• SonjaE­liason
    Mon 3 Feb 2020 22:40
    1780 visningar
    10 svar
    10
    1780

    Någon mer som känner att man inte "hör hemma" i Sverige?

    Halloj alla fina :)

    Snälla slippa alla "är bara att flytta om Sverige är så dåligt" för det är inte så jag menar.

    Jag känner bara och här känt länge att jag på något konstigt sätt inte "passar in" i Sverige. Att min mentalitet, humor, värderingar etc passar in i länder som USA, Kanada, England, Spanien, Latin Amerika etc. Skit skum känsla men också stundtals jobbig. Hade jag varit helt singel, eller helt ensamstående med mitt barn så hade jag verkligen bara flyttat. Valt att studera, jobba och bo i t.ex USA eller något av de andra länderna. Tyvärr går det inte just nu.

    Är det fler som känner sig så, lite malplacerade i detta land och bland folk? Känt att när man träffar på eller umgås med folk från andra länder så känner mig sig mer normal, som sig själv och avslappnad, kanske tom mer accepterad och förstådd? Men när man sen återgår till jobbet och vardagen så känner man sig fullkomligt/delvis "fel" som om man är ett UFO? Att folk inte fattar ens humor, tankesätt etc?

  • Svar på tråden Någon mer som känner att man inte "hör hemma" i Sverige?
  • Anonym (***)
    Tue 4 Feb 2020 15:54
    #1

    Vad exakt är det för egenskaper du har som inte passar in? Hur är människor där du vill bo?

    Sedan känns det konstigt att du anser att du passar in i länder som Kanada och USA. Dvs väldigt stora länder där det bor en massa olika nationaliteter. Man är inte på ett visst sätt i USA, man är på många olika sätt.

  • Anonym (???)
    Tue 4 Feb 2020 21:34
    #2
    SonjaEliason skrev 2020-02-03 22:40:26 följande:

    Halloj alla fina :)

    Snälla slippa alla "är bara att flytta om Sverige är så dåligt" för det är inte så jag menar.

    Jag känner bara och här känt länge att jag på något konstigt sätt inte "passar in" i Sverige. Att min mentalitet, humor, värderingar etc passar in i länder som USA, Kanada, England, Spanien, Latin Amerika etc. Skit skum känsla men också stundtals jobbig. Hade jag varit helt singel, eller helt ensamstående med mitt barn så hade jag verkligen bara flyttat. Valt att studera, jobba och bo i t.ex USA eller något av de andra länderna. Tyvärr går det inte just nu.


    Du rabblar upp länder som är rätt så olika, så exakt vad är det i din mentalitet som passar in i Kanada men även i Latinamerika, som jag nog tänker är rätt olika. Vad är det för mentalitet som passar i England men inte i Sverige osv? 

    Sen får du givetvis flytta någonstans om du vill det, har ingen synpunkt på det, tycker bara det blev så "brett" utbud så jag blev verkligen konfunderad över vad du menar. 
  • SonjaE­liason
    Sun 9 Feb 2020 20:16
    #3

    Det jag syftar på är öppenheten, hur folk bemöter än. Jag snackar mest om att alla, varenda en som jag mött som kommer från andra länder än just Sverige är helt annorlunda med sin öppenhet mot folk de inte känner. De är mer nyfikna, tar lättare kontakt med en osv. Sen tror jag ju självklart inte att "ALLA som bor i hela USA/ Kanada/Chile/Brasilien är så här och så här". Utan jag pratar om hur man/jag upplever att man känner sig i mötet med människor från andra länder/kulturer än den svenska. Redan era svar till mig är rätt så "fientligt inställda" eller negativt inställda. Det är som om man här i Sverige är så negativa, dömande, stor vilja att utesluta alla som är annorlunda eller alla som inte är "lik oss" osv. Upplever Sverige och "svenskar" som ganska stängda och smått kyliga mot andra som är "främlingar". Medan jag upplever att när jag var i USA så var det absolut inte så, samma i England, Spanien etc.

  • SonjaE­liason
    Sun 9 Feb 2020 20:19
    #4

    Men i och med att jag känner så här och känt länge så kommer jag definitivt i framtiden att flytta från Sverige. Just nu, pga ekonomi är det inte möjligt. Vill gärna äga en bostad och ha en "fot in i" det jag jobbar med i det land jag vill flytta till innan det är aktuellt.

  • Anonym (***)
    Sun 9 Feb 2020 21:30
    #5
    SonjaEliason skrev 2020-02-09 20:16:51 följande:

    Det jag syftar på är öppenheten, hur folk bemöter än. Jag snackar mest om att alla, varenda en som jag mött som kommer från andra länder än just Sverige är helt annorlunda med sin öppenhet mot folk de inte känner. De är mer nyfikna, tar lättare kontakt med en osv. Sen tror jag ju självklart inte att "ALLA som bor i hela USA/ Kanada/Chile/Brasilien är så här och så här". Utan jag pratar om hur man/jag upplever att man känner sig i mötet med människor från andra länder/kulturer än den svenska. Redan era svar till mig är rätt så "fientligt inställda" eller negativt inställda. Det är som om man här i Sverige är så negativa, dömande, stor vilja att utesluta alla som är annorlunda eller alla som inte är "lik oss" osv. Upplever Sverige och "svenskar" som ganska stängda och smått kyliga mot andra som är "främlingar". Medan jag upplever att när jag var i USA så var det absolut inte så, samma i England, Spanien etc.


