• katarinaholk77

    Hjälp problem med ex make

    Pappan till 3 av mina barn är en hemsk man! När barnen är hemma hos honom dricker han grovt och röker inomhus när barnen är där. Är detta något vanligt och borde jag förbjuda honom från att dricka när barnen är där. Ska jag ge honom en chans eller kommer han inte ändra sig.ska jag helt enkelt förbjuda honom att träffa barnen. Men dem är ju redan 15, 9 och 17 så det är inte som om de skulle bara glömma bort honom, Tänker mest på min 9 åriga son som får en helt fel faders figur.

  • Svar på tråden Hjälp problem med ex make
  • Magical
    katarinaholk77 skrev 2020-02-04 13:11:33 följande:

    Pappan till 3 av mina barn är en hemsk man! När barnen är hemma hos honom dricker han grovt och röker inomhus när barnen är där. Är detta något vanligt och borde jag förbjuda honom från att dricka när barnen är där. Ska jag ge honom en chans eller kommer han inte ändra sig.ska jag helt enkelt förbjuda honom att träffa barnen. Men dem är ju redan 15, 9 och 17 så det är inte som om de skulle bara glömma bort honom, Tänker mest på min 9 åriga son som får en helt fel faders figur.


    De två äldsta är så pass gamla att de får bestämma själva. 9-åringen däremot kan vara lite för ung för att bestämma själv. Så, vill de äldre barnen inte vara där så behöver de helt enkelt inte men du kan heller inte hindra dem om de vill. Det kan du möjligen om det är så illa att sociala myndigheter anser att han verkligen inte ska ha barn där, men då måste du ju kontakta dem först, annars vet ju ingen om läget. 

    Du behöver ha en dialog med honom om vad du tänker och jag själv skulle inte acceptera ett sådant leverne om det var mina barns pappa. Men du kan förstås inte förbjuda honom vad han gör i sitt eget hem., Du kan däremot säga vad konsekvenserna blir om han inte lugnar sig, nämligen att barnen kanske inte kan vara där.  

    Du behöver fråga barnen vad de tänker och sedan är det givetvis inget bra med en full förälder. 
  • Tukt

    Att dricka så man blir märkbart berusad när barnen är med är givetvis dumt, men det gör ingen människa med automatik till "hemsk".
    Att röka inomhus gör heller inte en människa "hemsk", även om det är ofräscht.
    Det viktiga här är väl vad problemet egentligen är, din syn på ditt ex eller hans oförmåga till att vara förälder.
    Visar barnen någon ovilja till att vara där? Verkar de trivas? Det är ju där någon stans man bör börja ta i det. Men det viktiga där är ju att det inte filtreras via din syn på pappan. Ta hjälp av barnpsykolog, det är gratis i de flesta län.

Svar på tråden Hjälp problem med ex make