• Bitter­bonusm­amma
    Tue 4 Feb 2020 19:42
    1288 visningar
    7 svar
    7
    1288

    HJÄLP, SKULDER

    Har satt mig i en jääääävla sits. Inte bara pga mig men även pga mitt ex. Men skitsamma. Har hamnat hos Kronofogden nu. Mitt mående och stressen över detta är ett helvete rent ut sagt. 
    Vill bara betala av skiten men kan inte göra det på en gång då jag inte har den summan och har inte heller en stadig inkomst för tillfället då jag studerar. 

    Min fråga är då VAD kan man göra? Kan man ta ett lån på banken för att betala bort alla skulder och bara ha kvar skulden på lånet man har via banken isåfall?
    ALLA tips om hjälp mottages gärna! 
    TACK på förhand.

  • Svar på tråden HJÄLP, SKULDER
  • Tue 4 Feb 2020 19:57
    #1

    Hur mycket skulder är det egentligen fråga om?

    Är du säker på att du har råd att plugga just nu?

    Prata med banken (eller flera) kan du alltid. De kollar på hela din ekonomi och även hur det kan komma att se ut på sikt. 


    I have a growing lack of disgust for you
  • Tue 4 Feb 2020 20:22
    #2

    Hej! Problemet är väl det att få lån med bra ränta när man inte har fast inkomst. Har din partner ett jobb. Det ska finnas en trovärdighet att ni ska kunna betala tillbaka era skulder som ni tar. Annars finns det banker som ger höga räntor då du inte har någon "säkerhet". Annars så brukar väl de flesta få sälja av saker och få bedömning om skuldsanering. Allt beror lite på hur höga skulderna ni har. Annars så skulle jag ringa till kronofogden och försöka förhandla med att säga att ni tänker betala av men önskar få en bra avbetalningsplan. Sen om det går vet jag inte Men har själv behövt göra så. Tyvärr hamnar många där och behöver ofta ta "lån" av närstående eller liknande

  • Tue 11 Feb 2020 08:56
    #3
    34meee skrev 2020-02-04 20:22:55 följande:

    Hej! Problemet är väl det att få lån med bra ränta när man inte har fast inkomst. Har din partner ett jobb. Det ska finnas en trovärdighet att ni ska kunna betala tillbaka era skulder som ni tar. Annars finns det banker som ger höga räntor då du inte har någon "säkerhet". Annars så brukar väl de flesta få sälja av saker och få bedömning om skuldsanering. Allt beror lite på hur höga skulderna ni har. Annars så skulle jag ringa till kronofogden och försöka förhandla med att säga att ni tänker betala av men önskar få en bra avbetalningsplan. Sen om det går vet jag inte Men har själv behövt göra så. Tyvärr hamnar många där och behöver ofta ta "lån" av närstående eller liknande


    Kronofogden gör inga avbetalningsplaner! Och de flesta får inte skuldsanering.

    Om du inte har någon fast inkomst eller några värdefulla tillgångar kan det inte heller bli någon utmätning. Då borde den som har fordringen på dig kunna gå med på att dra tillbaka skulden från kronofogden och göra upp om en avbetalningsplan. Kontakta dem i första hand. Din anmärkning sitter kvar i tre år från dess uppkomst oavsett om du gör upp om avbetalning.

    Du har ingen inkomst och har fått anmärkning = ta ett lån för att betala av kommer nog inte att gå. Hur stor är skulden? Kan ditt ex ta ett lån och hjälpa dig? betala av? Kan du låna av någon släkting?
  • Anonym (*)
    Mon 22 Jun 2020 22:30
    #4

    Omställningslån eller liknande kanske är värt att kolla upp. Googla på det.

  • Anonym (*)
    Mon 22 Jun 2020 22:31
    #5

    Såg nu att inlägget är den februari hur har det gått?

  • Anonym (*)
    Mon 22 Jun 2020 22:31
    #6

    Såg nu att inlägget är från februari hur har det gått?

  • Thu 20 Aug 2020 11:36
    #7

    Hej! Tråkigt att höra om din situation, hoppas att det känns bättre idag <3


    Jag går sista året på gymnasiet och skriver ett gymnasiearbete om skuldsättning och orsakerna bakom det. Jag undrar om du skulle vara intresserad av att ställa upp på en intervju om det ämnet?


    Skriv till mig om du har några frågor, men jag skulle verkligen uppskatta om du ville ställa upp. Självklart är du anonym!


     


    Tack för mig, hoppas vi hörs <3


     

Svar på tråden HJÄLP, SKULDER