    Fientligt inställda för att man undrar hur du tänker? Känns som att du är en av dom som känner att du inte kan uttrycka dina åsikter utan att bli ifrågasatt (fast du tolkar det som att du inte får säga vad du vill).

    I din trådstart var det dina egenskaper som inte passade i Sverige, men nu är det plötsligt hur människor från andra länder som behandlar dig så mycket bättre.

    Men, men, det är ju bara att börja spara då, så du kan lämna Sverige.
  • Sun 9 Feb 2020 21:43
    #6

    Jag brukade känna precis som du! Så jag flyttade utomlands kanske snabbt efter gymnasiet och har bott i England (London) i många år, har även bott i Frankrike.

    Håller med de andra som skrivit att du verkar lite kluven som skriver att du passar bättre in i länder med väldigt skild kultur. England är inte alls som Spanien eller USA, de är faktiskt mycket mer likt Sverige. När man är på semester är det ju himla lätt att tänka att landet man befinner sig i är så himla härligt och bra och alla människor är underbara. Så brukar jag tycka iaf! Många utlandssvenskar brukar säga att det är inte förrän man lämnar Sverige som man inser hur bra det är!

    Så! - jag råder dig verkligen att flytta när du har möjlighet! Om inte för att upptäcka hur bra Sverige faktiskt är (för alla utlandssvenskar tycker ju såklart inte det), så kanske du hittar ett nytt fantastiskt hemland!

    MEN råder dig att göra mer research först, så att du verkligen hamnar någonstans där du har förutsättningar att trivas. Nu verkar det mest som att du längtar bort, men som sagt, de länderna du rabblade upp är vitt skilda i kultur och mentalitet både emellan sig men även inom landet, USA i synnerhet :)

    Lycka till!

  • Anonym (Sant)
    Sun 9 Feb 2020 21:44
    #7

    Känner exakt samma. Men har ett skolbarn här så är kvar här ett jag till för hennes skull...Sverige har förändrats.

  • Anonym (Sant)
    Sun 23 Aug 2020 20:22
    #8

    Känner exakt som dig än.

  • Anonym (Bögen­)
    Thu 27 Aug 2020 15:30
    #9
    Anonym (***) skrev 2020-02-04 15:54:56 följande:

    Vad exakt är det för egenskaper du har som inte passar in? Hur är människor där du vill bo?

    Sedan känns det konstigt att du anser att du passar in i länder som Kanada och USA. Dvs väldigt stora länder där det bor en massa olika nationaliteter. Man är inte på ett visst sätt i USA, man är på många olika sätt.


    Jag har alltid känt så i Sverige också, men USA är ett väldigt kristet land och det kan vara otroligt olika mänskliga uppfattningar där beroende på vilken kyrka man tillhör. Hamnar man på fel ställe i USA kan man också bli utfryst i samhället.
    I Sverige är man automatiskt utfryst så fort arbetsdagen är över, då vill ingen umgås mer än nödvändigt. Vi svenskar är otroligt instängda av oss och sällan öppen för nya kontakter, vi har gärna ett så litet umgänge som möjligt och då med folk vi känt sedan 20 år tillbaka.
    Att skapa nya kontakter i Sverige är nästan omöjligt när man passerat 30.
  • Thu 27 Aug 2020 16:05
    #10
    Tooja skrev 2020-02-09 21:43:06 följande:

    Jag brukade känna precis som du! Så jag flyttade utomlands kanske snabbt efter gymnasiet och har bott i England (London) i många år, har även bott i Frankrike.

    Håller med de andra som skrivit att du verkar lite kluven som skriver att du passar bättre in i länder med väldigt skild kultur. England är inte alls som Spanien eller USA, de är faktiskt mycket mer likt Sverige. När man är på semester är det ju himla lätt att tänka att landet man befinner sig i är så himla härligt och bra och alla människor är underbara. Så brukar jag tycka iaf! Många utlandssvenskar brukar säga att det är inte förrän man lämnar Sverige som man inser hur bra det är!

    Så! - jag råder dig verkligen att flytta när du har möjlighet! Om inte för att upptäcka hur bra Sverige faktiskt är (för alla utlandssvenskar tycker ju såklart inte det), så kanske du hittar ett nytt fantastiskt hemland!

    MEN råder dig att göra mer research först, så att du verkligen hamnar någonstans där du har förutsättningar att trivas. Nu verkar det mest som att du längtar bort, men som sagt, de länderna du rabblade upp är vitt skilda i kultur och mentalitet både emellan sig men även inom landet, USA i synnerhet :)

    Lycka till!


    Kan bara hålla med dig, jag har hunnit bo i flera väldigt olika länder, bland annat Frankrike, Australien och Mauritius och har alltid trivts. Dock så är något man lär sig hur jäkla bra det mesta fungerar i Sverige.

Svar på tråden Någon mer som känner att man inte "hör hemma" i Sverige?