskrivning kan man aldrig helt gå säker för.
    Bor du i hus, är du med i a-kassan och facket så har du en inkomstförsäkring som ger dig en högre ersättning.

    Om du ska spara och långsiktigt så ska du spara i  isk eller kapitalförsäkring, då betalar du en schablonskatt varje månad och inte vid försäljning.
    Det är oftast mer lönsamt.

    Pensionen kan du också fördela som du vill på pensionsmyndigheten.se där kör jag också högrisk då det är lång tid innan jag ska ta ut pengarna.
  • Sun 9 Feb 2020 11:43
    #12

    Vi har lite pengar på vanliga kontot som vi använder och resten i aktier på Avanza. Sparkonto är inget jag tror på.


  • Mon 10 Feb 2020 19:25
    #13
    Spanguolis skrev 2020-02-09 11:43:43 följande:

    Vi har lite pengar på vanliga kontot som vi använder och resten i aktier på Avanza. Sparkonto är inget jag tror på.


    Ser ej heller någon mening med sparkonton och syftet är att få avkastning på pengarna.
Svar på tråden Vart har ni era sparkonto? Fördelaktig ränta?